Една от най-важните личности в съвременния вокален джаз – Гретчен Парлато, ще поднесе последния концерт в тазгодишното издание на Plovdiv Jazz Fest. На 7 ноември в 20 ч. тя излиза на сцената на Дом на културата „Борис Христов“ с квартет, в който на пианото е носителят на „Грами“ от тази година за най-добър инструментален албум Тейлър Айгсти.
Хърби Хенкок казва за Гретчен Парлато, че тя има дълбока, почти магическа връзка с музиката, че всеки тон е експресивен, мощен и красив. В Пловдив ще чуем най-новия ѝ проект, номиниран за „Грами“ в категорията „Най-добър вокален албум“ – Flor. Това е първият студиен албум на Парлато за последните близо десет години и бе описан като прекрасен синтез между американска популярна музика, европейска класическа музика и бразилски стандарти. Гретчен Парлато участва в над 85 албума и има четири издадени проекта като лидер.
„Изкуството, което създавам, отразява моя живот, от който черпя огромно вдъхновение за музиката.“ – казва вокалистката в интервю по Jazz FM, което можете да чуете в плейъра под основната снимка и да прочетете като текст по-долу.
От всички подробности, които знам за музиката Ви, тя отразява Вашето развитие и е част от израстването Ви като личност и като музикант. Нека да започнем с тези два въпроса – как животът оформя Вашата музика и как Ви формира музиката?
Хубав въпрос. Двете са взаимно свързани и преплетени. Изпявам нещата, както ги изговарям в ежедневието. Искам изкуството ми да е честно и автентично, с него да се изразявам достойно. Музиката и животът ми вървят ръка за ръка. Изкуството, което създавам, отразява моя живот, от който черпя огромно вдъхновение за музиката.
Като майка, Гретчен Парлато се свързва с детето в себе си във Flor. Албумът излиза на 5 март
Това се отнася и към момента, в който станахте майка. Тогава създадохте албума Flor. Как това, че вече сте родител промени перспективата Ви към музиката?
Отрази се много силно. В първия момент, в който разбрах, че съм бременна, отстъпих крачка назад. Осъзнах, че искам да се фокусирам в истински ценното време на майчинството – да осигуря комфортна, безопасна и добра среда за сина ми. Намалих турнетата, тъй като знаех, че тези ранни години ще отлетят. За мен бе по-важно да присъствам в живота му и да съм си у дома. Вземах сина си със себе си на турнета, така че той от няколкомесечно бебе обикаля целия свят. Раждането моментално промени отношението ми към моята независимост, към приоритетите ми. То също така промени начина, по който мисля за музиката, по който тя се отразява върху мен, върху семейството и върху сина ми. Сега много повече мисля за това как мога да помогна на него и на неговото поколение, на хората. Майчинството прави така, че леко да се отделиш от себе си, да обърнеш поглед към другите хора и да се грижиш за всички.
Помагате като утвърждавате. Както правите с песента Wonderful. Тя утвърждава ценността на всеки един от нас. Моля Ви да разкажете повече за тази песен, която ми е толкова любима.
О, благодаря Ви! Отговорът се отнася към това, което Ви казах на предишния въпрос. Тази песен написах за сина си, с нея отправям посланието си към него. Казвам му колко ценен и уникален е той, както и всяко човешко същество. Всеки от нас заслужава да открие своята страст, да живее щастливо, да открие какво може да даде от себе си на другите. В песента говоря как в младостта си е лесно да се чувстваме непобедими, невероятни. „Прекрасен съм, знам, че съм прекрасен, чувствам се страхотно.“ – се пее в Wonderful. Когато сме млади, имаме тази увереност, а с течение на времето започваме да я губим. Песента първо отправих към сина си, но след това с нея се обърнах и към големите, които пеят в хор „Знам, че съм прекрасен!“ Това трябва да си казваме цял живот.
„Музиката може да променя света.“ Това сподели в интервю за Jazz FM преди 8 години Вашата ученичка Лорън Дезбърг. Разкажете ни за тази страна на Вашата кариера – преподаването и насърчаването на млади артисти в пътя им в музиката.
Толкова е мило! В началото трябва да кажа, че Лорън е фантастична певица и фотограф. Тя направи една от моите професионални снимки. Интересното е, че с нея сме учили в една и съща гимназия, но аз съм с 15 години по-голяма от нея. Запознахме се на мой майсторски клас, а след това ѝ станах учител. Преподаването върви ръка за ръка с пеенето. Много е важно да споделям наученото с хората, особено с младите, да предавам на следващите поколения натрупаната мъдрост. Давам частни уроци, правя работилници, майсторски класове и клиники, преподавам в Manhattan School of Music. На турне винаги гледам да добавя в програмата някакъв вид обучение. Важно ми е да споделям, да общувам с младите артисти.
Когато колегата Таня Иванова разговаря с Тейлър Айгсти по-рано днес, той каза, че никога няма да му омръзна да свири с Вас. Как се откривате за музиката и как си партнирате в нея?
Много се радвам, че го е казал, много мило. И за мен е така. Чувствам го като брат. Имаме специална връзка по отношение на музиката, като приятели, като хора. Той има страхотно чувство за хумор. Няма друг човек, който така да ме разсмива и да ме кара да се чувствам добре. Това е важно за музиката, тъй като в нея се влива енергията на човека, с когото я създаваш, човек, който те разсмива и те прави щастлива. Той е брилянтен музикант, музикант-чудо, гениален по рождение. Щастлива съм, че намира време да споделя музиката с мен. Ние пишем заедно и изследваме всички възможни посоки, в които би могла да поеме тя. Дори песента да е много популярна и хората да са добре запознати със студийната ѝ версия, на живо с Тейлър е винаги вълнуващо, различно и предизвикателно. Той е много подкрепящ, имам му доверие, спокойна съм с него, чувствам се удобно. Когато сме заедно на сцената, постоянно си взаимодействаме, той непрекъснато разширява границите и те предизвиква. Това прави музицирането с него много вълнуващо. Толкова съм щастлива, че е с мен на това турне.
Още не мога да повярвам, че само след няколко дни ще Ви слушаме на живо в България – това е дар! Разкажете ни за концерта.
Тейлър Айгсти ще е на пианото и кийбордите, Дейвид Гинярд свири на бас, Джонатан Барбър – на барабани. Всички те са превъзходни музиканти. Харесва ми, когато пея с квартет, защото можем да поднесем репертоар от най-новия ми албум Flor, но също така и от последните – колко станаха вече… – 15 – 20 години. Хората ще чуят песни, които добре познават, но и нов материал. Много е вълнуващо, особено с квартета. Музикантите в него са прекрасни като личности и като артисти. Така че просто ще си прекараме добре.
Plovdiv Jazz Fest се организира от Blue M на Мирослава Кацарова. Събитието се провежда с подкрепата на Община Пловдив и е част от Културния календар на Община Пловдив за 2022 г. Фестивалът се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на културата. Jazz FM е медиен партньор. Слушайте всеки ден до 7 октомври включително фестивалните ни студия от 18 ч.