Милен Киров в подкаста „+359 JAZZ“: „Най-много в музиката обичам това, че търсим съвършенството, а то е недостижимо“
Снимка: Пространство за култура Portrait

Милен Киров в подкаста „+359 JAZZ“: „Най-много в музиката обичам това, че търсим съвършенството, а то е недостижимо“

За първи път композиторът и пианист свири в дуо със саксофониста Димитър Льолев

В авторските композиции и в изпълненията на Милен Киров се сливат три традиции – на българския фолклор, на европейската класическа музика и на американския блус и джаз. „Това съчетание се случи по естествен път.“ – разказва композиторът и пианист в подкаста „+359 JAZZ“ на Пространство за култура Portrait. На неговата сцена днес от 20 ч. той ще изнесе първи концерт със своя съгражданин от Пловдив и много близък приятел Димитър Льолев, също отраснал с фолклора и влюбен и в джаза. Събитието на сайта на Portrait, където е предварителната продажба на билети, както и във Фейсбук.

Майка му и баща му са фолклорни музиканти с активна концертна дейност и преподават в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив. Българската народна музика обгражда Милен Киров от най-ранна възраст. Той още на 4 години е пред пианото, на което неговите родители му дават солидна основа с класическата музика, без да му влияят да избере техния път във фолклора. На 7 – 8-годишна възраст малчуганът вече им акомпанира в техните изпълнения пред приятели. „Чрез фолклора свикнах със смяната на размери на тоналности. Междувременно продължих да свири класическа музика. А на 10 – 11 години от приятели и съседи ми попаднаха касети на американски джаз и блус изпълнители – Чик Кърия, Джон Лий Хукър, Бъди Гай, Литъл Ричард. Много се възхитих на тази музика!“ – към националните и европейски музикалните влечения се добавя и интересът му към американската традиция.

Така Милен Киров израства с три култури и започва да пише музика и да импровизира в тяхното съчетание. 18-годишен се отправя към САЩ „с ясната идея, че там мога да се уча от най-добрите и да свиря с тях“. Той оформя артистичния си почерк в сплавта между трите традиции и с това веднага привлича интереса отвъд океана. „Още от самолета започнах да свиря с приятели и класика, и джаз. Първият ми постоянен ангажимент бе да свиря госпъл в баптистка църква с хор от 100 души и супер група. А аз съм българин, запознат горе-долу…“ – ясно осъзнава необходимостта бързо да натрупа ново знание Милен Киров. Тогава, през 1998 г., информацията не е в изобилието си от днес и затова американската култура, която вече познава, там той буквално оставя да проникне в него, както е било с фолклора и с класиката тук. „Бързо научавах, бързо се нагаждах. И се получи естествено.“

Двете култури се родеят. „Винаги съм намирал връзка на абстрактно ниво между българската и американската музика – фолклор и блус и джаз.“ – посочва Милен Киров и изрежда: и в двете има примеси от други култури, поддържат силен духа във времена на трудности и изпитания, за тях са характерни импровизацията и разнообразието на ритъма, който е движеща сила. Същевременно са спояващият елемент на общността. „Ние имаме музика, свързана с всеки обичай.“ – илюстрира казаното той. „По същия начин музиката е неразделна част от живота на афроамериканците от раждането до смъртта.“ И нашият фолклор, и блусът са връзка със света, чрез тях изразяваме надежда, отправяме молитва. „Като медитация.“ – добавя Милен Киров.

Тази свързаност по природа е в основата на неговата работа като музикант и преподавател. „Като бях там, исках по всякакъв начин да направя този мост между нашите култури.“ След магистратурата защитава докторантура и започва да преподава – нещо, което много обича да прави. Първо – в начални и средни училища, от 2009 г. насам – във висши. „Намерих добри студенти, готини хора, отворени към музиката, интересуващи се от нея. Поставих началото на голям интерес към българската музика в САЩ.“ Обучаващите се при него сформират група, която свири в любимата му от младеж фънк стилистика, в която са добавени фолклорни елементи. Успехите й са толкова големи, че я превръщат в професионална. Така се появява Оркестър Meze, който има множество концерти, издава албум, а членовете разпространяват фолклора ни и чрез личното си творчество. „Моят саксофонист се запали за кавала, поръча си инструмент от България, научи се да свири на него. И той, и други членове на групата, започнаха да използват неравноделни ритми в своето свирене. Това трябва да ни кара да се чувстваме горди като българи!“

