Тунизийският музикант Ануар Браем размишлява върху обществените промени в родината си в своя нов албум Souvenance

Тунизийският музикант Ануар Браем размишлява върху обществените промени в родината си в своя нов албум Souvenance

Двойният албум Souvenance (превежда се като „Припомняне”) на тунизийския изпълнител на уд и композитор Ануар Браем се появи 5 години след последната му продукция The Astounding Eyes Of Rita. Това е дълъг период пауза за артист като Браем, но, разбира се, тя си има своето обяснение. През 2010 г. и 2011 г. в Тунис настъпват събития и политически промени, които разтърсват света на Ануар Браем. Той е обвързан дълбоко със съдбата на своя народ – със страховете и надеждите му, и сам признава, че му е било невъзможно да се отдаде на музиката.

Новият му албум е посветен на тези събития без музикалните произведения в него да имат пряка връзка с политиката – те по-скоро са осмисляне на преживяванията в този период. Промени настъпват и в мисленето, и в състава на групата на Ануар Браем. Неговият уд, който е стар арабски струнен инструмент, предвестник на лютнята в Европа, се разгръща деликатно и майсторски в хипнотичната музика от албума. До него застават музикантите Франсоа Кутюрие (пиано), Бьорн Майер (бас), Клаус Гесинг (бас кларинет). Най-голямата новост за музиката на Ануар Браем е присъствието на струнен оркестър – Orchestra Della Svizzera Italiana с диригент Пиетро Мианити. Тъй като Ануар Браем е с фолклорно музикално образование, за работата му върху оркестрациите на струнните инструменти в Тунис специално пристига австрийският композитор Йоханес Берауер.

Музиката в албума Souvenance звучи така сякаш излиза директно от дълбоката душевност на самобитния композитор и майстор на уд Ануар Браем. Тя е замислена, крехка, съзерцателна, загадъчна, дори медитативна. В този проект Браем е последвал безрезервно интуицията си, като често, признава си той, тя го отвежда в неочаквани посоки. Освен преструктурираната си група, той открива и новости, настъпили в неговото свирене и импровизиране. В процеса на създаване на тази музика са въвлечени всички участници, аранжиментите са развити по време на репетициите от всички артисти и това се е отразило върху характера на музикалния материал. В записите се улавя, че индивидуалното пространство на всеки инструмент умишлено се изгубва до някаква степен и се редуват прозрачност и яркост. Контрастите на музикалния релеф не са силни и слушателят не успява да разбере докъде музиката е написана и откъде е импровизирана. Метод, много различен от този в джаза, откъдето идва Ануар Браем, и в същото време – метод, който го превръща в новатор.

Дата на издаване: 24 февруари 2015 г. от ECM

  • Музиката от Souvenance на Адре Браем представяме с отделни акценти днес в „Джаз ден” и „Следобедни импровизации”, както и в новото издание на Desafinado.