Джазът изпълва училищните дворове и класните стаи в Димитровград, звучи и на централния площад, вълнува почитателите на жанра, привлича нови аудитории със заряда на изпълненията на многобройни млади таланти от цялата страна. През тази година се проведе 15-ото издание на Младежки джаз фестивал – Димитровград, организиран от Акустично джазово трио с ръководител Димитър Русев и Община Димитровград, Jazz FM e традиционен медиен партньор. Форумът е част от Есенни музикални дни „Жул Леви“.
Първа част от репортажа: Между връстници: Младежки джаз фестивал – Димитровград се провежда за 15-и път - Jazz FM
Началото на третия фестивален ден е с концерт в Професионална гимназия „Проф. д.р Асен Златаров“
Третият ден на фестивала тази година завърши с концерт в центъра на града на формацията Catch 22 („Параграф 22“), сформирана от студенти в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София и Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив. Те отдавна са приятели, а във формацията се събират за участие в „Банско джаз академия“ от „Банско джаз фестивал“, организиран от Община Банско и Асоциация Фестивалите в България с медийното партньорство на Jazz FM. „Банско джаз академия“ през тази година се реализира с подкрепата на Национален фонд „Култура“ по програма „Творческо развитие ‘22“.
Повече за „Банско джаз академия“ и Младежката сцена на „Банско джаз фестивал“ през 2023 г.:
Catch 22 на Младежката сцена в Банско
За историята на сътрудничеството Георги Селенски разказа: „Параграф 22“ започна, когато решихме да участваме в „Банско джаз академеия“. Събрахме се с колеги от Националната музикална академия с идеята да свирим на Младежката джаз сцена и да усетим от атмосферата на фестивала. От там нататък нещата са много хубави и вървят напред.“ Връзката между тях ги задържа заедно. „Решихме да продължим след фестивала, тъй като това за мен е първа възможност да свиря в истинска джаз група и то джаз. Паснахме си. Ние сме приятели още преди да създадем тази група, свирили сме в други проекти, които не са точно джазови. Решихме да пробваме тази музика, а след това – да останем и да продължим напред. Добре вървят нещата.“ – уверено казва Георги Селенски. Защо джаз обяснява барабанистът Константин Куртев: „Този жанр предлага широк спектър от много музикални елементи, събрани в един стил, изключително приятен за слушане и свирене. Джазът е интерпретация на истински живата музика – могат да се правят сола, в които най-добре може да бъде показано самото творчество на дадения музикант. Джазът е океан, в който с удоволствие се потапяме“. Саксофонистът Ставрос Спиру е от Кипър, но учи и остава да работи у нас: „Дойдох в България, защото тук има добра сцена, особено за соул и джаз музиката, а много обичам фолклора. Харесвам тази смесица.“
Димитър Русев открива концерта на Catch 22 на пл. „Поезия“ в Димитровград
След изявите на „Банско джаз фестивал“ Димитър Русев покани младежите на „Хасково джаз“, а сега и на Младежкия джаз фестивал в Димитровград. Студентът в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ Красимир Гълъбов и утре ще свири тук, но в друга формация. „Тази подкрепа на организаторите на фестивали означава, че има накъде да се развиваме, какво да учим. Помагат ни с инструменти, сцена. Изключително Благодаря на Димитър Русев! Идвам на този фестивал за втора година, посрещането е изключително топло и приятно. Тук се чувствам у дома си.“
Петият член на формацията е вокалистът Борис Селенски. Ентусиазмът на младите музиканти да свирят среща желанието на публиката в Димитровград да слуша джаз, да се обогати с неговата звучност, да се открие в импровизациите. Разговарям с трима души от публиката: Ружа, Кристиян и Яна. „Създава се по-различна обстановка на фона на другата слава на Димитровград. Много е приятно да има разнообразие с такива събития. На мен лично ми харесва!“ – коментира в кратката анкета Ружа. Кристиян също е очарован: „Джазът действа успокояващо, когато имаш напрегнато ежедневие. Супер е, че тук има подобни концерти – хубаво, интересно и разнообразно е.“ „В джаза най-много ми харесва импровизацията. Тук съм, за да чуя как ще се получи тя.“ – в очакване на концерта е Яна.
Джазът има традиции в Димитровград, които продължават два състава – Акустично джазово трио и Забавно-духов оркестър „Жул Леви“. Инициаторът за създаването на Младежки джаз фестивал – Димитровград и негов двигател е Димитър Русев, основател и на Есенни музикални дни „Жул Леви“. „Те са от голямо значение за Димитровград, защото включват музика, която не е масова и толкова популярна – има класически концерти, хорова, авторска и джазова музика, изложби, представяния на книги. Традиционните Есенни музикални дни „Жул Леви“ са в широк спектър и обхващат сравнително дълъг период от октомври до средата на ноември. В рамките им се провеждат всички тези културни събития.“ – разказа Димитър Русев.
През 2000 г. той се присъединява към Акустично джазово трио, създадено през 1986 г. То е обединител, център, точка, от която тръгват множество инициативи. Този състав облагородява звуковата среда и се грижи до публиката да стига качествена джаз музика. „Триото си има своя публика, печели все повече млада аудитория, поддържа непрекъснато огъня в тази част на България. Което съвсем не е малко. Джазът не е толкова популярна музика. Димитровград, много далеч от столицата, успява толкова години не само да поддържа триото, но и да му се радва. Виждам как реагират хората, особено на гласа на нашата вокалистка Мария Арнаудова. Организираме образователни концерти, този фестивал, други мероприятия, свързани с тази музика, музикалната ми програма в детските градини „В приказния свят на джаза“… Навсякъде е намесен джазът.“ Със самото си създаване триото се сдобива със своето лого, създадено от Димитър Трайчев и в региона са представяни няколко негови изложби. За пореден път това е направено миналата година в Хасково, а на откриването свири Акустично джазово тиро – Димитровград.
В Клуба на дейците на културата са изложени афиши от първото издание на фестивала през 2009 г. досега. Те свидетелстват за традицията пред обществеността на Димитровград да излизат ученици от средни и висши училища и школи по изкуствата, които впоследствие се утвърждават на професионалната сцена. Боби Вълчев трио и Тодор Бакърджиев секстет са в първото издание на фестивала. „Това е идеята – младите музиканти да бъдат представяни в самите училища и учениците да видят с какво се занимават техни връстници. Това е много ценно и надявам се, заразно.“ – изразява желанието си повече хора да открият вълшебството на джаза Димитър Русев. Четиридневната програма на фестивала в последните години основно се концентрира в Езикова гимназия „Д-р Иван Богоров“, СУ „Любен Каравелов“, Природо-математическа гимназия „Иван Вазов“, Професионална гимназия „Проф. д.р Асен Златаров“. Там учениците са в горна степен на обучение и с фестивала Димитър Русев им показва възможна посока: „На децата тепърва им предстои да поемат пътя нанякъде и това „нанякъде“ се надяваме да е музиката.“ А на Есенни музикални дни са изнасяли концерти Милчо Левиев, Райчо Иванов, Николай Иванов – Ом, Орлин Горанов, както и музиканти от Полша, Австрия…
Виждаме и афиши за концерти на Забавно-духовия оркестър „Жул Леви“– още една музикална институция към общината. „Това е най-старият оркестър тук, който създава много настроение. Самият Жул Леви бе голям почитател, бе аранжор на оркестъра, който и до ден-днешен изпълнява негови пиеси. И Музикалните дни носят неговото име.“ – разказва Димитър Русев.
Отправяме се към Природо-математическа гимназия „Иван Вазов“ за концерт на трио от студенти в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив: Борис Гроздев – китара, Красимир Гълъбов – бас, Ясен Димитров – ударни. Те имат важната задача така да представят джаза пред учениците, че слушателите да се открият в музиката и да я обикнат. За това, става ясно от думите на Борис Гроздев, музикантите ще разчитат на споделянето на собственото усещане: „Правим каквото правим, пък каквото стане. Все пак музиката е доста индивидуално нещо, всеки я интерпретира по собствен начин. Има хора, които никога не са слушали джаз. Пускам им записи, които не са толкова мейнстрийм. И си мисля, че няма да им хареса, а то им се харесва. Надявам се и сега да стане така.“ Ясен Димитров подкрепя неговото мнение: „Интерпретационната музика всеки посвоему я възприема и усеща. Програмата със сигурност ще направи впечатление.“ Групата ще изпълни няколко по-широко разпространени стандарта и авторска композиция на Хари Тончев. „По-енергична музика, по-достъпна за тази възрастова група, забавно е за гледане, освен за слушане.“ – казва за репертоара Ясен Димитров. И така заедно се развиват изпълнители и публика. Красимир Гълъбов изрежда направеното от музикантите с удовлетворение: „Подготвихме се много добре, супер много се забавлявахме. Ще се представим достойно и ще представим много добре този стил, колкото и да е непознат за по-младите хора.“
Какво привлече тримата към джаза, с което те правят паралел със събитията от фестивала? Ясен Димитров си спомня за своя учител по музика, който го вдъхновява. „Беше докарал всички инструменти на които свири – китара и бас. Така се зарибих и аз… Имаше дълга коса... Заради визията и отношението започнах да му подражавам.“ Борис Гроздев влиза в музиката чрез баща си – любител китарист, който му показва първите акорди. „Тръгнах на учител, открих и джаза и се започна една… Така я карам и до днес. Доставя ми удоволствие да се развивам, да уча нови неща, да слушам музика, да свиря с такива талантливи колеги, забавляваме се и става приятно, когато покрай нас и други се забавляват, докато ни слушат. Това е едно от най-хубавите неща. Освен на първо място да свириш за себе си, за да си доволен, също така трябва да доставяш удоволствие и на слушателите.“ Красимир Гълъбов е провокиран от учителката си по музика. Когато е в четвърти клас, тя му казва, че никога няма да стане музикант. „Имам чувството, че това вътрешно ми подейства. Иначе музиката е част от живота ми от много малък – от сутрин до вечер родителите ми слушаха всякаква, затова съм и хамелеон в нея. А джазът е най-свободното и интересно нещо, което съм намерил. В него можеш да правиш каквото ти харесва, на момента, без уговорки преди това, което е спонтанно и импровизационно.“
Започва концертът, откриват го Димитър Русев и преподавателят по музика в ПМГ „Иван Вазов“ Георги Желев, също като младите таланти – възпитаник на АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив. Живата музика в училището променя неговия дух. „В една гимназия, в която профилираните предмети са далеч от музиката, тя винаги се е смятала за нещо, което е разтоварващо, включително изучаването ѝ, тестовете... Но допирът до живия инструмент, което в днешно време все по-рядко се случва, винаги кара хората да се заслушат и да се замислят, някои дори да се спрат. Колегите в училище също са доволни. Една колега ми каза току-що: „Изключително ще ми бъде приятно днес на допълнителната подготовка да работим на музика.“ Едно такова признание показва, че музиката на живо е най-малкото стимул за ползотворна работа и по останалите учебни дисциплини.“
Георги Желев се занимава с музика от дете, това е първата му любов. Много му е приятно тук да вижда колеги музиканти, а дошлите днес са от неговата академия в Пловдив. „Радвам се, че все още има хора, които искат и имат желание да се занимават с музика, която е предназначена за по-ограничен кръг слушатели.“ Той преподава музиката така, че тя да не е сбор от имена, жанрове и инструменти, а живо изкуство. За това помага и това, че е член на Забавно-духовия оркестър. „Това е най-старият извънстоличен цивилен духов оркестър. Създаден е през далечната 1951 г. в една година със Софийския духов оркестър и Фолклорен ансамбъл „Филип Кутев“. Една от главните ни дейности са образователните концерти, които са изключително интересни за нашите ученици, особено малките. Музикалните инструменти, които виждат на картинка, гледат в YouTube и слушат в записи, ги виждат на живо, отблизо, чуват техния звук в реална среда в съзвучие с останалите. Когато съпреживееш нещо, го научаваш най-добре.