Втората творба на Христо Йоцов за симфоничен оркестър – Концерт за обой, ще бъде изпълнен за първи път на живо със солист Давид Валтер от Франция, който поръчва произведението и го записва със Симфоничния оркестър на БНР преди повече от 20 години. Това ще се случи на концерт на Плевенската филхармония под диригентството на Борислав Йоцов с музика от съвременни български автори на 15 февруари от 19 ч. в зала „Катя Попова“ в Плевен и на 16 февруари от 19 ч. в столичната зала „България“. В програмата са също премиерно изпълнение на Концерт за джаз пиано и оркестър от Константин Костов и „Капризите на дамите“ от Ангел Заберски. „Моята страст винаги е била да бъда в новата музика, писана от прекрасни хора, докоснати не само от класическата, но и от джаз и поп музиката. За огромно щастие такива все повече се появяват. Тези пиеси могат да бъдат централни в репертоара на всеки един световен оркестър.“ – коментира Борислав Йоцов на пресконференцията в пресклуба на БТА в Плевен. Билети за София се продават в Eventim и Grabo, а за Плевен – в билетните центрове на филхармонията. За ученици и студенти билетите са на преференциални цени от 5 лв.
Именно за брат си като кларинетист Христо Йоцов пише първия си концерт през 2002 г. Записът достига до една от най-влиятелните фигури в света на стройковата музика Давид Валтер. Той се свързва с автора с молба да напише Концерт за обой и оркестър. Христо Йоцов е смаян – това е първата му творба, а интерес към него проявява един от корифеите на съвремието ни – солист, диригент, преподавател, издател, популяризатор на новата класическа музика. Той поставя две условия – концертът да е достатъчно труден и едновременно с това да е достъпен за млади изпълнители (публикуван е с обозначение на трудността 7 по скала до 10) и в него да има неравноделни размери. „В този концерт джаз ще долови ухото, което може да го разпознае, но то няма да чуе фолклор. Неравноделните размери са по-скоро в ритмиката, отколкото в мелодиката и хармонията.“ – описва го Христо Йоцов.
Концертът за обой и оркестър Христо Йоцов посвещава на баща си Георги Йоцов – в продължение на над 40 години първи обоист на Софийската филхармония. „Той бе феноменален обоист. Не бих могъл да харесам повече звука на обоя, с който съм израснал и който съм чувал, откакто съм отворил очите си.“ – сподели Борислав Йоцов. Давид Валтер е член на ръководството на организация, популяризираща съвременните композитори и благодарение на него Концертът за обой и оркестър се свири по света. Така една вечер Христо Йоцов съвсем неочаквано се натъква на него в дигиталните платформи в изпълнението на Оркестъра на Клермон-Феран с френския обоист Марк Лашат и японския диригент Такаши Кондо. „Той е един посланик на съвременна българска музика, това никак не е маловажно.“ – посочва за Давид Валтер Христо Йоцов.
Концерта за обой и оркестър френският музикант коментира с думите: „Имам френски паспорт и съм благодарен на Франция за музикалното си образование, но се чувствам като част от света и навсякъде мога да споделям музиката си. В изпълнението ѝ се чувствам като семейство с другите музиканти. Сега съм в моето българско семейство и съм много доволен. Много харесвам концерта, който Христо написа. Той представлява истинска новост в неговия стил и въпреки че не е истински фолклор, като гледам с моите френски очи, виждам много силен балкански акцент. И това много ми харесва. Обичам всяка музика, която има такива корени. Много харесвам и българските гласове. Радвам се да споделя и съпреживея с вас този концерт.“
При записването на произведението със Симфоничния оркестър на БНР Борислав Йоцов е в началото на своята кариера като диригент. „Слушайки сега записа, се чувствам щастлив. Направили сме нещо много хубаво. При положение, че от месец се чувствам доста притеснен, значи тогава е било чудо невиждано.“ – казва за вълнението си Борислав Йоцов. Той е силно впечатлен от изпълнението на Давид Валтер: „Чувайки какво излиза от неговия инструмент, човек не може да остане безучастен и разбира, че всеки инструмент може да бъде едно чудо.“
Интервю на Светослав Николов с Давид Валтер:
Какво откривате в музиката на Христо Йоцов, което специално бихте откроили като особено допадащо Ви и интересно?
Това е съчетание на джаз, балканска и филмова музика. Колоритна музика, много ритмична и запеваема. Изключително приятна за изпълнение!
С която продължавате връзката си. Срещайки се с нея 20 години по-късно, какво е по-различното?
Мисля, че едно успешно произведение минава през всички времена. Разбира се, след 20 години ще има още няколко допълнителни идеи, но това не променя спонтанността в изпълнението ми.
Вие сте един от радетелите за създаване и изпълнение на нови творби. Какъв е пътят новата класическа музика да намира своя път към публиката отвъд познатото?
Новата музика е едно приключение. По дефиниция не знаем какво е направил композиторът, не винаги можем да очакваме успех, но поемаме риска да се научим да я свирим. В потока на предложените творби някои привличат вниманието на публиката. Пиер Булез казваше: „Най-трудното за едно ново произведение е да бъде изсвирено втори път.“ Щом това се случва, значи има нещо в него. Явно е, че познавам новости в музиката, които въобще нямам желание дори да коментирам и с които не намирам връзка.
Новата музика описва или моделира съвремието. По какъв начин животът сега се отпечатва в новата музика и когато след 100 години тя бъде слушана, какво ще каже на хората за днешния ден?
Много ми е трудно да отговоря на този въпрос. Изглежда ми важно всички творци да бъдат освободени от всички догми и пречки да творят. Има течения в съвременната музика, изключително трудни, и мисля, че композиторите, какъвто и да е техният стил, трябва да са преди всичко свободни да създават това, което искат. Някои ще намерят отзвук в публиката и в историята на музиката. Аз им го пожелавам.
И още един акцент от концерта:
Досега Концертът за обой и оркестър от Христо Йоцов е бил изпълняван два пъти на живо с други солисти, а в единия от случаите – и с друг диригент. Той е влизал в репертоара на Нов симфоничен оркестър и Врачанската филхармония.