Фурор предизвика в Плевен и София авторският концерт на Христо Йоцов с три премиерни произведения – Празнична увертюра „Плевен 2023“, посветена на 70-ата годишнина на Плевенската филхармония, Концерт за тромпет и тромбон със солисти Михаил Йосифов и Велислав Стоянов и Концерт за маримба и ударни със солисти Василена Серафимова и автора.
Още по темата:
Програмата с различен облик и на трите произведения възхитително изпълни Плевенската филхармония под диригентството на Борислав Йоцов. Те заедно със солистите съвършено предадоха широката ѝ емоционална палитра.
Христо Йоцов положи съвременната музика на нови основи – обърна я към творческата личност; въплъти в нея уважение, приятелство и близост.
За премиерата символично бе избран рожденият му ден – 17 февруари. В това решение е идеята за празник и подарък, а също и представата за времето като необят от възможности.
Нищо не може да ни спре в постигането на благодорните ни цели, заявява музиката, в която няма шаблони в структурата и ограничения във формата. Нищо не е за слава и никога не сме сами, уверяват творбите, в които няма степенувания и разделения. Нищо не е останало незабелязано – ти си разбран, споделен и оценен. Всичко сторено е прието с благодарност и признателност – удовлетворен си от направеното с удоволствие.
Така творяха артистите на сцената – съавтори в музицирането, импровизациите и солата, предразположени от написаното от композитора, в свят без предели. С Празнична увертюра „Плевен 2023“ Плевенската филхармония, вече на 70 години, пренася във времето будния, борбен дух на града, за да го предаде на публиката с класическа музика, с филмовите концерти на Хилда Казасян, с коледните на Люси Дяковска, с авторските на български композитори. А директорът Любомир Дяковски вече е подготвил нови интригуващи проекти.
В Концерта за тромпет и тромбон е приятелството между Михаил Йосифов и Велислав Стоянов, започнали да действат и да сбъдват от момента, в който са помечтали – двамата ансамбъл като солисти, създатели на проекти, организатори на фестивали, преподаватели.
В Концерта за маримба и ударни светът на перкусиите е не само ритмичен, той е и мелодичен – приказен, магичен. Василена Серафимова е като жрица на маримбата, с която е свързан целият ѝ живот, а част от вдъхновението в него идва от самия Христо Йоцов.
Тя свири виртуозно, танцувайки босонога пред инструмента, който чуваме в целия му блясък с всички негови възможности буквално да минава през кожата с пулсациите на мелодията.
Христо Йоцов бе партньорът в създаване на унисон с изцяло импровизираната своя партия. Заедно сме на една вълна.
Публиката в Плевен влезе в концертната зала на НЧ „Съгласие – 1869“ привилегирована, че в нейния град се случва събитие от национална значимост. Зала „България“ се изпълни с хора, сред които бе целият джазов елит, защото музиката на Христо Йоцов задължава. Всяка негова дума е ценна и бе важно да я чуем.
А когато музиката зазвуча, се почувствахме самите ние описани чрез нея. Свободни, скъсали със стереотипите.
В силната емоция след поредно фантастично соло понякога се чуваха спонтанно плеснали ръце, между частите на всеки от концертите аплодирахме съвсем съзнателно – и в израз на възхищение, и като свидетелство за съпричастност. Не бяхме сковани в правила на поведение, бяхме водени единствено от уважение.
Накрая като един скочихме на крака, пак не по правилата. Всичката ни благодарност и цялото ни вълнение избухнаха с повече от пет минути аплаузи и скандирания. И за да кажем колко много ни е харесало, и за да останем още време заедно.
И веднага отидохме пак при музикантите зад сцената, за да благодарим, за да обсъдим. Този паметен концерт не само остави хубав спомен. Той ни даде нова решимост да бъдем неизменно такива, каквито се видяхме в тази музика за Творческата личност.
Мими Николова изразява възхищението си пред Христо Йоцов.
Емоцията от концерта няма да ни напусне: