На тазгодишната церемония за връчването на наградите „Грами“ ярко заблестя звездата на младата и много зряла джаз певица Самара Джой. Тя взе две отличия – за млад артист и за най-добър вокален джаз албум Linger Awhile. Неведнъж тя е била обект на интерес на специализираното предаване за вокален джаз по Jazz FM Singin’n’Swingin’, а в списъка с номинирани в категорията за вокален джаз видяхме имената на Сесил Маклорин Салвант и The Manhattan Transfer. Освен тях впечатление направи и 68-годишната американска певица, композиторка и пианистка Кармен Ланди. Нейният албум Fade to Black от 2022 г. е сред най-добрите, изненадващи и завладяващи вокални джаз албуми за изминалата година.
Fade to Black e 16-и албум в дискографията на Кармен Ланди. Той е сътворен по време на Ковид кризата и включва 11 песни, всички до една – нейни композиции. В тях тя спокойно и мъдро разсъждава, пеейки за личните си ценности, за загубите, които е преживяла, занимава се с правата на жените. И всичко това тя наблюдава в един променящ се свят, свързан все повече с модерни технологии и последвалото от тях отчуждение. Ланди споделя, че е създавала пиесите за последния си албум, изследвайки настоящето такова, каквото е, без да поглежда в миналото. Тя счита, че съвременното джаз изкуство е еволюирало през импровизации и иновативни подходи към хармонизацията, благодарение и на различните ритмически концепции. Всичко това фино и умно тя илюстрира в своите композиции в албума си Fade to Black, който музикалната критика определя като интелигентен, страстен, интроспективен, пълен с музика, която ни кара да мислим.
Тази дълбина, в която се потопява Кармен Ланди, не е претенциозна. Тя умее да поднесе сложните неща по разбираем и привлекателен начин, така че да изглеждат прости; изкуство, което е отличително за зрелостта и мъдростта. Тя е натрупала своите музикални и екзистенциални познания в продължение на повече от три десетилетия. Във фокуса на нейния вдъхновен труд са авторските ѝ композиции, отличителни с хармонията, която разработва в аранжиментите си, с изразителните си вокални многогласия, със сдържана и умно построена фраза, която си играе с ритмиката. Композициите на Кармен Ланди са песни с различна структура и развития, което е отражение и на факта, че тя е започнала музикалния си път като пианистка.
Кармен Ланди е родена през 1954 година в Маями, Флорида и на 6-годишна възраст започва да свири на пиано. Музикалността й е потомствена, защото майка ѝ е била водеща вокалистка в госпъл хор, а тя започва да пее на 12 години, отново в юношески църковен хор. Когато е студентка в Университета в Маями, тя открива джаза и оттам насетне му се посвещава. Силно повлияна е от Дион Уоруик, от Стиви Уондър и от Роберта Флек. Реално кариерата й започва през 1978 г., когато пее в оркестъра на Тад Джоунс и Мел Луис, а по-късно започват ангажиментите ѝ в престижния „Вилидж Вангард“ в Гринуич Вилидж. За таланта ѝ бързо започва да се разчува, а колегите ѝ започват да я канят за колаборации. Тя работи с Кени Къркланд, Тери Лин Карингтън, Робърт Гласпър, Къртни Пайн и други. Като композитор има ангажименти и в Бродуей, а нейни пиеси са изпълнявани от кого ли не. Отличителна нейна творба например е Quiet Times, интерпретирана от Кени Барън. А в последния си албум Fade to Black тя отново блести и като композитор и като аранжор, освен като вокалист. Интересен факт за Кармен Ланди е, че тя обича да рисува и често го прави професионално като платната ѝ са излагани в изложби и в престижни галерии.
Издаден през 2022 г. от Afrasia Productions
Музиката от Fade to Black на Кармен Ланди слушаме в Singin’n’Swingin’ на 12 февруари от 11 ч. и на 15 февруари от 21 ч.