Първо изпълнение пред публика в София ще има Концерт за комбо и щрайх от Милчо Левиев, което той пише в периода 1965 г. – 1967 г., ще осъществи на 28 октомври в зала „България“ Камерен ансамбъл „Софийски солисти“ и плеяда от джаз музиканти под диригентството на Константин Добройков. За първи път на живо във вариант за комбо и тромпет ще чуем пиесата „Делнична утрин“ по музиката на Милчо Левиев към филма „Понеделник сутрин“, заснет през 1966 г. и забранен чак до 1988 г. Премиерно в столицата ще прозвучат и превърнати в песни негови филмови композиции в довършения от Вики Алмазиду проект на Милчо Левиев „Понеделник сутрин“. В една от частите на концерта ще чуем Рапсодия в синьо от Гершуин със солист Марин Гонев. Събитието се организира от Общински културен институт Дом на културата „Красно село“ с инициативата и медийното партньорство на Jazz FM. Водещ ще бъде програмният директор на радиото Светослав Николов. Между частите ще прозвучат записани от него за проекта „Джаз истории“ думи на Милчо Левиев, акад. Васил Казанджиев и Димитър Симеонов. Концертът е част от Календара на културните събития на Столична община. Билети се продават на касата на зала „България“ и в мрежата на Eventim.
Интервю с диригента Константин Добройков: За първи път на живо в цялост в София Концерт за комбо и щрайх от Милчо Левиев. И първо изпълнение в столицата на песни по негова филмова музика - Jazz FM
Интервю с вокалистката Вики Алмазиду: „Легенда за Милчо Левиев“ на 28 октомври в зала „България“: разказва Вики Алмазиду - Jazz FM
Интервю с Антони Дончев, Васил Хаджигрудев и Кристиан Желев: Антони Дончев в навечерието на концерта „Легенда за Милчо“: „Неговите пиеси са като стандарти, веднага разпознаваеми като Милчови“ - Jazz FM
Концертът започва с първото изпълнение на живо на оркестровата версия на „Делнична утрин“. Това произведение Милчо Левиев пише за грамофонната плоча на Софийския естраден оркестър (обединяващ трите състава към Софийския градски народен съвет – Камерен ансамбъл „Софийски солисти“, Софийския духов оркестър и Оркестър „София“ – наречени общо „Софийски оркестри“). Тя е издадена от „Балкантон“ през 1967 г.
Пиесата Милчо Левиев пише по мотиви от композицията си за филма „Понеделник сутрин“, заснет година по-рано от Христо Писков и Ирина Акташева и веднага забранен чак до 1988 г. Но това не спира автора на музиката да я предложи за запис.
Само година по-късно на третия концерт на неговата формация „Джаз фокус’65“ пиесата е включена в програмата, изпълнена и издадена в плоча на „Балкантон“, вече под оригиналното си заглавие.
Но това изпълнение е в квартет.
През 2015 г. Милчо Левиев свири солово „Понеделник сутрин“ в записания пред публика албум Quiet March.
Художественият ръководител на Софийския естраден оркестър Емил Георгиев е имал намерението да осъществи концертно изпълнение на тази творба, но това така и не се случва. Това става ясно от негови скици за бъдещ проект, написани в програмата на Концерт с музиката на Гершуин, който Софийския естраден оркестър изнася през сезона 1967 г. – 1968 г. Под номер 3 в реда той поставя композицията с оригиналното ѝ заглавие.
На първо място в проектопрограмата на бъдещ, впоследствие неосъществен концерт Емил Георгиев записва „Бранденбургски фрагменти“, както е озаглавена първата част, но с нея става известен Концертът за комбо и щрайх на Мило Левиев. Заглавието идва от елементите от Бранденбургските концерти на Бах, които той втъкава в своята композиция.
Разказват Милчо Левиев и акад. Васил Казанджиев в проекта „Джаз истории“ на Jazz FM: Милчо Левиев в „Джаз истории“ III: единение на класиката и джаза - Jazz FM
Приятели от студенти при проф. Панчо Владигеров – Милчо Левиев и Васил Казанджиев миг преди прегръдка на Боровец
Създателят на Софийски оркестри към СГНС Сашо Михайлов се обръща към Милчо Левиев с идеята да напише концерт за изява на Софийския естраден оркестър в зала „България“ през 1965 г. Но поръчката идва в последния момент и до датата на премиерата Милчо Левиев успява да напише само първите две части, разказа той в „Джаз истории“ по Jazz FM. По това време авторът е много ангажиран към Естрадния оркестър на Българското радио и телевизия и към киното трябва да се справя с много предизвикателства от творчески и идеологически характер. Точно в същия момент пише друга своя провокативна със своята необичайност и новаторство творба – Концерт за бигбенд и симфоничен оркестър, по поръчка на Ангел Заберски и изпълнена за първи път десетилетия по-късно под диригентството на Александър Владигеров в Русе. Така за концерта през 1965 г. са завършени само първите две части, които са и доста кратки – по малко над 3 мин. На финала диригентът Емил Георгиев обявява: „Незавършената симфония на Милчо Левиев ще завърши“. Плановете това да стане след записите на плочата не се осъществяват и чак сега, 59 години по-късно, ще я чуем в цялост в зала „България“.
Разказва Димитър Симеонов в проекта „Джаз истории“ на Jazz FM: Димитър Симеонов в „Джаз истории“ III: През 1964 г. започва легендарният път на Оркестър „София“ - Jazz FM
И в „Делнична утрин“, и в Концерт за комбо и щрайх солата са изписани. Оригиналните изпълнители са Иван Данов (тромпет) и Димитър Симеонов (саксофон), като в концерта на 28 октомври тромпетист е ученикът на Милчо Левиев Тодор Бакърджиев. В афиша сред другите участници в майсторските му класове в Нов български университет са Велислав Стоянов (работил по подготовката на обучаващите се) и Васил Хаджигрудев.
На концерта на Софийския естраден оркестър с музиката на Гершуин през сезона 1967 г. – 1968 г. Милчо Левиев изпълнява Рапсодия в синьо – негово любимо произведение, в импровизационните моменти на което той винаги прави препратка към своя учител Панчо Владигеров и към джаз стандартите. Сега ще го чуем със солист Марин Гонев.
А внуците на Панчо Владигеров Александър и Константин Владигерови ще свирят в четвъртата част на концерта, на която премиерно в София ще чуем на живо песни от проекта „Понеделник сутрин“. Той е оставен за довършване от Милчо Левиев на съпругата му Вики Алмазиду и на сподвижника му Валери Костов със задачата да превърнат филмовите му композиции в песни, изпети на български език.
Разказва Вики Алмазиду в проекта „За албумите от техните създатели“ на Jazz FM: Филмовата музика на Милчо Левиев пресъздадена в песни и пиеси в албума „Понеделник сутрин“ от Вики Алмазиду и Валери Костов, записан с плеяда от музиканти – приятели на маестрото - Jazz FM
Вики Алмазиду кани Златна Костова да напише стихове по музиката, самата тя участва със своя поезия в оформянето на песните, аранжирани от Валери Костов и записани с множество приятели на Милчо. По-рано тази година проектът направи своята премиера в Пловдив, но никога не е изпълняван в София. Сега за първи път на столична сцена ще чуем пет от песните в него: „Понеделник сутрин“ и „Малки тайни“, които носят оригиналните заглавия от филмите, както и „Самота“ от „Горещо пладне“, „Есенно слънце“ от „Един снимачен ден“ и „Жена – Любов“ от „Отклонение“. В тези филмови класики Милчо Левиев, киноман от дете, по безспорен начин заявява ролята на музиката като герой, както я възприема той. Композициите му съпътстват сюжетното развитие и при финалните надписи извеждат емоцията от целия филм в кулминация.
Разказва Милчо Левиев в проекта „Джаз истории“ на Jazz FM: Милчо Левиев в „Джаз истории“ V: Нови забрани в България, а пътят към САЩ става все по-широк - Jazz FM
Подготовката за концерта – първа обща репетиция
На концерта „Легенда за Милчо“ за неговото творчество ще говорят и диригентът Константин Добройков и вокалистката Вики Алмазиду.