Третата вечер на Plovdiv Jazz Fest беше отредена за един докосващ концерт на Давид Пеня Дорантес. Вече две десетилетия пианистът претворява фламенко музиката по своя характерен, запомнящ се начин. Концертът на Дорантес беше осъществен у нас със съдействието на Посолството на Кралство Испания.
Музикантът излезе на сцената на Дом на културата „Борис Христов“ заедно със своето трио, което включваше Хавиер Морено (контрабас) и Пакито Гонсалес (перкусии).
„Двамата са големи музиканти, които експериментират с фламенкото.“ – това сподели Дорантес в ефира на Джаз ФМ няколко дни преди изявата си в България.
Триото изпълни програма, наречена „Времето като свидетел“, която включваше оригинални произведения, базирани на музикалния път на Дорантес.
Станахме свидетели на спектакъл, който извираше дълбоко от сърцата и таланта на тези великолепни музиканти, спектакъл, който разказваше истории. В интервюто на Георги Митов – Геми Давид Пеня Дорантес беше заявил: „С музиката си целя да докосвам сърцата на хората и те да разтворят душите си.“
Давид Пеня Дорантес: „С музиката си целя да докосвам сърцата на хората и те да разтворят душите си“
Точно това преживяхме в третата фестивална вечер на Plovdiv Jazz Fest. Изпълненията на Дорантес и неговото трио се открояваха с дълбок лиризъм и премерен драматизъм, чухме музика, която няма как да те остави безразличен и бурните аплодисменти в края на концерта го доказаха.
Сред участниците в джемсешъна по-късно същата вечер в Bee Bop Café бе саксофонистът Мишел Нахабедян, който дели времето си между Пловдив и Виена, между музиката и фотографията.
Последната фестивална вечер започна в Bee Bop Café с представяне на книгата на маестра Константина Петкова „Това, което чух, видях и преживях“ (изд. „Фама 1“). Водещ на тази литературна среща беше програмният директор на Jazz FM – Светослав Николов, в събитието взе участие още поетът и писател Матей Стоянов, а откъс прочете актрисата Мария Касимова – Моасе.
„Имам честта да познавам маестра Константина Петкова, следил съм нейното дело дълго време. Миналото лято се озовах в дома ѝ в добруджанското село Пчеларово. Останах възхитен от това, което се случи. Веднага извадих телефон и започнах да снимам. Така се появи един от нашите филми за джаза. Маестра Константина Петкова превръща своя дом в село Пчеларово в истински оазис на духа. Там година след година гостуват артисти от цялата страна, за да вдъхновяват със своето изкуство – с музика, театър, а публиката идва отблизо и далеч. Всичко това се случва на място, в което атмосферата на духа е много силно закодирана, тъй като делото започва дядото на Константина Петкова преди 100 г. Това място осъществява духовна връзка между хората вече десетилетия.“ – казва Светослав Николов и допълва: „Пътят на маестра Константина Петкова тръгва от Русенската опера, след това продължава на сцени в чужбина – във Франция, Италия, САЩ, Швейцария, за да се завърне тук в края на 80-те г. и да създаде в наследствения дом културен център, чиято дейност продължава и до днес. За всичко случило се тя разказва в своите мемоари.“
Едно от най-очакваните събития на Plovdiv Jazz Fest тази година беше концертът на Гретчен Парлато, който закри осмото издание на фестивала. Изявата на вокалистката ще се запомни с впечатляваща елегантност, ефирно усещане, нежност и топлина.
Парлато беше на една сцена със своя квартет от първокласни музиканти - Тейлър Айгсти (пиано и кийборд), Дейвид Гинярд (бас) и Джонатан Барбър (барабани). По-рано тази година Тейлър Айгсти беше удостоен с „Грами“ за албума си Tree Falls, а самата Гретчен Парлато имаше номинация за новата си продукция Flor.
В репертоара на Гретчен бяха както нейни оригинални песни, така и интерпретации на класики като Butterfly на Хърби Хенкок и Holding Back the Years на Simply Red. Вокалистката изпълни и музика от проекта си Flor, с който направи триумфалното си завръщане през 2021 г. след пауза от 6 години, в които беше отдадена на майчинството.
„Раждането моментално промени отношението ми към моята независимост, към приоритетите ми. То също така промени начина, по който мисля за музиката, по който тя се отразява върху мен, върху семейството и сина ми.“ – сподели Гретчен Парлато в интервю на Светослав Николов.
Гретчен Парлато: „Цял живот трябва да си казваме: „Знам, че съм прекрасен!“
Музицирането на квартета беше нещо, което не сме слушали по нашите географски ширини.
Преживяното сякаш най-добре може да бъде описано с популярната фраза: „Малкото е повече.“
Обрана в своя изказ, Гретчен Парлато ни очарова със своето естествено пеене, с интелигентната си и овладяна вокална фраза, с ненатрапливото и същевременно много изтънчено артистично присъствие. Всичко това беше подплатено от комфорта и приятелската атмосфера в групата.
Това впечатление идва като потвърждение на думите на Тейлър Айгсти в интервюто, което той даде за Таня Иванова и Jazz FM: „Гретчен Парлато е един от най-близките ми хора. Когато свириш заедно с дадени музиканти, ти искаш да се разбираш добре с тях и ако те всъщност в края на деня се окажат сред най-добрите ти приятели, това е най-хубавото усещане. Мисля, че това влияе и върху музиката, общуването, както и върху други важни аспекти от свиренето на живо.“
Така финалният концерт на Plovdiv Jazz Fest затвърди усещането за празник на таланта, красотата, приятелството и изведе напред музиката, която ни обединява и сплотява в общност.
Увлечени в потока на музиката, инструменталистите от групата продължиха вечерта с джемсешън в Bee Bop Café. С тях на сцената като солист излезе Росен Захариев – Роко, а на баса бе Христо Минчев.
Plovdiv Jazz Fest се организира от Blue M на Мирослава Кацарова. Събитието се провежда с подкрепата на Община Пловдив и е част от Културния календар на Община Пловдив за 2022 г. Фестивалът се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на културата. Jazz FM е медиен партньор.