Слушаме ремастерирани концертни записи на Дюк Елингтън и неговия оркестър, направени в Кьолн през 1969 г.

Слушаме ремастерирани концертни записи на Дюк Елингтън и неговия оркестър, направени в Кьолн през 1969 г.

През 1969 г. Дюк Елингтън и неговия биг-бенд заминават за Европа. Турнето е организирано от Джордж Уейн – вдъхновител и ръководител на Джазовия фестивал в Нюпорт.

Четири години преди това, през 1965 г., Дюк е номиниран за наградата „Пулицър“ за музика. По някаква причина обаче през въпросната година наградата не била връчена. Тогава 66-годишният Дюк, верен на чувството си за хумор, заявил: „Съдбата е благосклонна към мен! Тя не иска да ме направи известен прекалено млад!“

Всъщност по време на турнето в Европа Дюк е 70-годишен. Няколко месеца преди това той е отбелязал рождения си ден в Белия дом, където е приет от президента Никсън.

Една от първите спирки на Бенда в Европа е в германския град Кьолн. Освен световноизвестните Кути Уилямс, Джони Ходжес, Пол Гонсалвес в бенда са още органистът Уайлд Бил Дейвис и барабанистът Руфус Джоунс, който основателно е получил прякора Speedy („Бързия“). В репертоара за концерта Дюк е включил известните пиеси Satin Doll, Black Butterfly, Caravan, Mood Indigo, които прозвучават в Кьолнския оперен театър и които ще чуем премиерно тази вечер в предаването All-Time Jazz Masters. Думата „премиерно“ е съвсем точна, тъй като ремастерираните концертни записи на Дюк и неговия бенд се появиха едва през настоящата 2016 година.

Във втората част на предаването ще слушаме концертни записи на Дюк и неговия оркестър, направени в Ротердам, Холандия, през същата 1969 г. Дюк се появява на сцената и без предисловие предлага своето соло по темата Rockin’ In Rhythm, последвано от очарователните сола на тромбониста Лорънс Браун, баритон саксофониста Хари Карни и тромпетиста Кет Андерсън. Следват популярната тема на оркестъра Take the ‘A’ Train със солисти Дюк и тромпетиста Кути Уилямс, както и Things Ain’t What They Used To Be, която се отличава с великолепен суинг. Концерта в Ротердам включва и две съчетания от популярни теми (medleys): в първото като солисти се изявяват Ръсел Прокоп – кларинет, последван от дълго и красиво соло на тромбониста Лорънс Браун, както и от баритонсаксофониста Хари Карни. Във второто се случва нещо интересно. Певецът Тони Уоткинс интерпретира не своята, а вокалната концепция на своя колега Тони Бенет на песента от Елингтън Be Cool and Groovy for Me.

Дата на издаване: 26 август 2016 г.