Изключителни световни проекти представя в четвъртото си издание фестивалът Culturama, организиран от оперната певица Ина Кънчева и перкусионистката Василена Серафимова. Те представят проекти в разнообразни жанрове, свързани с джаза, класическата, оперната и оперетната, както и салонната музика в множество открити пространства в столицата – атриума на Националната художествена галерия – „Квадрат 500“, градината зад Националната художествена галерия – „Двореца“, Ботаническата градина на ул. „Московска“, градинката на улиците „Ангел Кънчев“ и „Солунска“, градината на ул. „Шипка“ №23.
„Тази година фестивалът не е само рамка на изявите на стипендиантите на фондация „Културни перспективи“, а се разтваря голямо международно ветрило от утвърдени млади изпълнители на европейската сцена.“ – посочи Ина Кънчева. И продължи: „Искаме да поднесем широка жанрова палитра, разположена в различни точки, така че музиката да се доближи до хората и градът да се изпълни с артисти. Когато излезем от работа, ще можем да сме с тяхното изкуство в паркове, градини, барове, места за срещи. С Василена се опитваме да направим социален фестивал, който хората да обсъждат, да създаваме дебат, да има интерес. Доброволци от цялата страна се отзоваха специално да ни подкрепят. Стана приятелски кръг, който обуславя истинската фестивална атмосфера. Това ни дава много кураж и сили.“ Всички участници във фестивала са звезди по света, но малко познати у нас и така той ни предоставя невероятната възможност да чуем актуални имена от големите сцени. Гаранция за качеството на концертите е музикалният вкус на организаторите Ина Кънчева и Василена Серафимова.
В първото събитие на фестивала на 20 септември Василена Серафимова ще представи с партньора си на сцената от 13 години насам – Тома Енко, тяхната програма върху музиката на Бах – „Бах огледало“. Те работят по проекта в продължение на четири години, през 2020 г. записват албум и го издават през миналата година. „Той излезе по време на пандемия. Не се срещахме с публиката, но медиите прегърнаха нашия проект. Много се радваме, че сега ще можем да го представим в София.“ – сподели Василена Серафимова.
На следващия ден на същото място Тома Енко представя за първи път в България джаз триото си. Василена Серафимова споделя за въздействието на тяхната музика: „Всяко едно произведение, което свирят, е история, мини спектакъл. „Светулки“ говори за двойнствеността, за светлото и тъмното, което се крие във всеки от нас. Светулките са символ на надеждата, която изниква от тъмнината.“
На 22 септември в Ботаническата градина на ул. „Московска“ № 49 предстои „Една магична вечер“ с Ина Кънчева. Тя ще пее със саксофонния квартет Clair-Obscur и Антони Дончев, който прави аранжименти на Стивън Зондхайм и Коул Портър. Концертът е с акцент върху музиката на Курт Вайл, а квартетът самостоятелно ще изпълни музика на Гершуин. „Този концерт е смесица, която се движи между опера, мюзикъл и мелодрама, със знакови песни в типичната лирическа линия на джаз течението от 20-те и 30-те.“ – обрисува го Ина Кънчева.
За концерта „Опера без дива“ на 23 септември в „Табако градина“ зад Националната художествена галерия – „Двореца“, фестивалът Culturama кани френския квартет кларинети Anches Hantées („Аншанте“) – близки приятели на Василена Серафимова, която ще е „агент – провокатор“ заедно с Ина Кънчева. Фюжън музикантите от квартета майсторски преливат своя стил с оперни извадки. „Те създават ново пространство на звучене на характера и емоцията на много популярни оперни произведения.“ – описва ги Ина Кънчева. В програмата са творби на Пучини, Дворжак, Лехар, Бърнстайн, „Джоконда“. „Застъпваме доста различни стилове в операта – от веризъм през романтична музика до оперета – всичко е много благородно като звук, много елегантно. Има характера на салонна музика.“ – обобщи тя. Василена добавя, че тези специални салонни вечери са още живи. Тя попада във Франция благодарение на пианистката Шантал Стилияни, която има точно такова ателие, в което се срещат артисти от всякакъв вид изкуства. И там Василена среща Anches Hantées и казва за тях: „Те са изключително интересни, защото преразказват френската елегантност, типична за кларинета и духовите инструменти. 20 години вече те създават проекти, които винаги докосват другите изкуства. Дори в „Опера без дива“ персонажът, който не е там, витае около тях.“
В бар „Паваж“ в градинката на улиците „Солунска“ и „Ангел Кънчев“ на 25 септември ще слушаме Cabaret Contemporain – група от френски музиканти, с които Василена Серафимова се познава от над 10 години от Консерваторията за музика и танц в Париж. „Те са на кръстопътя на различни жанрове. Чрез „подготовка“ на акустичните им инструменти се получава ново звучене, което отива към електронната музика.“ – казва тя за тях. Като илюстрация за подхода им посочва, че ги е слушала да свирят Стив Райх в дискотека в Париж с флашмоб с танцьори. Слушайки ги между кооперациите в центъра на София, градът ще оживее с повей от отминаващото лято и с импулс за живот, посочи Ина Кънчева: „Искахме да има усещане за улични музиканти, да вдъхновим млади хора и да им кажем, че не е важна сцената и престижа ѝ, а качеството, автентичността и искреността, с която поднасяш музика. Днес трябва да си готов изведнъж да изригнеш със своите идеи и креативност. Това е знак за нашата Culturama – че в момента, в който искаме да кажем нещо, отваряме калъфите, слагаме микрофоните и шоуто започва. Търсим децата, младежите и възрастните хора.“
„Саксофонистите от ада“ с фюжън между фънк, рок, суинг и поп музика ще слушаме в градината на ул. „Шипка“ №23 на 27 септември и на следващия ден в Кино „Кабана“. Ина Кънчева и Василена Серафимова ги канят, след като ги слушат в „Кафе централ“ в Мадрид и остават впечатлени от подхода им към музиката.
На 29 септември оставаме в Кино „Кабана“ за заключителния концерт от фестивала. Василена Серафимова ще представи дуото си с френската композиторка на електронна музика Клое. Те създават проекта „Секвенца“ преди пет години по инициатива на френска музикална компания, решила да събере музиканти, които свирят електронна и акустична музика. Предлагат им да работят върху музиката на Стив Райх. Това Василена Серафимова определя като много подходящо: „В неговите композиции ударните инструменти, особено клавишните, са много силно застъпени. Още като ученичка в София съм свирила едно от неговите произведения, което наскоро изпълнихме и в дискотека в Париж. Хората танцуваха и бе пълен екстаз, нирвана. А за Клое като музикант от електронната музика, Стив Райх е в началото на тяхното творчество. Той третира музикантите като машини – понякога трябва да повторим 150 пъти един и съща фраза и влизаме в сферата на транса, на електронната атмосфера.“ През 2017 г. Ксавие Веан кани Ина Кънчева и Василена Серафимова в своя проект на Венецианското биенале за създаване на отворено звукозаписно студио, в което хората да се разходят и да видят как се създава музиката. Миналата година двете записват албум „Секвенца“, който сега ще представят у нас.
Всички концерти от фестивала са с начален час в 19, а някои ще се излъчват на живо в социалните мрежи. Подробности ще откриете на сайта на Culturama. „Ние издигаме в култ камерната музика, върху която се съсредоточаваме като артисти. Вярваме, че това е най-висшият пилотаж. Най-големият финес и майсторство могат да бъдат проследени именно в нея. Фокусираме се върху камерната музика с мащаб. Това отваря голяма плоскост, на която да търсиш ново пространство на интерпретация. В камерния състав рамката се отваря и много бързо можем да преминем в динамични коалиции между всички участници, които са в това ветрило.“ – описва основата Ина Кънчева.
На Световния ден на музиката на 1 октомври ще бъде премиерата на четвъртата книга за деца „Музиката е…“. Началото на поредицата поставя приятелството и творческото сътрудничество на Ина Кънчева и Василена Серафимова, обединили се около идеята за ранното музикално детско развитие. С помощта на изявени педагози, родителите на Василена и Донка Райчева, автор на поезията в книгата, те оформят методология, която в бъдеще възнамеряват да разработят в обучителна система. Върху забавните истории Василена Серафимова пише музика, канейки свои музикални партньори и приятели. „С много любов си поиграх върху стиховете на Донка Райчева, която познавам от дете – тя преподаваше в Музикалното училище в Плевен, в което учех. Надявам се, че читателите ще разберат чувството ми за хумор и ще ме последват по пътеките, по които поемам, понякога доста далечни. Опитала съм се да поставя музиката в чувството, в което ме е отвела поезията на Донка Райчева. Повече съм работила върху това, което съм усетила като човек, отколкото да илюстрирам стриктно какво е „форте“ и какво е „пиано“.“ – разказва за своята работа Василена Серафимова. Ина Кънчева акцентира върху резултата от този подход: „Всички тези теми като гама, темпо, сол ключ, характер и тембър на тона, кой е вълшебният инструмент, сме ги обхванали с илюстрации на каталунска художничка, автор на илюстрациите на настолни игри с образователен характер – Чел Дарне, която ще присъства на премиерата. За нас е много важно да възпитаваме публиката, да вдъхновяваме нови музиканти да ни следват, да се образоват и да се развиват. Музиката е красотата в нашия живот, която често приемаме за даденост, а тя е необходима емоция, без която не можем да живеем.“ В представянето на книгата ще участва стипендиантка на фондация „Културни перспективи“ – Ира, която ще се включи с хореография в общуването с децата, ще внедри идеите на авторите в пластичен маниер. Антони Дончев ще импровизира с Василена Серафимова върху написаната от нея музика. Събитието ще се проведе от 11 ч. в пространството „Сто стола“ при вход свободен. Ако вали, то ще се премести в залата на Френския институт в България на пл. „Славейков“.
Организаторите съобщават, че нито едно от събитията няма да се отмени заради лошо време. Както е описано на сайта на фестивала, при необходимост концертите на 20 и 21 септември ще се преместят в галерията, на 22-ри – в залата на Френския институт, на 23 – в Огледалната зала на Двореца, на 25, 27, 28 и 29 – в Националния студентски дом.
На 1 ноември започва кандидатстването за стипендиантската програма на Culturama „С усилие към звездите“. През януари и февруари в РЦСИ „Топлоцентрала“ и в СГХГ ще бъдат представени стипендиантите от минали години. А на 27 септември Ина Кънчева ще представи доклад за Е.Т.А. Хофман и музиката на конференция, посветена на 200 години от смъртта му.