Записан на живо директно върху грамофонна плоча – A Tribute to Ella Fitzgerald на Клеър Тийл и водения от Крис Дийн Оркестър на Сид Лорънс

Записан на живо директно върху грамофонна плоча – A Tribute to Ella Fitzgerald на Клеър Тийл и водения от Крис Дийн Оркестър на Сид Лорънс

Песни, записани на живо директно върху грамофонната плоча – най-прочутата британска джаз певица Клеър Тийл отдава почит към Ела Фицджералд заедно с водения от Крис Дийн Оркестър на Сид Лорънс. Проектът е записан само за един ден и е изключително личен, както звучи и музиката на Първата дама на песента. 2017 г. ще премине под мотото на отбелязването на 100 години от рождението на Ела Фицджералд.

„Миналата година звукозаписният продуцент и аудиофил Майк Валънтайн гостува в предаването ми по Радио 2 на Би Би Си заедно с тромбониста и бендлидер Крис Дийн, за да ни разкажат за записания директно върху плоча албум Big Band Spectacular. Разговорът беше много интересен и в края му двамата ми хвърлиха ръкавицата – поканиха ме да участвам в следващия им такъв проект. Честно казано – бях ужасена и същевременно – развълнувана. Всички мои герои – Ела Фицджералд, Пеги Лий, Били Холидей, Луис Армстронг и Франк Синатра, са имали момент, в който пред тях е бил микрофонът, зад тях – оркестърът, и те са записвали директно върху плочата, но обикновено песен по песен.“ – започва разказът на Клеър Тийл за първите моменти на раждането на този проект.

Клеър Тийл е джаз певицата на Великобритания. Тя е от малко градче в английската провинция и, разбира се, отрасва с чести гостувания при баба си, в чийто килер открива стари грамофонни плочи. После става британската джаз певица, подписала най-скъпия договор с голяма звукозаписна компания (Sony), два пъти печели титлата Джаз певица на годината, както и сходно отличие, присъждано от Би Би Си, често се включва в организирания от Би Би Си фестивал Proms, пяла е с Ван Морисън и Лайза Минели. Всичко това е вдъхновено от любовта й към джаз музиката, възпитана още в най-ранна възраст. „Ходех на гости на баба ми два пъти седмично и в килера открих прашясалите й плочи на 78 оборота. Биг бенд музиката бе първата ми любов. Като слушах тези стари, пукащи плочи, живеех в черно и бяло. Обичах тези песни и историите, които баба ми разказваше за онова време, за модата, за това за какво са си говорили хората…“ – разкрива Клеър Тийл в интервю за сп. „Уиндзър“.

По-нататък в разказа си за естествено записания албум A Tribute to Ella Fitzgerald Клеър Тийл споделя със слушателя всички технически трудности: и при най-малкия проблем – докосване на стойката на микрофона или пък пик в нивото на звука, всичко започва отначало. „Напрегната“ би било слабо казано, но имах пълно доверие в продуцента, музикантите и инженерите. Откъде пък би изникнал проблем?“ – споделя певицата за своята нагласа.

„И така настъпи денят. Влизам в легендарното Студио 1 в Еър Линдхърст, а зад мен в полукръг са музикантите от водения от Крис Дийн Оркестър на Сид Лорънс – всичките 17. Очакваме да светне червената лампа. Когато това се случва, Крис повежда първата песен, аз запявам, а невероятни количества адреналин се втурват в цялото ми тяло. Обикновено нямам проблем с напрежението, но сега, освен че трябва да изпея песента хубаво, си мисля и какво невероятно преживяване е това да съм на мястото на моята героиня Ела Фицджералд и да записвам албум с биг бенд директно върху винил, без предпазен колан.“

Клеър Тийл изпява I’ve Got You Under My Skin.

