Саксофонистът Тобиас Хофман свири свои композиции с Бигбенда на БНР под диригентството на Антони Дончев в първия за сезона концерт на състава

Саксофонистът Тобиас Хофман свири свои композиции с Бигбенда на БНР под диригентството на Антони Дончев в първия за сезона концерт на състава

„Опитвам се да създавам музика, която никой друг не пише.“ – споделя Тобиас Хофман в интервю по Jazz FM. Маестро Антони Дончев посочва: „Много е важно да свирим сложна музика, защото по този начин оркестърът израства.“

С изпълнението на съвременен джаз в цикъла „Нова европейска музика“ започва новият сезон на Бигбенда на БНР с диригент Антони Дончев. На 20 октомври от 19 ч. в Първо студио на радиото ще чуем композициите на Тобиас Хофман, в чието представяне той ще бъде солист. Творбите му са награждавани на авторитетни международни конкурси и форуми за джаз като Международния европейски музикален фестивал в Нерпелт, Белгия, и Euroregio Big Band Contest – 2013 в Енсхеде, Холандия. „Тобиас Хофман нонет“ печели Първа награда в категория „Бенд“ на международния конкурс Made in New York през 2019 г., в чието жури са Лени Уайт, Ренди Брекър и Майк Стърн. Умел инструменталист и импровизатор, музикантът е свирил с виенския джаз оркестър Spittelberg, Бигбенда на Северногерманското радио и телевизия, джаз оркестъра Subway Jazz Orchestra в Кьолн, Бигбенда на Словенското радио и телевизия, с музиканти като Боб Минцър и Бени Голсън.

Музиката на Тобиас Хофман впечатлява Антони Дончев с оригиналността си, с дълбочината си и с това, че композиторът се отнася към бигбенда като към по-голям оркестър, опитвайки се да търси различни тембри и цветове. „Това прави музиката наистина много вълнуваща.“ – посочва пред Jazz FM маестро Антони Дончев, който ще дирижира оркестъра в този концерт.

Тобиас Хофман се вдъхновява от разнообразна музика. Той внимателно слуша гигантите в джаза като Тад Джоунс и особено Боб Брукмайър, но също и имена от близкото минало и от съвремието ни – Дорси Джеймс, Ар Кю Дикърсън, Алън Фърбър, Мария Шнайдер. „Това са ми основните джаз влияния. Но в предишни години интересите ми бяха насочени и към класическите композитори, особено съвременните като Джон Адамс. Опитвам се да създавам музика, която никой друг не пише. Старая се да развия идеите си както ги чувствам, както те говорят на самия мен. Избягвам да композирам музика, която бих могъл да чуя другаде, защото в този случай няма нужда да я пиша. Така че при мен композирането е откриването на идеи, обработката им и предефинирането им в произведения, които хората могат да изсвирят.“ – посочва също пред Jazz FM Тобиас Хофман.

За Бигбенда на БНР е важно да има тази музика в своя репертоар и него като солист, отбелязва маестро Дончев: „Ние като държавен оркестър сме призвани да представяме най-доброто от съвременната музика, която ще определя утрешния облик на джаза. Трябва винаги да бъдем в авангарда. Трябва да се обръщаме към музиката, която възпитава поколенията в това, което предстои.“

Тази линия през сезона продължава с продуцирането на няколко специални проекта с нови аранжименти на композиции на Радослав Славчев – Riverman (17 ноември) и на Владимир Кърпаров (27 април). Нова музика специално за оркестъра пише Ангел Заберски. Сезонът ще завърши също с цикъла „Нова европейска музика“, когато на 22 юни гост ще бъде датският барабанист Стефан Пасборг, направил много интересни аранжименти на произведения на Игор Стравински. Маестро Антони Дончев подчертава, че друго от задълженията на оркестъра е да почита личностите, направили много за българската музика. Така на 23 февруари ще честваме 85 години от рождението на Милчо Левиев, ярък композитор и изпълнител, а също така и ръководител на ЕОБРТ в началото на 60-те. 80-ата годишнина на дългогодишния диригент на Бигбенда на БНР Янко Миладинов ще отпразнуваме със специален концерт на 23 март, който ще е от проекта „Бигбенд джаз академия“ и в който солисти ще бъдат млади вокалисти и инструменталисти. В програмата на оркестъра за този сезон е и коледен концерт с Милица Гладнишка и Павел Терзийски на 11 декември в Sofia Live Club. Пълната програма е публикувана на интернет страницата на състава.

Свиренето на композициите на Тобиас Хофман обогатява уменията на инструменталистите и развива оркестъра. „Изпълняването на моята музика е донякъде предизвикателство по отношение на ритъма и хармонията. Всеки, който я свири, трябва да си изгради представа за моето ритмично мислене. То е основано на това как тече мелодията, което понякога е нетипично, с необичайни дължини на фразата. Така че музикантът трябва да развие усещането за фраза от пет такта, от седем и половина такта. Това е от една страна, а от друга, по отношение на солистите, стои предизвикателството от движението на акордите. В моя подход едновременно следвам традицията, но също така не пиша в блус формата 2 – 5 – 1. Опитвам се да създам свой хармоничен език, който се отличава от традиционния. Солистите трябва да намерят своя път в тази нова територия. Те също така трябва да открият как да пласират солата, тъй като нотираните са обикновено дълги – по 2 – 3 минути, и това е доста по-различно от изсвирването на 20 хоруса в блус схема във фа.“ – казва Тобиас Хофман в интервюто по Jazz FM.

Бигбендът, разбира се, ще се справи блестящо, но какво ще е отражението върху него? Отговаря диригентът Антони Дончев: „Много е важно да свирим сложна музика, защото по този начин оркестърът израства. Необичайните хармонии дават нов език, дават нова чуваемост за музикантите как трябва да звучи един определен акорд. Сложните ритмични взаимоотношения вътре развиват чувствителност и пъргавина у музикантите, умения, изключително ценни в XXI в. Музиката е достигнала до такива висини, че в нея на няколко места едновременно вървят сложни линии. И това развива музикантите до невероятна степен. Мисля, че е много полезно за всеки един оркестър да свири такава музика.“

Билети за концерта се продават в Рекламно-информационния център на БНР и в мрежата на Eventim.

Ключови думи: