„Като съществува една любов, тя остава и след смъртта.“ Гледаме премиерно танцова мистерия „Сънят на Пилат“ по музика на Стефан Димитров
Снимка: Държавна опера – Стара Загора

„Като съществува една любов, тя остава и след смъртта.“ Гледаме премиерно танцова мистерия „Сънят на Пилат“ по музика на Стефан Димитров

Балетната постановка на Държавна опера Стара Загора гледаме на 16 октомври от 19 ч. в Зала 1 на НДК

За първи път от десетилетия се поставя голямо балетно заглавие от съвременен български композитор. На 16 октомври от 19 ч. в Зала 1 на НДК е световната премиера на танцова мистерия „Сънят на Пилат“ от Стефан Димитров. Постановката е на Държавна опера – Стара Загора, която е организатор на събитието заедно с фондация „Ценности“ и „Палмс мюзик“, а спектакълът се осъществява с подкрепата на Министерство на културата, на Столична община и Община Стара Загора. Джаз ФМ е медиен партньор.

В основата на творбата е романът „Майстора и Маргарита“ от Михаил Булгаков. В един от неговите много пластове Стефан Димитров открива центъра на своята творба: „Като съществува една любов, тя остава и след смъртта. Така го мисля и така съм го усетил. Това е двигателят в балета.“ „Майстора и Маргарита“ е една от любимите му книги, която прочита още като студент и от тогава насам носи в себе си идеята да напише основано на нея произведение. „Изведнъж моментът дойде. Но беше мъчително! Ставах през нощта да пиша, в главата ми зазвучаваха тонални отношения. Доста странно, като че ли някой отгоре ми диктуваше.“ – разказва за творческия процес композиторът в интервю по Джаз ФМ.

Първоначално „Сънят на Пилат“ е представена като симфонична творба. Чухме я в културната програма на българското европредседателство в зала „България“, както и на Античния театър в Пловдив, в изпълнението на „София симфоникс“ под диригентството на Любка Биаджони. Това се случи благодарение на фондация „Ценности“. Организацията на Антонина Стоянова е в основата и на новото сценично превъплъщение на творбата. „Най-прекия път към публиката на сцената е да бъде музика и танц.“ – обяснява Стефан Димитров идеята за пресъздаването в спектакъл. От последната премиера на балет от съвременен български композитор ни делят повече от 40 години, когато се появи „Козият рог“ по музика на Красимир Кюркчийски. Постановката е в голям формат – в две действия. Реализацията е на Държавна опера – Стара Загора под режисурата на световноизвестния хореограф Василий Медведев, поканен от артистичния директор на Балета на операта Силвия Томова. „Той е мой състудент от Санкт Петербург, познавам нашата школа и високите ни критерии, прекрасния му хореографски език.“ – извежда основанията си тя в интервю по bTV Radio. Асистент-хореограф е Станислав Фечо. След като гледа репетицията, Стефан Димитров споделя голямото вълнение от видяното и преживяното: „Нямате представа какво беше за мен! Василий Медведев е фантастичен човек. Той има такова усещане за релеф в музиката!“


Силвия Томова, Стефан Димитров и Василий Медведев в работен момент

Василий Медведев за „Сънят на Пилат“:
За мен е голяма чест за мен и съм много щастлив, че тъкмо аз получих шанса да дам своя принос в развитието на българския балет с музиката на известния композитор Стефан Димитров. Разбира се, това е и огромна отговорност – да се създаде нова балетна постановка от такъв мащаб, при това с литературен първоизточник, е творческо предизвикателство към професионалното ми майсторство. В спектакъла има много тайнственост и загадъчност. По мнението на творческия ни екип „танцова мистерия“ е най-доброто определение за нашия спектакъл.

Още от картината добавя Силвия Томова: „Медведев постави невероятно спектакъла. Много е сложен, много масови сцени, много големи задачи за всичките солисти. Много интересен образ на Маргарита в изпълнението Анелия Димитрова, изключителен Майстор – Фредерико Пинто от Португалия, невероятен Воланд – Адриан Марсел от Мексико, кордебалет, който е толкова сложен. С възхита гледам как артистите стават все по-добри с всяка репетиция.“ – оценява постиженията на танцьорите Силвия Томова. Възхищението й споделя Стефан Димитров: „Самата им трупа е прекрасна. Те са млади хора, които страхотният професионалист Силвия Томова е събрала от целия свят. Такава енергия имат! Като гледах, ми излязоха сълзи. Василий Медведев така е разнищил музиката, така е успял да усети всичките й вътрешни пикове. Много странно беше! Страхотно!“

Снимка: Държавна опера – Стара Загора

Да участват в този спектакъл е вдъхновение и за самите балетисти. „Музиката е много изобразителна, мелодична и хармонична. С удоволствие танцуваме! Хореографията е изключително интересна!“ – впечатлена е Силвия Томова и цитира думите на постановчика: „Ако не бях харесал музиката, нямаше да съм вдъхновен.“ „Въодушевен от музиката, въодушевен от трупата, получи се голямо хореографско постижение. Какво ли не сме видели, какво ли не сме гледали по световните сцени. В момента да направиш един спектакъл, който да е толкова впечатляващ, въодушевяващ и интересен, е голямо, голямо, голямо умение. Щом са силни и солистите, и кордебалета, значи сме изпълнили своята задача. Успяхме! Мисля, че даже много добре!“ – казва Силвия Томова.

Снимка: Държавна опера – Стара Загора

Диригентът Владимир Бошнаков:
Любовната тема присъства от началото до края на балета. Тя еволюира благодарение на противопоставянето ѝ на негативните сили и персонажи в танцовата драма, които се опитват да попречат на тази любов. И „Сънят на Пилат“ завършва по този начин – не с някакъв „хепиенд“, а с вярата, че любовта продължава и в смъртта.

Снимка: Държавна опера – Стара Загора

Постановката е с нови костюми и сценография на Павол Юраш. Като много интересни, съвременни и красиви ги определя Силвия Томова: „Ще имате удоволствието да видите много луксозен, красив и разкошен спектакъл. Ще бъде голямо преживяване за всички.“ След премиерното представяне на сцената на Зала 1 на НДК постановката ще влезе в програмата на Фестивала на оперното и балетното изкуство и в репертоара на Държавна опера – Стара Загора. Създаването на танцова мистерия „Сънят на Пилат“ е събитие, което се появява в трудни времена, на предизвикателства и изпитания. За нещо толкова голямо в по-спокойни времена може би не бихме помечтали. „В изкуството е много странно. По времето на Сталин, когато всичко е било под контрол и е изглеждало невъзможно, са създадени едни от най-големите шедьоври.“ – отбелязва Стефан Димитров паралела с първообраза на творбата си. „Сега имаме свобода, имаме всичко.“ – добавя той и в думите му чуваме наистина високите изисквания, които творците поставят към своето изкуство.

Снимка: Държавна опера – Стара Загора


Станислав Фечо, Василий Медведев, Стефан Димитров, Силвия Томова

Ключови думи: