Митична фигура – важен и забраняван, значим и избутан в периферията. Димитър Ненов живее в трудни времена, а днес го познаваме незаслужено малко, ограничени във възможността да слушаме неговата музика. Среща с необята Димитър Ненов предстои на 2 февруари от 19 ч. в Дом на киното с прожекцията на филма „Димитър Ненов и измеренията на изяществото“, създаден от Венета Нейнска. Тя ще изпълни на живо творби на Димитър Ненов и произведения на други композитори, които той е обичал да свири.
„Аз много обичам Димитър Ненов и се надявам повече хора да го опознаят и да го заобичат.“ – сподели мотивацията си тя в интервю по Джаз ФМ. От филма ще узнаем повече за неговия житейски път. „Той е самоук пианист и композитор, който достига до такива висоти на майсторството, че немалко музиканти го смятат за най-добрия български пианист на всички времена.“ – Венета Нейнска отбелязва, че мнението е субективно, защото сравнение на практика не може да се прави. Всички записи на Димитър Ненов са изтрити, освен един, част от който звучи във филма. Други негови творби свири самата пианистка, а записите са направени в концертната зала на Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ от звукорежисьора Павел Стефанов.
„За мен бе много интересно да се запозная с ръкописите на Димитър Ненов, които използвах, за да науча неговите произведения. В тях открих детайли, които доста ме озадачиха, защото те отсъстват от редактираните издания. Тъй като баща ми бе архитект, започнах да намирам в мисленето му чисто архитектурни похвати. Той борави със звука, както архитектът – с пространството.“ – прави аналогия Венета Нейнска. Димитър Ненов заминава за Германия, за да учи архитектура, но там завършва и музикално образование.
Две души в общ заряд: премиерно слушаме пресъздадената от Иван Стайков „Токата“ на Димитър Ненов
В писмо до своя ученик и най-близък приятел Иван Стайков Димитър Ненов пише:
И има още един въпрос по който бих искал да ти кажа нещо в свръзка с „обичането“ и „обичта“.
Наскоро след получаването на това писмо ти ще превършиш [привършиш] изпитите си. И тогава ще заловиш пианото. И внимавай само на едно – ще изхвърлиш понятието „амбиция“ – с цялото си съдържание, разбира се, от употреба и прилагане. Амбицията е нещо, което носи недоволство, огорчение, трови, прави да завиждаш и т.н. В един момент, когато смяташ да се устремяваш нагоре (спомни си нашия разговор в Самоков), ще замениш това понятие с думата „любов“ – т.е. ще обикнеш всичко – и пианото, и клавишите му, и звука му, и работата с него, ще вложиш в контакта с този мъртав [мъртъв] сандък всичката си любов, на която си способен. Тогава работата ти ще бъде благодарна, ще ти носи радост, няма да почувствуваш никога умора, отвращение или досада; съчетай проблематиката си с тази обич и тогава ще видиш, че не можеш да изсвириш един тон автоматически, а ще дебнеш, ще трепериш над него, ще откриваш красотите на нюансите му, на съзвучията му; с други думи престъпвай [пристъпвай] към него като към любима жена. Дори и когато го разтърсваш, пак мисли за това. Всички големи пианисти, които са имали хубав тон са имали тази любов; никой не е учил другия, а всеки сам го е добил по този начин.
11.9.49
Откъс от писмо на Димитър Ненов до ученика му Иван Стайков, писано по време на участието му като член на жури на Шопеновия конкурс във Варшава
* Запазени са оригиналните правопис и пунктуация.
Публикувано в сп. „Българско музикознание“ на Института за изследване на изкуствата към БАН, кн. 3 – 4, 2011 г.
„Винаги в живота му и неговата целеустременост ме е впечатлявало това, че въпреки всички препятствия, въпреки че музиката, която е композирал, не е била приета по начина, по който му се е искало, той е бил убеден, че талантът му е даден и той е длъжен да върне това на обществото. Той смята, че полученото не е негова заслуга, а е дар и има огромна отговорност към него. До последния момент е работил неуморно, с което се е влошило здравето му. Времето не му е позволило да постигне всичките си планове и мечти, а те са били изумително широкомащабни.“ – анализира живота и творчеството на Димитър Ненов Венета Нейнска.
Тя се радва, че именно Дом на киното е домакин на събитието на 2 февруари. Ненов няколко години работи в Германия като пианист в кино оркестър. „Това са важни за него години, които го формират като композитор. Той на практика учи оркестрация.“ – обяснява Венета Нейнска. Във вечерта, посветена на Димитър Ненов, тя първо ще изпълни няколко произведения от Лист и Шопен, които той многократно свири на своите легендарни концерти. „Ще изгледаме филма и ще изсвиря още няколко произведения от Ненов, които не са включени във филма. Надявам се, че по този начин ще представим творчеството, личността и духа на Димитър Ненов по възможно най-пълноценен начин.“ – казва за своята цел Венета Нейнска.
Филмът „Димитър Ненов и измеренията на изяществото“ е създаден по идея на нейна приятелка – изкуствоведа Елисавета Станчева, реализиран е съвместно с Ясен Харалампиев с подкрепата на Национален фонд „Култура“. Музиката на Димитър Ненов и работата по този проект оставят върху нея траен отпечатък. Първо мисли, че ще направи филм и ще научи неговото значимо произведение „Токата“. „Но Димитър Ненов е интригуваща фигура не само в нашия културен свят, а с надевропейско значение. Той ме караше да чета още повече за и от него, да уча още повече негова музика. Не мога да кажа, че този етап от живота ми е приключил.“ – подготвя се за продължението Венета Нейнска. Тази година тя започва работа по албум с негови произведения, за да може музиката на забележителния творец да се чуе от още по-широка публика.