В седмото си издание Plovdiv Jazz Fest ни предложи одухотворяващи срещи с изкуството. В основната програма чухме концерт на специално създадения проект „Четири млади дами пеят джаз“, бяхме сред първите, срещнали се с новата музика на Антонио Санчес, и имахме невероятното щастие да слушаме Брад Мелдау с неговото трио.
Концертите се проведоха в Дом на културата „Борис Христов“. Фестивала откри неговият организатор Мирослава Кацарова.
„Четири млади дами пеят джаз“
Музика и кино – тези две любими изкуства обедини първата вечер на Plovdiv Jazz Fest. Тя беше премиерна за най-новия проект, продуциран от фестивала – „Четири млади дами пеят джаз“. Той продължи традиция на подобни концерти, обединили първо ярки вокалистки, а след това – любими вокалисти.
Вечни песни от незабравими филми изпълниха четири от най-открояващите се български вокалистки от новото поколение: Велека Цанкова, Едит Унджиян, Елена Сиракова и Мирослава Тодорова. С бляскав талант и силна емоциия те представиха теми като Moon River, Singin’ in the Rain, As Time Goes By, Laura, Diamonds Are a Girl’s Best Friend, Cheek To Cheek и др. Изпълненията бяха съпътствани от мултимедия с кадри от филмите, подготвена от Денислав Турийски.
С вокалистките на сцената бяха джаз трио и струнен квартет.
Ръководител на триото беше пианистът Васил Спасов, музикален директор на концерта и автор на всички аранжименти. В джаз формацията взеха участие басистът Михаил Иванов и барабанистът Атанас Попов, а щрайхът събра четири великолепни инструменталистки: Ивелина Христова (цигулка), Диляна Димитрова (цигулка), Мария Венкова (виола), Антоанина Юрганджиева (виолончело).
„Четири млади дами пеят джаз“ е поредният оригинален проект, осъществен по инициатива на Plovdiv Jazz Fest след „Четири дами пеят джаз“ от 2015 г. с участието на Андрония Попова – Рони, Белослава, Мирослава Кацарова и Хилда Казасян и концерта на четиримата господа от 2017 г., събрал заедно Орлин Павлов, Свилен Ноев, Стефан Вълдобрев и Павел Терзийски.
„Четири млади дами пеят джаз“ е поглед напред към бъдещето и щедро подадена ръка в началото на музикалния път на Велека Цанкова, Едит Унджиян, Елена Сиракова и Мирослава Тодорова. Вокалистките имаха невероятния шанс да поднесат своето изкуство пред умна и подготвена публика на сцената на един от най-престижните джаз форуми в България.
Със своя талант и свежестта на младостта, с отношението си към песните, с артистично поведение и неприкрито вълнение, добавило допълнителен чар към изпълненията, вокалиските напълно заслужиха бурните аплодисменти от страна на публиката и намериха красноречиво потвърждение за пътя, който са избрали, както и нови почитатели.
Антонио Санчес и Тана Алекса
Публиката в Пловдив беше една от първите, която чу музиката от новия проект на Антонио Санчес, създаден заедно с 13 артисти.
„Любовта е нашето спасение.“ – изпя в една от песните Тана Алекса. Тази песен е по музика на Бека Стивънс и по текст на човек, който е в затвора вече от 30 г. Антонио Санчес разказа за него, че е попадал там, когато е бил 16-годишен, и има две доживотни присъди, но в затвора се е променил, помогнал е на много хора и очаква предсрочно освобождаване.
От сцената на Plovdiv Jazz Fest прозвуча изключително интересна музика, много красива, дълбока, създадена с нестандартен подход и прочит на самия Антонио Санчес, тъй като всичките тези артисти като Бека Стивънс, Лила Даунс, Кимбра, Трент Резнър, Дейв Матюс и т.н. са му предоставили своя музика и след това той е подходил индивидуално към всяка от песните, за да я преобрази и да я направи своя.
С изключителен интерес бе посрещната песента, която Трент Резнър от Nine Inch Nails беше дал на Антонио Санчес. Самият барабанист разказа, че е бил леко притеснен, когато се е обърнал към него, защото гледа на себе си като на „един малък джаз музикант“, докато Резнър в неговите очи е „една голяма рок звезда“.
След като Трент Резнър е откликнал и му е предоставил музика, Санчес споделя, че е станал още по-смел и амбициозен, обръщайки се и към Дейв Матюс. Преди няколко години заедно с Бела Флек са открили концерт на Дейв Матюс. Тогава поговорили зад кулисите и е разбрал, че той харесва неговата музика за филма Birdman, усетил е близост между тях и сега се е осмелил да поиска песен от него.
Но тъй като нямал никакви контакти на Матюс, се обадил на Бела Флек с молба да го попита дали може да му даде телефона, за да поговорят. Десет минути по-късно барабанистът получава есемес от Дейв Матюс с думите: „Това е моят телефон. Вече го имаш.“
С песента на Дейв Матюс беше поставен финал на концертната програма на Антонио Сначес. В студийната ѝ версия звучи соло на големия китарист Пат Матини, с когото Антонио Санчес работи вече две десетилетия и когото нарече свой приятел.
