Във втория концерт на откриващата Plovdiv Jazz Fest вечер ще чуем музиката на новаторката на тромпета Яз Ахмед. Експерименталната ѝ музика размива границите между джаза и електронния саунд дизайн, а това, което прави на сцената, е описвано като опияняващ психеделичен арабски джаз. „Много е важно да държиш съзнанието си отворено – това се отразява на цялото човечество, много е хубаво да строиш мостове, макар понякога пътят да е стръмен. Моята музика отразява смесения ми произход.“ – посочва Яз Ахмед за своето изкуство в интервю за Jazz FM. Този концерт също така е и с фокус върху жените в джаза, който през годините Plovdiv Jazz Fest поставя. „От личен опит, тъй като съм и жена, се налага да се справям с предразсъдъците по отношение на моите способности. Наистина е жалко, че трябва да доказвам на хората, че владея занаята и инструмента. Надявам се със своята история да вдъхновявам хората.“ – добавя музикантката в интервюто, което можете да чуете в плейъра под основната снимка и по-долу да прочетете като текст.
Вашата музика е свързана с достигането до границите и преминаването отвъд тях. Тя е за преодоляването на ограниченията. Какво чувствате за границите и ограниченията и възможността да преминеш отвъд в земи, неизследвани досега?
Много добър въпрос. Много е важно да държиш съзнанието си отворено – това се отразява на цялото човечество, много е хубаво да строиш мостове, макар понякога пътят да е стръмен. Моята музика отразява смесения ми произход. Баща ми е бахренец, майка ми – англичанка. Много се гордея с това и искам да споделя със света моята история. Надявам се по този начин да попълвам празнини и да насочвам вниманието на хората към това да мислят по-разкрепостено за жените в музиката, особено свирещите и пеещи джаз, а също така и за жените, които имат близкоизточна жилка в произхода си. Доста е необичайно жена, в чиито вени тече и кръв от Близкия Изток, да свири на тромпет. Надявам се със своята история да вдъхновявам хората.
Всичко това е свързано с лидерството. Как се чувствате като водач, като човек на предните линии, който участва в оформянето на бъдещето? Какво се изисква да си в тази роля?
За да бъдеш лидер… Трябва да си решителен, да имаш ясно послание. Понякога могат да те съборят на земята или пък хората да нямат високо мнение за теб. От личен опит, тъй като съм и жена, се налага да се справям с предразсъдъците по отношение на моите способности. И трябва да… Наистина е жалко, че трябва да доказвам на хората, че владея занаята и инструмента. Затова, за да си лидер, трябва да си уверен и силен човек.
Когато водите напред, винаги намирате подкрепа в традицията – както ни разказахте за корените си, но също така – в традицията на джаза. Най-новата Ви творба е в BlueNote Reimagined II. Колко е важно, когато се движиш напред, да черпиш от традицията и наследството?
Проектът BlueNote Reimagined II е много интересен – с него се отдава почит към прекрасните музиканти, които са записвали за тази компания. Аз пресъздадох It на Чик Къриа. Исках да отдам почит към него, но същевременно да вложа своята индивидуалност. Добавих ритми и гами от Близкия Изток, но също така внесох собствената си естетика, разбирането си за музиката, за да направя записа уникален. Важно е да движиш джаза напред, да изследваш. Джазът е смесица, джазът е музика на хората, както и музика на протеста. Затова трябва да си в крак с времето и да се изразяваш чрез тази фантастична форма на изкуството.
Как ще чуем Вашата музика на предстоящия концерт от Plovdiv Jazz Fest?
Ще свиря с моя квартет, в който Ралф Уайлд е на вибрафон, Дейв Манингтън – на баса, Мартин Франс – на барабаните. С нетърпение очакваме тази среща. Ще изпълним музика от моите албум La Saboteuse, Polyhymnia, ще чуете сингъла, който направих за Bandcamp. И може би една – две неиздавани песни. Така че ще представя микс от мои произведения, които съм записвала през годините.
Организатор на Plovdiv Jazz Fest е Blue M. Събитието се провежда с подкрепата на Община Пловдив и е част от Културния календар на Община Пловдив за 2022 г. Фестивалът се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на културата.