Франк Гамбали преди участието си на „Банско джаз фестивал“: „Когато свиря, съм в света на радостта“

Франк Гамбали преди участието си на „Банско джаз фестивал“: „Когато свиря, съм в света на радостта“

Великият китарист идва у нас за първи път със супергрупата си със звезди от цял свят

Франк Гамбали идва със своята супер група на „Банско джаз фестивал“. Ще го чуем още в първата фестивална вечер на 5 август. На баса е най-актуалното име – Адриан Феро, Джери Леонид свири на кийбордите, Герго Борлай – на ударните. В интервю по Jazz FM той разказва за предаността си към музиката и за усъвършенстваната от него техника за виртуозно свирене на китара.

Вие сте китарен герой на нашето съвремие и един от най-великите китаристи в света днес. Как постигнахте това високо ниво на умение, каква е емоционалната сила, която влагате, когато свирите? Какво е вдъхновението, което прави изказа ви толкова съдържателен и мощен?
Благодаря за тези мили думи за моето свирене през тези години. Беше дълго и прекрасно пътешествие през цялото това време. За мен всичко се свежда до изкуството и радостта от музиката. Не става дума само за китарата. Тя е просто моят начин на изразяване. Тя е инструментът, който бе избран за мен в началото. За мен музиката сега е духовно преживяване – тя не е за това кой е най-бърз и кой – най-бавен, никога не е била надпревара, а е красив начин на изразяване. Музиката достига до съзнанието ти, до местата, които никое друго изкуство не достига, много по-дълбоко от всичко останало. Съзнавам, че музиката може да докосва хората по силен начин. Чувствам се благословен, че ми е даден този дар да се изразявам така. Музиката и китарата винаги са били моя страст и остават такава до ден-днешен.

Когато слушам как свирите на китара, въздействието е толкова могъщо, че те издига на ново ниво, отворя нови прозорци към света. Вашата музика и свиренето ви ангажират слушателя и се свързват с него. С каква нагласа свирите? Когато хванете китарата и излезете на сцената, какъв е емоционалният заряд, с който правите това?
Когато излизам на сцената, определено искам да ангажирам публиката и да я поведа на пътешествие. Така изкарвам хората от рутината на ежедневието за час и половина – два, и те стават част от моя изказ. Музикантите се нуждаем от своята публика, а нейното качество може да повлияе върху изпълнителя. Пред много добра публика няма да допуснеш нито една грешка, тя те обича – и тогава се случва вълшебство за музиканта и за всеки един пред сцената. Осъзнавам силата на въздействието на това, което правим. Наистина. Свирим на високо ниво, до което достигаш в резултат на работа цял живот. Така че сега в кариерата си съм във фазата да се наслаждавам на плодовете на моя труд. Наслаждавам се на цялото преживяване, на пътешествието, което ме доведе тук – милионите часове упражнения и свирене на сцената, изпълнения по целия свят, видял целия свят, и то много пъти. Това е много богат опит, който не всеки има в своя живот. За мен е чест и се чувствам благословен да споделям по целия свят музиката и свиренето си. Невероятно е! Наслаждавам се на всичко. Когато свиря, съм в света на радостта.

Идвате в България със супергрупа. Какво е важно, когато сформирате свой състав? Вие сте били във формации на Чик Къриа, на Джон Патитучи и други. А сега, когато създавате собствена група, с която идвате в Банско, каква бе основата, на която строихте, и съставките, които вложихте?
Харесват ми музиканти, които са личности в изкуството, които имат собствен начин на изразяване и не приличат на никой друг. Това за мен е много важно. Всеки член на групата е много силен по собствен начин на своя инструмент. Когато сме заедно – четири мощни извора, слели се в общо музициране, се случва вълшебство. Много е силно! Търся музиканти, които са уникални сами по себе си. За мен е истинско удоволстние да свиря с Герго на барабаните, с Адриан на баса, и с Джери Лиънид – истинско откритие. С него ме запозна Адриан, двамата живеят в Париж. Много помага музикантите да са почитатели на музиката ти. Ако обичат това, което свирят, всичко се издига на по-високо ниво. Джери е слушал моята музика от 90-те, отраснал е с нея, също и Адриан. Не знам за Герго, но важното е, че и тримата харесват музиката, която свирят, и това дава друга енергия на изпълнението. Така че търся хора с ентусиазъм, талантливи музиканти. А това е голямо предизвикателство, защото дори самото изсвирване на композициите, които пиша, изисква огромни умения. Затова търся умеещи музиканти, които харесвам като хора. Ти си на сцената с тях за два часа, а през останалите 22 часа пътувате и прекарвате времето си заедно. Затова е важно да са добри хора.

Вие толкова се наслаждавате на музиката, която свирите, и това удоволствие ще предадете на публиката по време на концерта. Разкажете ни за музиката, която толкова харесвате и с която ще ни благословите.
Когато съм на турне, не винаги имам нов албум, но винаги имам нови произведения. Такъв е и случаят с Банско и това ме прави щастлив. Ще чуете нови композиции, които ще се част от следващия ми албум, който вече планирам. Те са чисто нови. Но имам огромен репертоар от 1985 г. насам – почти 40 години, в които съм издал над 20 солови албума. Това е много музика, от която мога да черпя. Поръсвам тези композиции с най-популярните си творби и добавям нови произведения. А също и значими творби от моите албуми, които не са станали много известни, но ми е приятно да свиря, а публиката ги харесва.

