Саундтракът на победите на Доброто: Джон Уилямс дирижира „Бостън попс оркестра“ в John Williams Conducts Music From Star Wars

Саундтракът на победите на Доброто: Джон Уилямс дирижира „Бостън попс оркестра“ в John Williams Conducts Music From Star Wars

Моментът, в който оркестърът засвирва, а ти притаяваш дъх. Светлините току-що плавно са изгаснали... Започва филмът!

Всички помним началните, основните и финалните теми от любимите си филми. Свързваме ги с очакването на приключението, с изпитанията, на които любимите ни герои са подложени, с развръзката, в която възтържествува справедливостта. Доброто е било подложено на тест и отново е устояло! Музиката във филмите е онази почти невидима част от кино преживяването, която сама прониква в съзнанието ни – емоционална, акцентираща, открояваща. Запомняща се!

Още повече, когато става дума за музика, създадена от майстори като Джон Уилямс за филми на титани като Джордж Лукас. Партньорството между двамата не е рекламен трик, а е съвместно създаване на преживяване, което подхранва сетивата и напоява душата. Уилямс започва да работи с Лукас по личната препоръка към режисьора от страна на Стивън Спилбърг. Неслучайно, връчвайки преди няколко дни Почетната награда на Центъра за изпълнителски изкуства „Кенеди“ на Джордж Лукас, Мартин Скорсезе отбеляза, че музиката във филмите му е герой в тях.

Керъл Кинг, Джордж Лукас, Сейджи Озава станаха лауреати на Почетната награда на Центъра за изпълнителски изкуства „Кенеди“

Джон Уилямс дирижира „Бостън попс оркестра“ в албума John Williams Conducts Music From Star Wars, който съдържа музикални мотиви от сагата „Междузвездни войни“, от „Близки срещи от третия вид“, от „Извънземното“ (кой не се е просълзявал на детската невинност и не е настръхвал в момента, когато E. T. се отправя към дома) – всички те – негови композиции. И още в този албум: тътенът на „Тъй рече Заратустра“ на Вагнер от предвещаващата проблеми връзка между човека и машините в „2001: Космическа одисея“ на Стенли Кубрик, музиката от финалните надписи на „Пришелецът“, основните теми от „Бойна звезда: Галактика“, „Стар трек“ (филма и сериала), „Зоната на здрача“ и „Планетите“ на Густав Холст. Записите са направени между 1980 и 1983 г. и излизат в навечерието на премиерата на продължението на сагата „Междузвездни войни“. „Епизод 7: Силата се пробужда“ предстои да видим за първи път на екран в петък.

А догодина ни предстои среща на живо с филмовата музика на Джон Уилямс и други холивудски майстори в изпълнение на Оркестъра на Класик ФМ и под диригентството на Конрад Поуп – аранжор на Уилямс и самият той автор на музика към филми. Концертът „Холивуд идва в София“ е на 30 януари от 19:30 ч. в зала „България“ и е част от цикъла „Музиката на Америка“ на „Кантус Фирмус“ и фондация „Америка за България“. В него ще чуем музиката на Джон Уилямс от „Междузвездни войни“, „Челюсти“ и „Хари Потър“. За първи път у нас ще прозвучи музика из класическия филм от 1940 г. „Морски ястреб“ (Ерих Корнголд), от историческата драма на Стивън Спилбърг „Пурпурен цвят“ (Куинси Джоунс), както и от отличената с „Оскар“ партитура за шедьовъра „Отвъд Африка“ (Джон Бари). Програмата се допълва от авторската музика на самия Конрад Поуп за филмите „Моята седмица с Мерилин“ и „Павилион за жени“. Билетите за концерта са на цени от 15 до 40 лв. и са в продажба на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“ (работно време: от понеделник до петък от 9:30 до 13:30 и от 15 до 19 ч.) Продажба online: на Ticketsbg.com.

Джон Уилямс, днес на 83 години, посвещава на музиката шест десетилетия от своя живот. Негови са и други вечни музикални теми от киното – „Индиана Джоунс“, „Челюсти“, „Супермен“, „Хук“, „Списъкът на Шиндлер“, „Спасяването на редник Раян“, „Хвани ме, ако можеш“, „Линкълн“, „Мемоарите на една гейша“. Той е също автор на композициите към първите два епизода на поредиците „Челюсти“, „Сам вкъщи“ и „Джурасик парк“, както и към първите три на „Хари Потър“. Най-новата му работа е по „Крадецът на книги“.

Най-прочути обаче остават неговите композиции към първите три филма от „Междузвездни войни“. През 2004 г. те бяха включени в Конгресната библиотека на САЩ като композиции от историческа, културна и естетическа значимост, а на следващата година бяха обявени от Американския филмов институт за най-запомняща се музика от американски филм. Саундтракът от първата част на „Междузвездни войни“ от 1977 г. печели „Оскар“, „Златен глобус“, БАФТА и три награди „Грами“. Уилямс има пет Оскара, четири Златни глобуса, седем награди БАФТА и е с най-много номинации за „Оскар“ след Уолт Дисни – 49. С общите продажби на всичко, свързано с „Междуздвездни войни“, сагата държи рекорда на „Гинес“ за най-голяма стойност – тя е оценена на 30 милиарда долара. След като трейлърът на „Епизод 7: Силата се пробужда“ бе гледан в Ютюб 30 милиона пъти само за един ден, очаква се лентата да счупи всички рекорди и за първите три дни на премиерата си в петък, събота и неделя тази седмица да има приходи от половин милиард долара.

5000 души гледаха „Междузвездни войни: Силата се пробужда“ на закритата премиера преди часове в „Долби тиътър“. Фотогалерия на бТВ Новините можете да видите тук.

Записите от John Williams Conducts Music From Star Wars са от времето, когато Джон Уилямс е главен диригент на „Бостън попс оркестра“. Той е начело на състава от 1980 до 1993 г. и до днес е негов почетен диригент, като редовно го ръководи при специални празнични поводи. Сътрудничеството е легендарно, защото неговото начало е ознаменувано от премиерата на „Империята отвръща на удара“ и първото съвместно изпълнение на музиката от лентата е записано и излъчено от телевизия PBS.

Музиката от филмите е тяхната най-романтична част – емоционално отдаден на ставащото на екрана, си го допуснал до сърцето си. А изпитанията, на които Доброто е подложено и от които е излязло с триумф, вдъхновяват и въодушевяват. Музиката в киното е магия!

Дата на издаване: 20 ноември 2015 г. от Decca/Universal Music

  • Пиеси от John Williams Conducts Music From Star Wars слушаме днес в „Джаз ден“.