Дворци, зелени морави, превъзходно облечени хора слушат вълшебна музика. „Барокови картини“ ще нарисуват солисти и оркестър от Държавна опера – Стара Загора в следващия концерт от цикъла „Музика без граници“ съвместно със Софийска филхармония в събота, на 2 април, от 19 ч. в Камерна зала „България“. С музиката на Пърсел, Монтеверди и Хендел ще извисят духа Яница Нешева – сопран, и Петя Петрова – мецосопран, с Камерен ансамбъл на Държавна опера – Стара Загора под диригентството на Виктор Крумов. Концертът ще е милувка за сетивата. „Събрали сме се любители и почитатели на Барока, тъй като бихме искали да има повече такива концерти и спектакли. С този концерт доставяме удоволствие на себе си и на публиката.“ – казва за събитието Петя Петрова в интервю по Джаз ФМ.
Държавна опера – Стара Загора създаде цикъла „Музика без граници“ преди две години във време на пандемия, когато на сцената не можеше да има големи състави, но артисти и публика имахме нужда да продължим да бъдем заедно. Така започна поредица от камерни програми. Но цикълът даде и така желаната много близка връзка между артисти и публика. „Тази пандемия наложи да се обърнем към камерното музициране, което доведе до по-близка среща със зрителите. Хората, които идват в залата, наистина искат не просто да прекарат приятно време, а превъзмогват себе си и ситуацията, за да дойдат и да осъществим тази връзка.“ – посочва Петя Петрова.
Тя отбелязва, че до преди това оперните театри са залагали основно на мащабните заглавия. Бяхме свикнали да търсим онова, което ще застане със своята внушителност пред сетивата ни. А тук ще има близост, нежност и уют. „И интимност на контакта. В зрелищните постановки гледаме нещата в голям обем и план, докато тук можем да се погледнем един друг в очите. И произведенията, които пеем и свирим, са много по-интимни.“ – казва мецосопраното.
В „Барокови картини“ звучи музиката на Пърсел, Монтеверди и Хендел. Поглеждайки към програмата две години след нейната премиера, Петя Петрова вижда, че екипът се е спрял на произведения, които бихме могли да определим като хитови. „Те са добре известни на хората, които се интересуват от Барок, а тези, които не са ги чували, ще бъдат впечатлени.“ – убедена е тя. И дава за пример „Плачът на нимфата“ от Монтеверди, изпълнявано от Яница Нешева: „То е толкова докосващо! Всеки път, когато свърши, настава тишина. Замлъкваме пред чувството, което изразява и предава.“ От Пърсел ще чуем дует за два гласа, който се изпълнява и от два солови инструмента. „Звукът на тромпета“ наподобява съревнованието в музиката на два тромпета. Оркестърът ще изпълни „Музика за кралските фойерверки“ от Хендел. Сред произведенията, които Петя Петрова пее, е ария от операта „Ксеркс“. „Тя е благодарност и възхищение към едно дърво, което дарява сянката си в горещата Африка.“ – посочва певицата. Творбата е известна като Ларго от Хендел. Хората могат да бъдат изненадани, че са я чували в друг вариант, а оригиналът е оперна ария.“
Написана преди три века, в концерта ще чуем музика, която идва със задълбочен фокус и продължава силно да вълнува. „В Бароковата музика има Теория на афектите, чувствата са изведени до крайност. Това много добре се показва в операта. Всичко в Барока е в ексцесия. Оперите могат да траят от 4 до 6 часа, всяко действащо лице има 5 – 7 дълги арии във формата А – Б – А. Излага се темата, следва среден дял и темата се повтаря. Но при повторението музикантитге са задължени да направят големи развития и да покажат своите виртуозни качества. Всяка ария е била посветена на едно-единствено чувство. Например от 4 до 8 минути се пее само за гнева, само за благодарността или само за отчаянието. Пеейки, се потапяме дълбоко в едно чувство и го развиваме, оглеждаме го от всичките му страни и го показваме на себе си и на публиката. Това е възможност певецът да прояви своите възможности.“ – разказва за жанра Петя Петрова.
Така „Барокови картини“ ще дойде с вникване, проникновение и акцент върху важните неща, колкото и малки наглед да са те.