Красиви гласове те увличат в пътешествие на чувствата в пилотния сингъл Pora Sotunda от предстоящия албум на „Мистерията на българските гласове“. Усещане за мистичност и натрупвано с векове колективно знание създават гласовете на народния хор и Лиса Джерард. Древен шепот на непознат език прави заклинание, а в кулминацията на песента блесва светлината и музиката те понася с лекота. Трудностите са преодолени, душата е свободна да лети, да изучава света и да му се радва. Композитор е Петър Дундаков, в записа участва още един член на Dead Can Dance – барабанистът Дейвид Кукeрман, видеото е на Иван Москов. Б страна на сингъла е обработка на фолклорната песен „Ганка“. Новият албум на „Мистерията на българските гласове“ ще излезе догодина. Продуцираните от Schubert Music Publishing записи се разпространяват по всички възможни търговски канали чрез германската компания Prophecy.
Промотиращото албума видео ни напомня за наградата „Грами“ за „Мистерията на българските гласове“ през 1990 година, разказва с гласовете на Марсел Селие и неговата съпруга за тяхната отдаденост на мисията да популяризират изкуството на хора по света въпреки създаваните от комунистическите власти пречки, показва ни покорената от красотата на изпълнителките Кейт Буш, която после включва нашите дами в свой албум. След нея това правят аренби звездата Дрейк, рапърът Уайклеф, рокаджиите от VAST. Лиса Джерард – днес прочута като вокалистка на Dead Can Dance, споделя за този повратен момент в живота си: „Когато за първи път слушах „Мистерията на българските гласове“, бях дете, живеех в пълна бедност в Лондон. Въобще не виждах бъдеще за себе си. Само знаех, че обичам да пея. Гледах ги и си казах: „Това е! Това е върхът!“.“ От перспективата на днешния ден оценява: „Най-големият дар, който съм получавала! Това и раждането на дъщеря ми.“
Историята на включването на Лиса Джерард в проекта разказа преди няколко месеца в студиото ни Бояна Бункова от Schubert Music Publishing: „Първоначалната идея бе това да е международен проект и да търсим световни композитори. Така попаднахме на Джулс Максуел – ирландец, който живее във Франция и който участва в последните два албума на Dead Can Dance. Той сподели, че фронтдамата Лиса Жерард е влюбена в хора, откакто ги чува на концерт в Лондон през 90-те и от тогава формира начина си на пеене на тяхна основа. В Австралия двамата създадоха 5 – 6 демо записа. За албума взехме четири от тези песни.“ В търсене на по-ярко световно звучене продуцентите намират и чужд перкусионист. Лиса препоръчва германеца Дейвид Кукерман, който работи с Dead Can Dance. „Свързахме се с него първоначално само за една песен, но толкова много ни хареса, че накрая той участва в почти всички.“ – допълва Бояна Бункова.
Огромно събитие бяха срещите с тази музика на живо в София и в Пловдив. Концертите бяха толкова наситени с емоция, че и Лиса Джерард, и публиката се разплакаха неведнъж. Мистерията на въздействието композиторът и музикален директор на проекта Петър Дундаков обясни така: „Експресията на тези гласове е много специална – както на нашите певици, така и на Лиса Джерард – емоционално наситени и натурални. Това са автентични гласове, които умеят непосредствено да правят връзка със слушателя и с вътрешния свят на пеещите. Това е голяма сила и ние се опитваме да интерпретираме всичко през магията на тези гласове.“ В работата си по албума той изхожда от това, че още в края на 80-те българският флоклор излиза извън етнографските граници на страната ни и се превръща в достижение на човечеството.
Видеото към сингъла е заснето от Иван Москов в напълно обезлюденото родопско село Дядовци. Това е кратък филм, който метафорично показва как животът продължава – приема различни форми, но е вечен: „Създаваното от „Мистерията на българските гласове“ звучи недостижимо и е нещо толкова ценно! Затова възможността да работя с тях бе голяма и страшна крачка напред. За първи път реших да не се съобразя с това какви визии подава мелодията, а да направя нещо различно. Това стана кратка новела, която се прикрепи към песента. Изживях най-магичните пет дни снимачен период. Всичко, което се случваше около проекта, беше вълшебно. Имаше стотици предпоставки да се провалим и нито една не се сбъдна. И това говори само за проекта. Ние нямаме пръст там – някой от горе ни насочваше накъде да тръгнем и какво да правим.“
Дата на издаване: 8 декември 2017 г. от Schubert Music Publishing
Вътрешни снимки: Нели Куртева за Schubert Music Publishing