Като се има предвид факта, че Клеър Тийл е отраснала с песните на Ела и тя е била любимата й певица още когато е била малка, съвсем естествено е да е сред първите в света, отдали уважението си към творчеството и личността на Ела в навечерието на вековния юбилей от рождението й.

И в България ще честваме Първата дама на песента с концерт на Пати Остин, Биг бенд и Оркестъра на Класик ФМ под диригентството на Ангел Заберски на 17 май догодина. Концертът в Зала 1 на НДК е част от цикъла „Музиката на Америка“ на „Кантус Фирмус“ и фондация „Америка за България“.

Публика и критика посрещат с възторг концертите на Пати Остин в САЩ. Носителката на „Грами“ догодина ще пее в България с Биг бенда и Оркестъра на Класик ФМ

Концертната програма на Пати Остин с песните на Ела Фицджералд е слушал диригентът Ричард Кауфман, който ще ръководи Оркестъра на Класик ФМ в изпълнението на филмови пиеси на 3 декември в зала „България“: „Тя е и изключителен творец, а програмата й с музиката на Ела Фицджералд е обаятелна, фантастична! Влизате в залата – и все едно Ела е там. Слушал съм Ела на живо и съм дирижирал оркестъра за концерти на Пати. Не мога да опиша с думи колко е прекрасна! Само да я чуете!“

Директният запис върху плоча на албума A Tribute to Ella Fitzgerald продължава. Клеър Тийл споделя за неочаквана трудност в този необичаен начин на работа: „Завършваме първата песен и след броени секунди Крис повежда следващата. Нямам време дори да посегна към чашата с чай, така че запявам, опитвайки се да не мисля за това, че устата ми е пресъхнала и езикът ми заплашва да залепне за небцето. Когато започва третата песен, вече се отпускам и се наслаждавам. Достигаме до последната песен от първата страна на плочата и секунди преди края тромпетите свирят по-силно, отколкото на репетицията, пътечките на плочата се пресичат и това опропастява всичко направено досега. Трябва да започнем отначало – и тайно съм доволна от това. Сега вече съм подготвена и държа в ръка чашата с чай до края на записите. За страничния наблюдател това би изглеждало като признак на безгрижност, а аз се чудя дали не преоткривам тайни на професията, добре известни на певците от миналото.“

В своя нов албум Клеър Тийл звучи като певица от ерата на 40-те, но появила се през 2016 г. И това е така не толкова заради фразирането й, колкото заради тембъра й и вокалния й колорит. Може би в съвременния вокален свят няма певица, която така силно да е белязана от подобна ретро носталгия без да звучи демодирано или мрачно, а по-скоро освежава стария музикален материал. Тук са записани песни като I’ve Got You Under My Skin, Anything Goes, That Old Black Magic... Аранжиментите в албума са вълнуващи и динамични под зоркия поглед на Крис Дийн, а ритъм секцията на Оркестъра на Сид Лорънс придава енергично и ретро настроение.

Клеър Тийл е пословична в последователността, с която изследва биг бенд и суинг музиката от 20-те години насам. Своето знание тя влага в албумите си, всеки от които надхвърля изяществото на предходния проект. В навечерието на Коледа тя ще участва в организирания от „Роял албърт хол“ празничен концерт заедно с Кърт Елинг. А своята надежда за въздействието на музиката в интервю за сп. „Уиндзър“ неотдавна тя изрази с думите: „Ако всяко дете имаше увереността да се изправи и да запее, светът щеше да е по-различен.“

Всичко е лично в този албум, посветен на музиката на Ела Фицджералд. За да си го поръчате с автограф от изпълнителката, има незадължително условие – да й напишете няколко думи...

Дата на издаване: 30 септември 2016 г. от Chasing The Dragon

  • Песни от A Tribute to Ella Fitzgerald на Клеър Тийл и Оркестъра на Сид Лорънс, воден от Крис Дийн, слушаме в „Джаз ден“ днес преди пълното му представяне в новото издание на предаването ни за вокален джаз Singin’ & Swingin’.