Един от най-ярките български джаз флейтисти Борислав Ясенов записа четвърти албум с красноречивото заглавие „Отново в играта“
Снимка: Тодор Ючев

Един от най-ярките български джаз флейтисти Борислав Ясенов записа четвърти албум с красноречивото заглавие „Отново в играта“

Слушателите ще откриват свои светове и фантазии през красивата, умна и богата на състояния и внушения музика

Джаз флейтистът Борислав Ясенов направи премиерата на новите си пиеси в Първо студио на Радио Пловдив на 26 април в рамките на фестивала „Камерна сцена“. Концертът беше белязан от жизнелюбивото заглавие и настроение „Слънчево“ и беше аплодиран сърдечно от пловдивската публика. Така джаз събитието се заяви като едно от най-значимите тази година в града на тепетата. Това беше и своеобразно ритуално завръщане на джазмена като композитор след години на академичен труд и преподавателска кариера в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив. Работата на проф. д-р Борислав Ясенов ще продължи и в лоното на преподавателската дейност, но добрата новина е, че той е „отново в играта“ като композитор и създател на музика, чийто фокус е импровизацията – основен фактор в изграждането на музикалната концепция. Всички присъстващи на концерта му се убедихме в силния нов творчески подем на един от малкото виртуозни и значими флейтисти у нас след безсмъртния колос Симеон Щерев – Банана.

Проф. Ясенов представи новата си музика в компанията на още трима млади и впечатляващи джаз музиканти: Живко Братанов – пиано, Александър Каменов – ударни, и младата надежда, доскоро студент, Али Келов – бас китара. Концертната програма включва най-новите композиции на Борислав Ясенов, които светеха със своя финес, емоционалност и музикална ерудиция. Авторът им е успял да претвори своята привързаност и любов към фюжън явлението от 80-те и 90-те години на миналия век, като е надградил тази естетика с нови и съвременни композиционни похвати. Зрелостта и мъдростта от натрупаната опитност по пътя се усеща във всяка една пиеса, но в същото време радостта от живота вземаше превес в безкомпромисните му, майсторски изпипани и дълбоко емоционални изпълнения. Влиянието от джаз легендите на флейтата Дейв Валънтайн и Хърби Мен се долавяше в изказността и флейтовото фразиране без това да се натрапва, но с уважение към учителите и големите вдъхновители. В същото време инструменталният подход, ритмическото разнообразие и плътната звучност на флейтата напомняха за учителя на Ясенов – безсмъртния Симеон Щерев, при когото джазменът е специализирал в своята младост. Всяка една от пиесите звучеше като част от едно голямо цяло с вътрешни драматургични връзки и препратки към богатия бекграунд на твореца.

Снимка: Тодор Ючев

Едно от най-важните отличителни качества на Борислав Ясенов като артист е, че той се изявява и като джаз, и като класически музикант. През последните години той концертира в страната с различни филхармонии, като изпълнява класическа и съвременна музика. Успоредно с това не спира да излиза по сцените на престижни джаз фестивали, като често подава ръка на най-младите джаз музиканти. Това е съвсем естествен израз на неговата свързаност с образователната му практика в качеството му на професор в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“. Огромният му музикален опит, задълбоченото му познаване на жанровете и виртуозните му качества на флейтист и импровизатор му позволяват да обръща взора си и към експериментални проекти като например албума му „Барок и съвремие“ от 2002 г. Един от най-важните му студийни проекти е този с легендарния джаз саксофонист Орнет Колман, за който е поканен от американския джаз китарист Джим Шепъроу през 2006 г. До този период той реализира три самостоятелни албума – „Мо’ди’лог” (1995 г.), „Лудият свят“ (1998 г.) и „Там, където..“ (2004 г.)

През последните 20 години проф. д-р Борислав Ясенов работи като преподавател по „Флейта“, „Поп и джаз формации“, както и по „Теория и импровизация“. През това време не спира да свири, да концертира и да се изявява като интерпретатор. Тази година той отново се завръща като композитор, което е едно от силните му качества, а новият му албум „Отново в играта“ се очаква с интерес. На концерта премиера в Пловдив имахме възможност първи да чуем новите му авторски композиции, сред които бяха „Необятно“, „Изгубен“, „Спомен“, „Слънчево“, „Ананас“, „Странно“, „На кафе“ и едноименната „Отново в играта“. Прави впечатление, че заглавията на пиесите са избрани съзнателно прости и без претенции, за да навяват лекота и човечност, както посочи авторът. В своята звучност те на моменти напомнят филмова музика, пълни с образи и асоциации. Така слушателите ще откриват за себе си свои светове и фантазии през красивата, умна и богата на състояния и внушения музика.

Ключови думи: