Богатата съпътстваща програма на Plovdiv Jazz Fest отново изяви музиката и приобщи към нея други изкуства
Снимка: Красимир Кръстев

Богатата съпътстваща програма на Plovdiv Jazz Fest отново изяви музиката и приобщи към нея други изкуства

Връчване на отличия, джаз изложба, джемсешъни, уъркшоп и литературна среща съпътстваха основната програма

В съпътстващата програма на Plovdiv Jazz Fest се запознахме с изложба джаз плакати, чухме мъдри напътствени думи от Павел Терзийски, срещнахме се с книгата „Чувствителният разказвач“ на Олга Токарчук, празнувахме музиката на джемсешъни. Но първо бяха връчени отличията на фестивала.

Наградите на Plovdiv Jazz Fest

Наградата за цялостен принос получи Тома Спространов, чиито предавания по БНР години наред отварят прозорец към света на музиката.

Снимка: Красимир Кръстев

Статуетката му връчи заместник-кметът по културата на Пловдив Пламен Панов, който преди това приветства публиката на фестивала.

Снимка: Владислав Христов

Специалната награда за принос към развитието на джаз сцената с акцент върху българските творци бе присъдена на Jazz FM. Излизайки на сцената, поздравихме Тома Спространов.

Снимка: Владислав Христов

Приехме отличието с благодарност като висока оценка за последователните ни усилия за подобряване на музикалната среда.

Снимка: Владислав Христов

Изложба джаз плакати

Докато на главната сцена на фестивала в Дом на културата „Борис Христов“ течаха концертите от основната програма, във фоайето на втория етаж имахме възможността да разгледаме изложба джаз плакати.

Снимка: Красимир Кръстев

Постерите бяха от колекцията на Триеналето на сценичния плакат.

Снимка: Красимир Кръстев

С произведения от България и от цял свят видяхме визуалния образ на джаза – многоцветен и пъстър, музика на доброто усещане за света, на изпълнения със смисъл и дълбоки емоции живот.

Снимка: Красимир Кръстев

Сред творбите видяхме плакати на Кая Христова, Мила Петкова, Димитър Тасев, Димитър Трайчев.

Снимка: Красимир Кръстев

Тук бе и плакатът за едно от предходните издания на Plovdiv Jazz Fest, дело на Теодора Симова.

Снимка: Красимир Кръстев

Джемсешъни след основните концерти

Музиката на Plovdiv Jazz Fest звучеше до късно на джемсешъните, следващи основните концерти. Домакин по традиция бе Bee Bop Café. Редом с младите пловдивски музиканти, водени от Мирослав Турийски, на сцената често бе и Мишел Нахабедян.

Снимка: Светослав Николов

Нашият колега Владислав Мирчев също излезе с баса си, а на пианото бе Георги Петров.

Снимка: Красимир Кръстев

На кадрите виждаме още Николай Бобчев, Преслав Пеев, Валентин Атанасов.

Уъркшоп на Павел Терзийски

Тази година като част от програмата на Plovdiv Jazz Fest се проведе уъркшоп на вокалиста Павел Терзийски. Място на срещата беше бар „Контрабас“ в Стария град. Уъркшопът беше колкото за вокалното изразяване, толкова и за живота като цяло, защото музиката помага в много отношения за нашето израстване. По време на събитието имаше силни философски моменти, осмислени през опита, който Павел Терзийски е натрупал през последните години. Направи впечатление колко уверено се чувства той в ролята си на лектор, тъй като напоследък усилено се занимава с преподавателска дейност. „Това ми дава шанс да науча нещо ново.“ – казва вокалистът в интервю за Джаз ФМ радио. Той споделя още, че музиката е много важно занимание за него: „Изпитвам удовлетворение, когато пея, и то особено за неща, които мен лично много дълбоко ме вълнуват и ме радват. Не е необходимо винаги всичко да е обвързано с думи, понеже музиката сама по себе си носи смисъл. Дори да няма думи, тя пак е с послание и за мен това е нещото, което много пъти ме вдига високо и ми носи удовлетворение. Не е лесен балансът човек да лети нависоко или да плува надълбоко и в същото време да е част от ежедневното битово съществуване. Понякога това е голямо предизвикателство, но удовлетворението, което носи това занимание, за мен е достатъчно, за да продължавам вече над 10 г. да се занимавам с музика.“

Снимка: Красимир Кръстев

Сред акцентите от музикалните и житейски насоки на Павел Терзийски: важно е да се осмелиш; да се обърнеш и да потърсиш подкрепа; да си винаги добре подготвен; да бъдеш оригинален; да свириш с големите; да правиш неща, не защото ще се харесат, а защото те изразяват; да се предизвикваш постоянно и да опитваш нещо ново и нетипично. Той също така показа упражнения за ясен говор, както и за правилно дишане. Тук на помощ дойдоха тапи за вино, с които публиката се включи в заниманието.

Снимка: Красимир Кръстев

Вокалистът отвори темата и за мистичния, необясним момент в импровизацията. Много от неговите колеги определят това състояние като полет и левитиране, а Павел Терзийски го описа така: „Да говорим с думи за тези моменти е много различен за мен поглед. Бих го описал като едно много искрено, честно, авторско по някакъв начин и в същото време много дълбоко преживяване като разбиране. Може да гледаме нависоко, може и надълбоко. Двете неща не се самоизключват. Всеки го преживява по различен начин, аз съм го преживявал и по двата. Човек просто го регистрира, усеща, че това се е случило. Толкова. И когато публиката е адекватна, това много помага, понеже тя участва, тя чува, тя също е там. Тя също много може да даде на музиката и на преживяването само по себе си.“

Снимка: Красимир Кръстев

Представяне на книгата „Чувствителният разказвач“ на Олга Токарчук

Едно от съпътстващите събития в програмата на седмия Plovdiv Jazz Fest беше представянето на най-новата книга на Олга Токарчук „Чувствителният разказвач“. Срещата се проведе сред безценните съкровища на изобразителното ни изкуство в галерия „Джуркови“ и представляваше разговор между един от първите читатели на изданието на български език – Ина Иванова от Пловдив, и издателката Невена Дишлиева – Кръстева.

Снимка: Красимир Кръстев

„Чувствителният разказвач“ е първата книга на полската писателка след удостояването ѝ с Нобелова награда за литература през 2018 г. Книгата включва 12 есета, а последното от тях е Нобеловата лекция на Токарчук. „Това са 12 есета, които са писани по различно време, някои са съвсем пресни, пандемични и буквално са свързани с това как се променят светът и човекът. Има по-ранни есета, свързани със занаята на писателя. Те успяват да привлекат читателския интерес към механиката на писане.“ – разказва Невена Дишлиева – Кръстева от издателство ICU в ефира на Джаз ФМ радио. От две години тя притежава правата за творбите на Олга Токарчук у нас и досега е издала пет нейни книги, като се надява да продължи с цялостното ѝ творчество.

През 2014 г. Олга Токарчук беше гост на Джаз ФМ

Болката да познаваш света, свободата да живееш истински: полската писателка Олга Токарчук в студиото на Джаз ФМ

„Олга наистина е много смел човек. Тя е смела във всичките смисли на тази дума – в чисто човешки план, както и по отношение на писането – тя е много дързък писател, умее да превръща идеите си в творчески въплъщения по възможно най-неочаквания и нестандартен начин. Бих могла да кажа, че Токарчук е съвременен философ, писател с изключителна ерудиция. Книгата, която е повод за нашия разговор – „Чувствителният разказвач“, доказва това. Човек чете и се чуди как е възможно една крехка дама, наша съвременничка, буквално човек, с когото може да си говорим, да попие толкова различни плоскости от живота, по такъв начин да преработи през себе си цялата информация. В книгата са заложени теми от правата на животните през чисто човешката емпатия до фини детайли в творческия процес, в книгите ѝ има изключително огромна гама от теми и идеи. Мога да кажа, че е голяма привилегия да бъдем съвременници с един такъв писател.“ – казва Невена Дишлиева – Кръстева.

Снимка: Красимир Кръстев

Предговорът към българското издание на „Чувствителният разказвач“ е написан от Георги Господинов, който според издателката успява по много деликатен и нежен начин да събере целия свят на Олга от тези есета в своя кратък текст. Преводът от полски е на Крум Крумов, а Нобеловата лекция е преведена от Силвия Борсова. Техните имена присъстват и на самата корица, много приятна тенденция, която прави впечатление напоследък в българското книгоиздаване. „Преводачите ни са страхотни и мисля, че Олга Токарчук спечели с това какъв език има на български.“ – посочва Невена Дишлиева – Кръстева и допълва: „Много е важно да се знае чии са българските думи, с които проговарят писателите. Преводачът е този, който свързва световете, и Олга посочва в едно от есетата си, че в някаква степен преводачът сваля от плещите ѝ товара на цялата отговорност и тя може да я сподели с някого.“

Снимка: Красимир Кръстев

„Общото между всички хора, които обичат книгите на Олга Токарчук, е точно тази способност да се вглеждат фино, деликатно, много надълбоко да навлизат в неща извън ежедневието. Приемам тези хора като общност. Ако човек е почитател на Олга, то имаме някаква допълнителна житейска връзка, която за мен е много важна и като издател, и като преводач.“ – споделя в края на нашия разговор Невена Дишлиева – Кръстева от издателство ICU.

Plovdiv Jazz Fest се организира от Blue M на Мирослава Кацарова със съдействието на Община Пловдив, като е част от нейния Културен календар, и Национален фонд „Култура“. Jazz FM е медиен партньор.

Ключови думи:
@