Споменахте този период от време – 40 години. Какво най-видимо се промени през тях?
С хода на живота се учиш и влизащ по-дълбоко в същината на нещата. Младите музиканти имат много енергия и много какво да доказват. А аз, на 64 години, нямам какво да доказвам – аз съм много повече самият себе си, музиката ми е още по-автентична от преди – тя е за мелодията, за цялостната форма, а не само за солата. Имам пиеси, в които няма нито едно китарно соло. Искам да бъде верен на музиката и на изкуството. Това е много по-високо ниво на зрялост и осъзнаване.

Също така преподавате. Какво Ви мотивира във Вашата работа като преподавател?
Винаги съм преподавал. Още на 16 години имах 40 ученици по китара. Казва се, че ако не разбираш нещата до основи, няма как да преподаваш. Така че преподавателската работа ми помага да изяснявам музикалните си идеи, и това винаги е било така още от самото начало. А също така като пиша музика за обучение в свиренето на китара или за общ теоретичен курс, за мен е много важно да повдигна музикалното ниво. В някои области на музиката и музикалния бизнес стандартите са твърде ниски по отношение на качеството на хармонията. Част от моята мотивация е да вдигна нивото и да бъда добър и достоверен източник на точна информация. Много хора не знаят наистина за какво говорят или няма достатъчно дълбочина в преподаването. Затова се опитвам да бъда задълбочен извор на знание за хармонията, за музиката, за техниката на свирене на китара. Това се опитвам да издигна на по-високо ниво. А обучителните композиции са основани на семинарите и майсторските класове, които водя. Слушам въпросите на студентите. Когато възниква един и същ въпрос, осъзнавам нуждата от неговото изясняване. Затова преди много написах и видео урок, озаглавен „Ладовете вече не са мистерия“, който бе много популярен навремето и досега остава такъв. В него обяснявам какво са ладовете и как да се използват. Имаше и все още има голямо объркване по тази тема. Чакам да се появи нещо, за което осъзнавам, че има нужда да изясня. Най-новият ми курс е озаглавен „Да свириш извън лада“. Това е все още мистерия за много музиканти. Всеки джазмен, когото познавам, може да използва всички ноти през цялото време, но измислих начин, по който обяснявам как изразително да правиш това. Много малко е писано по темата. Проверявал съм, има много малко трудове по този въпрос. Много е писано за това как да свириш в лада, но много малко – за това как да излезеш от него и да го направиш успешно. Така че търся празноти, които има нужда да запълня.

Имате специална техника на свирене, моля Ви да ни разкажете повече за нея.
Тя се нарича Sweep Picking или Economy Picking. Започнах да работя по нея от много малък – бях на 13 години, когато в главата ми се появиха тези идеи. Това е просто начин, по който се използва перото, като пренастроиш пръстовката на лявата си ръка, така че да можеш да преминеш през две – три – четири струни в едно движение в една посока. Това ми даде гладкост и бързина на свиренето, които не можех да постигна по друг начин. До голяма степен нуждата от това възникна, за да възпроизведа звукоизвличането при свирене на кийборд и саксофон, каквато музика транскрибирах. Отначало ми бе трудно, но след това започна да се изглажда. Техниката е много логична и те улеснява. Бих го сравнил като ефективност с това да караш нова хубава кола, като БМВ, включваш на пета и шеста скорост, автомобилът се движи бързо и се създава усещане, че не се полага голямо усилие. Същото е и при техниката Sweep Picking – позволява ти икономия на движението до такава степен, че можеш да свириш много, много бързо, и същевременно ти е удобно. Разбира се, отнема време да я изучиш. Сега тя е част от лексикона на техники на свирене на китара. Аз бях човекът, който я разви до точката, в която тя е днес. Някои хора казват, че е съществувала и преди мен, но то е като да сравниш детска книжка с „Война и мир“. В своя първоначален вид резултатът от използването ѝ бе много ограничен. Така че идеята съществуваше, но аз създадох методиката, аз написах първата книга за нея –Speed Picking, аз направих първото видео по темата – и всичко това се случи през 80-те. Преди няколко години създадох новото си онлайн училище и осъвремених всичките си открития по темата от последните 30 години. Сега наричам тази техника Gambale Sweep Picking, за да не се дразнят някои „разбирачи“. Така ясно заявявам, че съм измислил своя версия на техниката, мой метод на използването ѝ и че аз я популяризирам. Това е много ефективен начин на свирене на китарата, изключително ефективен!

„Банско джаз фестивал“ се организира от Асоциация „Фестивалите в България“ в партньорство с Община Банско. Той се провежда с подкрепата на Министерството на културата и под патронажа на Министерството на туризма. Jazz FM е медиен партньор. Тази година в специалните ни предавания от 5 до 12 август отново ще съобщаваме всичко актуално от фестивала, ще ви срещаме с артистите и ще излъчваме музика часове след изпълнението ѝ на живо. Подробности за тазгодишното издание на фестивала: Франк Гамбали, Алфредо Родригес, Зара Макфарлейн и още много известни имена гостуват у нас на Bansko Jazz Festival това лято - Jazz FM. Линк към Фейсбук страницата на фестивала.

Ключови думи: