Четирима пианисти от четири държави свирят музиката на Чарли Мингъс в годината на 100-годишнината от рождението му в специално продуциран от Plovdiv Jazz Fest проект. Събитието открива фестивала на 4 ноември от 20 ч. в Дом на културата „Борис Христов“. Фестивалът покани за честването Дани Грисет (САЩ), Антони Дончев (България), Пьотр Вилезол (Полша) и Роберто Таренци (Италия). Виртуозен басист, композитор, бендлидер и много дързък музикант, приносът на Чарли Мингъс към развитието на джаза е огромно. Той е сред основните поддръжници на колективната импровизация. Мингъс също така има и албум за пиано, в който свири самият той. „Той дава голям приоритет на импровизацията, особено груповата импровизация. Така музикантите могат да добавят своя глас към изпълнението на композицията. Това е залегнало много дълбоко в същността на джаза. Също така в неговата музика много силно бяха застъпени послания, свързани с общественото развитие. Хубаво е изкуството да осмисля социалната действителност и да я моделира.“ – отбеляза в интервю по Jazz FM лидерът на проекта Дани Грисет. „Всяка от пиесите е с образа на Мингъс и с неговия философски поглед, който надхвърля рамките на музиката – отнася се за живота. Това го прави толкова значим и интересен, толкова продължаващ да вдъхновява поколения музиканти, сред които и нас. Музиката предполага много различни възможни погледи и ние ще представим своя.“ – каза на свой ред Антони Дончев. Интервютата с двамата музиканти можете да чуете чрез плейъра под основната снимка и да прочетете по-долу.
Интервю с Дани Грисет:
Сто години от рождението на Чарлз Мингъс. Как наследството му живее, както ще чуем на концерта на Plovdiv Jazz Fest?
Много е важно да пазим това наследство живо. Композициите на Чарли Мингък се превърнаха в джаз стандарти, които мнозина музиканти знаят, и то не само най-популярните от тях. Важно е да продължим да говорим и за бигбенда, който Чарли Мингъс толкова дълго време поддържаше. Докато живеех в Ню Йорк, имах честта да свиря в него. Тази музика продължава да се изпълнява на високо ниво от изключителни музиканти, които и до днес правят турнета по цял свят.
Какво бихте отличило от неговото изкуство, което според Вас е особено важно?
Той дава голям приоритет на импровизацията, особено груповата импровизация. Така музикантите могат да добавят своя глас към изпълнението на композицията. Това е залегнало много дълбоко в същността на джаза. Също така в неговата музика много силно бяха застъпени послания, свързани с общественото развитие. Хубаво е изкуството да осмисля социалната действителност и да я моделира.
Как музиката на Чарлз Мингъс въздейства върху Вас като личност и като музикант?
Открих неговата музика в своята зрялост и тя не е част от първоначалното ми формиране. Неговите мелодии и хармонии ми въздействат емоционално като слушател. Свирил съм музиката му като професионално занимание, но през цялото време съм й се наслаждавал като почитател. Тя ме предизвика към размисли, особено що се отнася до съдържащите се в нея послания. Но също така тя ме предизвика като музикант – не е лесна и с нея израстнах. Тя ми постави хармонични и ритмически задачи, които трябваше да разреша. И успях, с което се развих.
Моля Ви да опишете проекта, който ще чуем. Как бе създаден и какво е в неговата същност?
Идеята за четиримата пианисти на два рояла дойде от моята работа с Джорди Саньол – продуцент и агент, живеещ в Испания. Бях част от неговия проект „Четирима за Монк“ с Кени Берън, Сайръс Честнът и Дадо Морони, свирил съм програмата и с Бени Грийн на мястото на Сайръс. Проектът бе посветен на 100 години от рождението на Монк. Идеята сега е същата, но с музиката на Чарли Мингъс. В този проект има нов елемент – четиримата пианисти сме от четири различни държави – и това му придава международно измерение. В музиката на Мингъс сме българин, италианец, поляк и американец.
Как подготвихте проекта?
Бе ми възложена задачата да бъда музикален директор на този проект. Слушах много музика на Мингъс и избрах добре известни негови пиеси, както и няколко, които са по-малко познати. Някои се изпълняват солово, понякога на двата рояла има осем ръце, друг път – 16. Част от пиесите са аранжирани, а други оставих отворени за спонтанна импровизация, за да може музикантите да влязат в тях и да ги наситят максимално със своята изразност. Подготвихме се от дистанция, а репетиция на живо ще направим точно преди концерта.
Антони Дончев сподели, че е вдъхновен от първа среща с музиканти, с които не е работил досега. „Те се движат в съвременния език на джаза – това, което най-много ми харесва, и не се опитват да копират готови модели. Всеки от тях е намерил собствен език.“ – посочи той. Концертът на 4 ноември ще подчертае приноса на Чарли Мингъс. „Всяка от пиесите е с образа на Мингъс и с неговия философски поглед, който надхвърля рамките на музиката – отнася се за живота. Това го прави толкова значим и интересен, толкова продължаващ да вдъхновява поколения музиканти, сред които и нас. Музиката предполага много различни възможни погледи и ние ще представим своя.“ – описа образа на музиканта Антони Дончев. За специално продуцирания от Plovdiv Jazz Fest проект той подчерта: „Този фестивал се наложи като фестивалът, който предлага на нашата публика музикантите, представящи най-съвременния и модерен облик на днешния джаз, но също и на джаза, който ще бъде утре. Това подсказва изключително голяма творческо познание за това какво трябва да бъде един фестивал – на първо място – празник на музиката, но на същото това първо място – да представя проекти, които показват облика на джаза днес и утре. Plovdiv Jazz Fest си позволява не само провокира, но и да продуцира проекти. Това е нещо изключително и си го позволяват само големите фестивали по света.“
Организатор на Plovdiv Jazz Fest е Blue M. Събитието се провежда с подкрепата на Община Пловдив и е част от Културния календар на Община Пловдив за 2022 г. Фестивалът се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на културата. Jazz FM е медиен партньор.
Първата фестивална вечер продължава с концерт на Яз Ахмед.