“ – убеден е той от ползата от образователните концерти. Такива изнася и Акустично джазово трио с ръководител Димитър Русев и така също допринася за музикалната култура на гражданите и гостите. „Живият досега с музиката е този момент, който успява да надмогне теорията и това, което си казваме в класната стая. В училище, в което главните предмети са езици, точни и природни науки, хардуер и програмиране, познанията по музика и изобразително изкуство биха допринесли за развитието на една широко скроена и широкоспектърна личност. Когато след това нашите възпитаници упражняват професията си, ще правят това с разширен музикален светоглед, което означава – и с разширен светоглед като личности.“
Така музиката формира личността. Да чуят изпълненията на „Параграф 22“ от Младежки джаз фестивал – Димитровград са дошли диригентът на Забавно-духов оркестър „Жул Леви“ и кларинетист в състава Димитър Митев и басистът Пламен Солаков. „Формацията е редовен участник във всички културни и ритуални събития и празници в града и общината. Репертоарът е многолик, имаме 20 музиканти, не свирим само духова музика, а наблягаме и на забавната. Оркестърът съществува вече 72 години, основан е малко след създаването на града.“ – разказа Димитър Митев, който е работил и в Софийския духов оркестър. Пламен Солаков подчертава синергията с Акустично джазово трио: „Два оркестъра – това е много в такъв малък град да има толкова богат културен живот. Може нескромно да прозвучи, но духовият оркестър и джаз триото поемат доста голяма част от културния календар. Доста активна е и балетната школа. Иска ни се да има още повече култура, хората не са преситени, има място за още събития и още проекти!“ – очаква нарастване на културното богатство Пламен Солаков. На 16 ноември гости на Забавно-духов оркестър „Жул Леви“ ще са певица, певец и диригент от Държавна опера – Стара Загора. Сред приоритетите на двете формации той поставя образоването: „Градът е малък, но има много млади хора с деца. Наблягаме на това да образоваме това поколение и му обръщаме ежемесечно специално внимание с различни проекти, интересни музикални спектакли, образователни концерти. Когато предложиш събития на хората, събуждаш интереса към културата, който спи някъде в тях. Но афинитетът към културата се забравя и трябва постоянно да се поддържа. Затова се стремим да правим интересни събития и проекти. За съжаление тук много трудно се намират кадри за оркестрите, но все пак мислим, че се справяме. Липсата на наследници е осезаемо и това е резултат на политика, която е водена дълги години.“ Новото поколение музиканти уверено пристъпва напред. „Ето тази вечер ще сме свидетели на изпълненията на млади хора, които се надяваме някой ден да са част от нашите състави. Те са талантливи и продължават да се развиват в областта на музиката.“ – очаква новите попълнения Димитър Митев.
Младите се движат напред на основата, поставена от такива имена, като моите събеседници, и Митя Йорданов, създател на Акустично джазово трио и дълги години допринасял за развитието и на Забавно-духов оркестър „Жул Леви“. Преди няколко месеца се разделихме с него. Димитър Русев го представя: „Основател на джаз триото, пианист, в последните години бе и диригент на Забавно-духовия оркестър на Димитровград. В неговото съзнание се е родила идеята за създаването на триото. В далечната 1986, когато създадохме Джаз клуб – Хасково, те пък създадоха Акустично джазово трио – Димитровград заедно с Найден Клинчев – контрабас, Петър Ганев – ударни инструменти, и Мария Арнаудова – вокали. Триото е носител на наградата „Асен Овчаров“ на Джаз фестивала в Сопот, свирили сме на почти всички фестивали.“ Пламен Солаков казва за направеното от Митя Йорданов: „Изстреля един обикновен духов оркестър в съвсем други висини и го направи гъвкав. Понякога звучим като бигбенд, когато трябва, свирим класическа музика. Приносът му е огромен, също и за Джаз триото – невероятен музикант и пианист. Много изгуби градът с неговата смърт. Опитваме се, колкото можем, да продължим.“ А делото на Митя Йорданов продължава да е част от пътя на Забавно-духовия оркестър. „Той ни завеща немалко. Аранжираше доста от нашите произведения за оркестъра. Направи много музика за нас, а ние ще се отблагодарим като я изпълняваме пред публиката.“ – за наследството и неговата следа във времето казва Димитър Митев.