Концертна музика за ударни инструменти и симфоничен оркестър от Любомир Денев е отново на сцената на зала „България“

Концертна музика за ударни инструменти и симфоничен оркестър от Любомир Денев е отново на сцената на зала „България“

Дирижира синът на композитора, а солисти са Мартина Митева, Калина Владовска и Мирослав Димов

Концертна музика за ударни инструменти и симфоничен оркестър от Любомир Денев слушаме в зала „България“ 30 години след първото и последното ѝ представяне там. Софийска филхармония ще дирижира синът на композитора – Любомир Денев, а солисти са Мартина Митева, Калина Владовска и Мирослав Димов. Концертът е тази вечер от 19 ч., а във втората част на вечерта ще чуем Симфония № 2 от Ленард Бърнстайн.

Любомир Денев е смел новатор и творец, който е винаги устремен напред, често изпреварващ времето. „Когато пиша музика, винаги гледам да науча нещо ново, да намирам нови средства, да се развивам, да добавям. Никога не разчитам на това, което вече знам. Гледам да изненадам сам себе си.“ – започваме разговора с него в студиото ни.

Произведението е написано през 1986 г., когато Любомир Денев работи като пианист в пиано барове в Норвегия. „Но през деня не си губех времето – композирах.“ – посочва той. Творбата е записана от Симфоничния оркестър на БНР в края на 80-те, а в началото на 90-те е изпълнена в зала „България“ от Оркестъра на Националната музикална академия. 30 години по-късно отново имаме шанса да чуем на живо Концертна музика за ударни инструменти и симфоничен оркестър. „Присъствах на две от репетициите и съм страшно обнадежден. Солистите са изключително талантливи и изчерпателно са усвоили партитурата. Ще прозвучи вдъхновено! И оркестърът е страхотен. Това може само да ме радва.“ – подчертава авторът.

При въпроса как сега вижда себе си като композитор през 80-те, Любо Денев разказва, че на репетицията предходния ден си е направил експеримент – да слуша музиката като непозната, все едно написана от друг автор. „Много ме изненада и много ми хареса! Намирам, че творбата, без да е краен авангард – никога не съм се опитвал да бъда преднамерено модерен – и сега звучи много съвременно, актуална е. Получих много комплименти от музикантите, от оркестъра и от солистите. Радвам се, че младите хора я харесват. За един композитор е щастлив момент да чуе след много години своята творба. Не бих променил нито един тон в нея – това е много съществено. Успешно е като драматургия, като средства.“ – удовлетворен от създаденото преди десетилетия и представеното сега е Любомир Денев. За творбата разкрива, че в нея има лирични пасажи, в които ударните свирят много нежно.

Диригент ще е неговият син, с две години по-млад от произведението. „Виждам много зрял диригент с изключително отговорно отношение към детайла. Не съм се обаждал на репетициите. Той е много опитен, разбрал е напълно партитурата. Не остави нито един детайл ненаправен. Всичко е много осмислено. Той намира и своята интерпретация. Аз съм спокоен – музиката ми е в много добри ръце – и оркестър, и диригент, и солистите.“ – казва за чутото на репетицията Любомир Денев.

Във втората част на музикалната вечер Дино Имери ще бъде солист в изпълнението на Симфония № 2 от Бърнстайн. Идеята за това съчетание е на Найден Тодоров. „Аз съм му много благодарен за това. Много правилно е усетил близостта. В това отношение има връзка през времето, програмата осъществява приемственост.“ – посочва Любомир Денев. Като още една линия на приемственост той откроява, че една от солистките – Калина Владовска, е племенница на Татяна Колева, свирила партията на тимпаните в предходното изпълнение на произведението.

Междувременно в деня на интервюто, 2 ноември, в Националния музикален театър гледаме една от новите постановки на трупата – „Законът на джунглата“ отново от Любомир Денев. Авторът разказа, че мюзикълът също е писан през 80-те, като през 1989 г. с него се открива фестивалът „Аполония“, а той получава Наградата на София. Главните роли тогава изпълняват Рашко Младенов, Владо Пенев и Искра Радева. През 1993 г. постановката е представена на френски език в Париж, Андрей Аврамов я прави със студенти от НАТФИЗ. След представянето на „Законът на джунглата“ от Държавна опера – Пловдив преди няколко години, сега в Националния музикален театър я гледаме със специално написана оркестрация. „Сега постановката на Националния музикален театър е грандиозна, много успешна. Режисьорът Явор Радованов страшно много ме изненада. Диригент-постановчикът Огнян Митонов направи страхотна подготовка. Артистите са на много високо ниво. Творбата вече добива формата, която трябва да има голям мюзикъл на професионална сцена. Много съм удовлетворен от тази забележителна постановка.“ – със задоволство казва Любомир Денев в студиото ни.

Ключови думи: