Саксофонистът Хавиер Джирото с нов прочит на албума на Астор Пиацола и Джери Мълиган Tango Nuevo от 1974 г.

Саксофонистът Хавиер Джирото с нов прочит на албума на Астор Пиацола и Джери Мълиган Tango Nuevo от 1974 г.

Тази година се появи един интересен албум, посветен на оригиналната музика от култовата музикална продукция на Астор Пиацола и Джери Мълиган Tango Nuevo от 1974 г. Става дума за албума на аржентинския саксофонист и композитор Хавиер Джирото и неговото трио, наречен Tango Nuevo Revisited.

От заглавието е видно, че става дума за нов прочит на стария музикален материал на Пиацола, който е своеобразно предизвикателство, отправено от прочутия продуцент от ACT Music Зиги Лох. Всъщност Лох е един от най-ревностните почитатели на албума на Пиацола и Мълиган от 1974-та. През годините той е допринесъл много за популяризирането му и дълго е мечтаел да реализира съвременен отговор на композициите в него. Четиресет години след появата му, Зиги Лох пътува до Аржентина с надежда да открие музикант, който да се припознае в това дръзко начинание: да пресъздаде пиесите от този исторически важен албум в модерни, съвременни версии. Едва след като се завръща в Европа, Лох се среща с тромпетиста Паоло Фрезу, който му препоръчва аржентинския музикант Хавиер Джирото.

Понастоящем Джирото живее и работи в Рим, който силно напомня за Аржентина и с манталитета на хората, и с атмосферата си. Самият той е роден в Аржентина, но има италиански произход. За първи път чува албума на Пиацола Tango Nuevo, когато е 10-годишен и той се оказва ключов в живота му, защото свързва ведно любимите му стилове: аржентинското танго и американския джаз. В младежките си години Хавиер Джирото свири в танго оркестри и в джаз групи. След това заминава за Бостън, където учи джаз в колежа „Бъркли“. Там усъвършенства уменията си като саксофонист, основно баритон саксофон. По-късно решава да се премести да живее в Италия, където също е у дома си. Там именно се осъществява срещата му със Зиги Лох и приема предизвикателството да пресъздаде в нова и в по-свободна стилистика композициите на Пиацола от албума му от 1974 година. Едно от важните съвпадения при него е чувството му, че танго нуево, както и джазът не се нуждаят от догматична чистота, присъща за други жанрове. Точно това свободолюбиво отношение към музиката се чува в новия му албум Tango Nuevo Revisited, където редом с него свирят вдъхновено и виртуозно двамата му партньори: Джани Йоро - бандонеон и Алесандро Гуис - пиано и електроника.

Така се получава новият прочит на стария музикален материал, в който се срещат електроника и акустични инструменти, джаз и танго нуево. Стилът е разбираем и е преминал през популярните нюанси на джаза. Основният инструмент тук е бандонеонът. Неговият драматичен и носталгичен тон придава на музиката кинематографичност, романтика и мечтателност. А саксофонът на Джирото е съвършено различен от този на Мълиган в оригиналния запис и макар баритонът му да звучи някак по-твърдо, мекотата на изпълненията произхожда от дълбините на музиката, наречена Tango Nuevo.

Дата на издаване: 8 март 2019 г. от Act Music