Постигнал толкова много, каква е неговата движеща сила? „Да творя, постоянно да търся и научавам нещо ново – и за себе си, и за това, върху което работя. На моите студенти казвам, че в музиката няма крайна точка. Всеки проект е само жалон в пътя. Достигнеш ли до единия, поглеждаш към следващия. Най-много в музиката обичам това, че търсим съвършенството, а то е недостижимо. С всяка следваща осъществена идея правиш крачка към него.“ – обобщава Милен Киров.

Следваща стъпка в неговото творчество е записването на дебютен солов албум – Spatium.

В „Нова музика“: Spatium: в традициите на българската народна, европейската класическа и американската джаз музика Милен Киров намира свободата за своето изразяване - Jazz FM

В „За албумите от техните създатели“: Соло пиано албумът Spatium (2022 г.) на Милен Киров е с музика от три традиции – български фолклор, европейска класика и американски джаз - Jazz FM

Той бе посрещнат изключително ласкаво от специализираните световни джаз издания.

AllAboutJazz за Spatium на Милен Киров: „Безпогрешно владеене на динамиката на музикален поток в неспирен бяг“ - Jazz FM

Неговата концертна премиера в България бе в Пространство за култура Portrait на 22 юни 2022 г. София бе една от четирите точки на представянето му, освен в Лос Анджелис, Лондон и Глазгоу. И именно на събитието в Portrait Милен Киров получи за първи път албум на плоча от издателя Иво Върбанов чрез неговия лондонски лейбъл ICSM Records.

На концерта си в Portrait Милен Киров хвърли мост между културите и епохите със солидни знания за традицията и същината на класиката, джаза и българската народна музика - Jazz FM

И ако тогава Милен Киров изнесе първия си соло пиано концерт в България, то днес, отново в Portrait, за първи път ще свири в дуо със своя съгражданин и приятел Димитър Льолев. „И двамата сме от Пловдив, познаваме се от дълги години, нашите родители са били приятели, свързвал ги е фолклорът. И двамата сме с подобна съдба – заобиколени от фолклора от раждането си, завършили Музикалното училище в Пловдив, от няколко години имаме квартет със Стоян Янкулов – Стунджи – ударни, и Александър Леков – бас. Винаги ми е било супер хубаво да свиря с Димитър Льолев, намираме се много добре в музиката. А досега не сме свирили като дуо!“ Когато Милен Киров му споменава за идеята, чува в отговор: „О, да, правим го!“ Нататък пътят е гладък. „Всичко много лесно и хубаво стана, както винаги, когато сe съберат точните хора.“ В програмата са негови произведения, включително незаписвани и няколко, аранжимента. „Правим още по-силна връзката между Америка и България. Митко е прекрасен човек и музикант. Неговата и моята музика имат много допирни точки. Много се забавляваме на сцената. Понякога кривваме към Ню Йорк или Ню Орлиънс, понякога – към Родопите, Тракия или Добруджа. Но винаги връзката между културите е много силна.“

Милен Киров за добрата музика:
„Тя е с баланс между главата и сърцето, между инстинкта и структурата, между чувството и разума. Балансът винаги е труден, но се опитвам да го търся в моята музика, която целя да те накара да се замислиш, да се отнесеш нанякъде или пък да скочиш от стола.“

... И за любимите звуци освен музиката:
„Музиката на природата – птичките, вятъра, морето, щурците. Обичам, когато съм сред природата, да няма музика, да се наслаждавам на тишината, която никога не е пълна. Когато карам ски през зимата, например искам да чувам снега под ските, вятъра…“

Подкаста „+359 JAZZ“ можете да следите и на сайта на Portraitна страницата му във Фейсбук и на профила му в Инстаграм. Проектът се реализира с подкрепата на Национален фонд „Култура“. Jazz FM е медиен партньор.

Ключови думи: