Софийска премиера на „Алма“ от Любомир Денев: „Тотален музикален театър, в който си дават среща жанрове и изкуства“

Софийска премиера на „Алма“ от Любомир Денев: „Тотален музикален театър, в който си дават среща жанрове и изкуства“

Постановката на Държавна опера – Русе гледаме днес от 19 ч. в Театрална работилница „Сфемато“ като част от „Софийски музикални седмици“

Неустоимото желание на Любомир Денев да пише нова музика, особено за сцената, води до създаването на монодрамата „Алма“. „Аз не чакам вдъхновение. Моята работа е упорита и ежедневна. Тъй като оперните театри не поръчват произведения, се обадих на Герган Ценов в Ню Йорк да ме подсети за тема. Той ми казва, че чете дневниците на Алма Малер. Приех тази идея с голяма радост. Животът на Алма Малер е много бурен, пълен с драматични събития – любов, изневери, смърт на съпрузи, на деца, тя преживява две световни войни. Точно тези екстремни житейски ситуации са изключително подходящи за реализация на оперна сцена. Операта е за крайните чувства – любов, смърт, изпитания.“ – разказа авторът в ефира на Jazz FM.

Повече: на сайта на Русенската опера тук АЛМА. Проектът е реазиран с подкрепата на Министерството на културата.

Режисьорката Вера Немирова харесва произведението и предлага на Държавна опера – Русе да го постави. Директорът Пламен Бейков приема предложението. „Опитваме се да направим тотален музикален театър, в който си дават среща жанрове и изкуства. Има арии и речитативи за силни драматични ситуации.“ – подчертава Любомир Денев и веднага посочва следващата голяма задача – да се намери подходящият изпълнител за такава сложна творба. Решението дава в лицето на певицата Мария Хелгат – актриса с богат театрален опит, играеща и във филми, но също така с ухо към съвременната хармония и пееща в няколко жанра.

Сюжетът на монодрамата следва живота на Алма Малер. В началото тя е в Ню Йорк в своя апартамент, в напреднала възраст. Отдава се на спомени и животът ѝ минава като на филм, започвайки от смъртта на баща ѝ, когато е малка. „От него тя наследява таланта да свири, да композира, да рисува. Става известна виенска красавица и ухажвана жена. Още като млада среща Малер и се омъжва за него, но той ѝ забранява да композира, не иска да бъде женен за колега. Очаквал е от нея тя да му е вдъхновител и да се грижи за дома. Алма трябва да направи мъчителен избор – съгласява се да се откаже от творческите си амбиции. Тя оставя само сборник с 12 песни, които стават популярни след смъртта ѝ и се изпълняват до днес. Алма овдовява през 1912 г., има много любовни авантюри и е муза на редица известни творчески личности. Най-популярната картина на Оскар Кокошка „Годеница на вятъра“ изобразява тях двамата. Животът ѝ продължава в срещи с архитекта Валтер Гропиус – родоначалника на Баухаус, писателя Франц Верфел, с когото избягва в Америка при идването на нацистите на власт.“ – разказва Любомир Денев.

Тези житейски перипетии са предадени със съответния музикален жанр. Авторът пише оперни арии, оперетни номера, символизиращи времето във Виена, внася джаз влияния, които отразяват живота в Ню Йорк. По оценката на композитора Мария Хелгат се справя великолепно с трудни жанрови и драматургични задачи.

Софийската премиера на „Алма“ е на 12 юни от 19 ч. в залата на Театрална работилница „Сфумато“ и е в афиша на фестивала „Софийски музикални седмици“, който се провежда с подкрепата на Министерството на културата и Национален фонд „Култура“ и е част от Календара на културните събития на Столична община. Jazz FM е медиен партньор.

Ключови думи: