Изключително модерна е музиката на италианския музикант Мауро Сигура. Тя обаче преминава през времето и носи в днешния ден отглас от епохите. Неговият инструмент е традиционният арабски уд. За него музиката е един език с много различни диалекти, както споделя в интервю за Jazz FM. Квартета на Мауро Сигура слушаме на „Банско джаз фестивал“ на 8 август.
Представяте оригинална съвременна джаз музика с водещ инструмент – традиционния арабски уд. Как свързвате култури и епохи в изкуството си?
Не е трудно да свържеш музиката и епохите, времето и пространствата. Езикът на музиката е универсален и преминава през времето и епохите. Така че я определям като един език с много различни диалекти. Ако сте от друга култура, можете да намерите в музиката от целия свят нещо, което наистина принадлежи на вас. Във всяка култура има нещо, което е ваше. Така че работата ми като музикант е да направя мост между тези различни култури и да преведа по него хората с лекота, без принуда. За мен това е много важно. Музиката е навсякъде и във всяка има нещо общо за различните култури. Това е.
Защо това пътешествие Ви е интересно и искате да поведете слушателите на него – през времената и из културите?
Мисля, че е нещо вътре в мен. Не знам. Аз бях щастлив да работя с музиканти от Тунис, Египет, Израел, Турция. Винаги съм виждал, че в една и съща ситуация реагираме по един и същ начин. Чувстваме по един и същ начин музиката, когато се изправим пред конкретен въпрос. Това ми е много интересно. Затова с музиката си искам да кажа, че можем да я използваме като език, на който да общуваме. Тя е наш общ език.
Звуковата концепция на вашия квартет е много интересна – имате три инструмента, които формират основата с водеща роля на уда, и върху нея меден духов инструмент води напред. Така че от една страна имаме твърда почва, на която да стъпим, и след това получаваме заряд за движение напред. Каква е вашата идея за музиката, която дава този резултат?
Не мисля за концепция, когато правя музика. Просто се опитвам да водя диалог между различните видове музика. Обикновено започвам с мелодична или ритмична идея от Средиземнорието – от арабската или турската музика, а защо не и Балканската. И се опитвам да обясня тази идея, използвайки думите, които принадлежат на европейския джаз. Защото това е най-добрият начин да се разбере тази музика, говорейки за европейските музиканти и европейската публика. Това е на първо място. И също така уча джаз и така оформих моя подход в събирането на различните стилове, които изучавам – джаз, арабска и отоманска музика.
Разкажете ни за своя интерес към уда като инструмент. Какво е специалното в него за Вас по отношение на звука, историята му, изразността му, звучността му?
Започнах да търся арабски инструмент заради силните влияния в Южна Европа, специално в италианския Юг, във всички изкуства – в архитектурата, например, но също и в езика, храната и, разбира се – в музиката. Това ми беше много интересно. Исках да намеря инструмент, който да ми обясни това взаимодействие между различните култури. Сред арабските открих уда и моментално се влюбих в него. Той е много важен за мен. В него обичам това, че има призивен, дълбок звук. Този призивен звук и дълбочината му са много близки до начина, по който чувствам музиката. Затова избрах уда.
Учили сте философия. Как Вашите академична дисциплина моделира и променя Вашата перспектива върху музиката?
Тя е важна, тъй като философията те призовава и повежда към търсенето на основната идея, към същността на темата. С нея стигаш до дълбочината на нещата. За мен е важно, тъй като, правейки такава музика, искам да навляза в цялата ѝ дълбочина, да вляза навътре в културата и в музиката, която свиря. Философията ми даде този подход и много ми помага в създаването на музика по начина, по който го правя. Философията също така е важна, тъй като ми казва да създавам връзки между различните култури и различните музикални стилове. Да търся връзките в многообразието е много важно за мен. И това го взех от философията.
Моля Ви да ни разкажете за групата, с която ще дойде в Банско и за програмата, която ще представите.
Ще дойда с квартета си. Джанфранко Фиделе е на пианото, Танкреди Еми – на контрабаса, и Андрея Роджери – на барабаните. Ще свирим основно пиеси от новия албум на квартета Terravetro, както и някои от най-значимите пиеси от първия ми албум The Colour Identity. И двата са продуцирани от италианския лейбъл Sard Aegea.
„Банско джаз фестивал“ се организира от Асоциация „Фестивалите в България“ в партньорство с Община Банско. Той се провежда с подкрепата на Министерството на културата и под патронажа на Министерството на туризма. Jazz FM е медиен партньор. Тази година в специалните ни предавания от 5 до 12 август отново ще съобщаваме всичко актуално от фестивала, ще ви срещаме с артистите и ще излъчваме музика часове след изпълнението ѝ на живо. Подробности за тазгодишното издание на фестивала: Франк Гамбали, Алфредо Родригес, Зара Макфарлейн и още много известни имена гостуват у нас на Bansko Jazz Festival това лято - Jazz FM. Линк към Фейсбук страницата на фестивала.