Новия албум на барабаниста очакваме през март следващата година.
На концерта чухме Антонио Санчес като абсолютен виртуоз и много чувствителен барабанист, а Тана Алекса – като вокалист с фантастични възможности и изразяване на всякакви емоции, във всякакви жанрове.
От сцената звучеше както джаз, така и рок, също и традиционна музика. Басистът от Австралия Лекс Садлър и кийбордистът от Япония Биг Юки също максимално разгърнаха своя талант за едно много силно преживяване за публиката.
Музикантите преливаха от енергия и от радост, също като нас. Те споделиха, че са станали в 4:30 ч. сутринта, пътували са през целия ден. Ние ги видяхме при пристигането им в Пловдив в късния следобед и ги поздравихме. Веднага след саундчека те бяха на сцената, много щастливи, защото, както каза Антонио Санчес: „Много се радваме, че отново имаме възможност да свирим за човешки същества.“ Публиката реагира изключително адекватно, много подкрепящо и със сигурност даде голям заряд на музикантите. Това събитие вдъхна живителна сила. В края на концерта Антонио Санчес благодари за енергията, която публиката им е дала и която им е била отчайващо нужна. Веднага след като прибраха инструментите си, музикантите дойдоха на джемсешъна в Bee Bop Café и дълго говориха с българските си колеги.
Концертът бе пътешествие. Да пътуваш е огромен лукс във времето, в което живеем, да пътуваш извън пределите на всичко познато. Бяхме в прекрасен нов, непознат за нас свят.
Тана Алекса: „Наш дълг е да заявим нещо важно чрез музиката и да подкрепим хората“
Брад Мелдау трио
В последната фестивална вечер на Plovdiv Jazz Fest блестеше изящното изкуство на класическото джаз трио в лицето на Брад Мелдау (пиано), Лари Гренадиър (контрабас) и Джеф Балард (барабани). Всеки от тримата има свой собствен път и свири в различни проекти, но заедно са се превърнали във въплъщение на музикалното майсторство, целостта, единомислието и общуването отвъд думите.
Гостуването на Брад Мелдау трио беше първо за групата в България, където едва един-два пъти годишно слушаме на живо джаз музиканти от подобна величина. Организаторите на Plovdiv Jazz Fest разкриха, че работят вече 5 години, за да осъщестят събитието.
За мнозина гостуването на Брад Мелдау трио в Пловдив се оказа със стойността на сбъдната мечта – светла и осмисляща музикална среща на фона на мрачните и неспокойни времена, в които живеем. Концертът, на границата между съня и реалността, се превърна в разтърсващо преживяване отвъд видимото, спомен, който дълго ще носим у себе си.
Програмата започна с пиеса на Брад Мелдау и продължи с нова музика, написана от него. Групата звучеше цялостно и органично.
В нейно изпълнение чухме още произведения на Съни Ролинс, Коул Портър и Върнан Дюк, интерпретирани и поднесени интуитивно в духа на триото, с много вкус и лиризъм. Финалът беше със заглавната композиция от албума Highway Rider, издаден през 2010 г. и смятан за magnum opus на Брад Мелдау.
Highway Rider представлява двоен проект за джаз група и оркестър и ако човек знае за идеята, която стои зад албума, с лекота би могъл да приеме финалния избор на музикантите за знак, за скрито послание. Highway Rider е творческо пътешествие на Брад Мелдау от хаоса към реда и олицетворява стремежа му към единство – нещо, от което без съмнение все по-силно се нуждаем.
След като видимо развълнуван Брад Мелдау няколко пъти благодари на публиката в България за споделената енергия по време на концерта, триото напусна сцената, за да се завърне под възторжените аплодисменти и да изпълни на бис From This Moment On.
Овациите не стихваха и това изведе групата още веднъж под светлините на прожекторите, този път за втори бис, който беше прочит на My Favorite Things. Само преди година и половина едва ли щяхме да имаме възможност да чуем два биса от толкова заети музиканти, които непрекъснато са на път с концерти вечер след вечер.
Сега тази щедрост от тяхна страна беше израз на искрената им благодарност, защото отново са пред публика и защото получиха толкова сърдечен и топъл прием на място, което посещават за първи път. Освен незбравимо докосване до величието на музиката, концертът на Брад Мелдау трио на Plovdiv Jazz Fest беше и един от най-красивите уроци по човечност, който сме получавали напоследък.
Концертът събра българското джаз общество. В залата бяха седем от най-активните ни пианисти, както и много изпълнители на други инструменти. Някои от тях дойдоха специално за събитието, други се посветиха на фестивала през трите му дни.
Plovdiv Jazz Fest се организира от Blue M на Мирослава Кацарова със съдействието на Община Пловдив, като е част от нейния Културен календар, и Национален фонд „Култура“. Jazz FM е медиен партньор.