С акцент върху пианото и върху присъствието на жените в музиката започна осмото издание на Plovdiv Jazz Fest на 4 ноември. В първата вечер чухме четирима пианисти от четири държави с музиката на Чарлз Мингъс. След това на сцената бе тромпетистката Яз Ахмед със своя квартет.
Диалог в първия концерт. Четирима пианисти от четири държави и два континента свириха музиката на Чарли Мингъс в годината, в която отбелязахме вековен юбилей от рождението му. Проектът с музикален директор Дани Грисет от САЩ включваше Антони Дончев от България, Пьотр Вилезол (Полша) и Роберто Таренци (Италия).
Те дадоха своя поглед върху музиката на Мингъс, свирейки в различни формати – солово, дуетно, в трио и като квартет, понякога разменяйки местата си двама по двама пред рояла, за да създадат безброй звучности, илюстрирайки неизчерпаемото богатство на музиката на Мингъс. Бяхме в неговия „ред и хаос“ – както я описа в един момент от сцената Дани Грисет.
Част от аранжиментите не бяха написани, за да се интерпретира спонтанно музиката на Мингъс. Когато това се случваше в дуо, трио или квартет, диалогът бе и с езика на тялото, с поглед, с усмивка.
Бе любопитно и да наблюдаваме музикантите, докато ги слушаме. Четиримата са с различен темперамент, но ги обединяваше силата, която съдържа в себе си музиката на Мингъс и удоволствието да се предизвикваш като музикант, защото в неговите пиеси има обрати и развития. Личеше си удоволствието, с което всеки от тях подхождаше към изявите си на сцената.
Концертът бе диалог между епохите, представи модернизма тогава и сега, пренесе в днешно време и политическите послания на Мингъс за равноправие и срещу дискриминацията. Чухме пиеса, родена от респекта му към Дюк Елингтън, както и творба по вдъхновение от буквално войната между президента на САЩ и губернатора на Арканзас при премахването на сегрегацията. Интервюта с Дани Грисет и Антони Дончев можете да откриете на сайта ни.
Саботьорка (както е озаглавен един от албумите ѝ), подриваща стереотипите – с идеите за силата на присъствието на жените в музиката и приобщаването на култури дойде концертът на Яз Ахмед. Млада тромпетистка от смесен произход – с родители англичанка и бахрейнец, тя поднесе своята авторска музика като духовно пътешествие.
Яз Ахмед бе направила интересен подбор на инструментите, представяйки се с Ралф Уайлд – вибрафон, Дейв Манингтън – бас, Мартин Франс – барабани. Направи впечатление липсата на хармоничен инструмент като пианото, но в този формат групата звучеше грууви. С присъствието на електронни инструменти и техника, случващото се на сцената бе много ярко като усещане и атмосфера.
Много от пиесите в репертоара бяха специални посвещения към видни личности и се отнасяха към значими събития от историята, свързани с общественото израстване. Една от творбите бе посветена на първата жена филмов режисьор в Саудитска Арабия, друга – на лидерката на движението за свободи Роза Паркс, трета – на суфражетките. И идваме към днешния ден, когато със своя творба Яз Ахмед отдаде почит към загиналите при опит да прекосят Средиземно море към Европа. Джазът непрекъснато се занимава с важните теми от дневния ни ред и ни дава импулс за действие.
На финала Яз Ахмед сияеше, щастлива, че е споделила своя свят с публиката на Plovdiv Jazz Fest. „Доста е необичайно жена, в чиито вени тече и кръв от Близкия Изток, да свири на тромпет. Надявам се със своята история да вдъхновявам хората“ – каза Яз Ахмед в интервю по Jazz FM, което можете да откриете на сайта ни.
Значим тромпетист, нейните изпълнения изслушаха Михаил Йосифов и Мартин Ташев, които след това излязоха на сцената на Bee Bop Café за участие в джемсешъна, воден от Вили Стоянов.
С Милен Кукошаров, Даниеле Феббо и Атанас Попов до себе си като основна група той възнамеряваше да започне с музика на своя дядо Йосиф Цанков.
Но заради смъртта на приятел – тромпетистът Кирил Македонски, посвети събитието на свиренето заедно, от което толкова много имаме нужда заедно.
И на сцената излязоха и Михаил Йосифов, и Мартин Ташев, и Владимир Кърпаров, и Преслав Пеев.
Всяка вечер на Plovdiv Jazz Fest завършва с джемсешън – днес специален участник в него ще бъде Владимир Кърпаров.
На основните концерти тази вечер слушаме музиката на Йълдъз Ибрахимова и Емет Коен. Вокалистката ще получи наградата за цялостен принос на Plovdiv Jazz Fest и след това ще пее с Живко Петров, Веселин Веселинов – Еко и Христо Йоцов. А музикалната програма за деня започва в 18 ч. в Bee Bop Café с изпълнения на учениците на вокалната педагожка Мишел Дийн от Бургас: Мария Вандева, Светлина Наумова, Яна Праматарова, Иванжелина Трендафилова, Моника Миткова с Иво Гичев на пианото.
Във втория основен концерт слушаме пианиста Емет Коен. През последните две години кариерата му се разви главоломно. Той е един от музикантите, който изведе големи позитиви от трудната ситуация, в която попаднахме заради пандемията – благодарение на социалните медии не спря контакта си с публиката и това го превърна в голяма звезда. Кариерата му е във възход, преди дни свири в Jazz at Lincoln Center в Ню Йорк, а днес излиза на сцената на Plovdiv Jazz Fest.
Фестивалът се организира от Blue M на Мирослава Кацарова. Събитието се провежда с подкрепата на Община Пловдив и е част от Културния календар на Община Пловдив за 2022 г. Фестивалът се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на културата.