Световна премиера на „Ифигения“ - дългоочакваната опера на Уейн Шортър и Есперанца Спалдинг

Световна премиера на „Ифигения“ - дългоочакваната опера на Уейн Шортър и Есперанца Спалдинг

Двамата музиканти работят по произведението през последните 8 години

Дългоочакваната опера на Уейн Шортър и Есперанца Спалдинг „Ифигения“, по която двамата работят от 8 години, е с премиера на 12 и 13 ноември. Представленията са общо три и ще се проведат в Cutler Majestic Theater в Бостън.

Режисьор на мащабната продукция е носителката на престижната театрална награда „Оби“ Лилиана Блейн-Круз, а диригент е Кларк Рундел. В спектакъла се включват 9 вокалисти, 10-членен хор, 16-членен камерен оркестър от Симфонията на Олбъни, към който ще се присъединят музикантите от квартета на Уейн Шортър – Данило Перес, Джон Патитучи и Браян Блейд. Самата Есперанца Спалдинг също участва в операта, като в нея свири и барабанистът Джеф „Тейн“ Уотс. Сценичният дизайн е поверен на легендарния архитект Франк Гери, който е дългогодишен приятел на Уейн Шортър.

„Веднъж го чух да казва, че още от тийнейджърските си години е искал да напише опера.“ – споделя Есперанца Спалдинг за една от съкровените мечти на големия саксофонист и композитор. През последните 8 г. двамата се заемат да осъществят тази мечта, работейки по съвместната си опера „Ифигения“. Историята, разказана в нея, е базирана на гръцката митология, според която Агамемнон решил да пожертва най-красивата си дъщеря Ифигения, за да умилостиви богинята на лова Артемида, тъй като преди това убил една от свещените ѝ сърни.

Уейн Шортър е автор на музиката, която звучи в „Ифигения“, а Есперанца Спалдинг пише либретото. „Операта е нашата интерпретация на мита за живота на Ифигения.“ – разказва басистката. Музиката на Шортър съчетава класически и джаз форми, давайки възможност на оркестъра за интерпретация или за т.нар. от него „симфонична импровизация“. Операта е с продължителност от час и половина и вероятно за мнозина работата по нея е не по-сложна от реализирането на 90-минутен вокален албум, но Есперанца опровергава това с думите: „Всъщност нещата бяха доста по-сложни. Това беше процес на изтърбушване, смирение и разширяване на гледната точка.“ В своето либрето Спалдинг решава да изобрази множество Ифигении - общо пет различни гласа. Двамата с Уейн Шортър разказват драматичната история на Ифигения през техния съвременен поглед, поставяйки жената в операта в различна роля от тази на добре познатата безпомощна жертва.

След премиерата на „Ифигения“ тази седмица в Бостън следващите представления са планирани да се проведат в Лос Анджелис и в Центъра „Кенеди“ във Вашингтон.

Ключови думи: