Преди четвърт век Buena Vista Social Club промениха музиката. Юбилейно издание възкресява историята им

Преди четвърт век Buena Vista Social Club промениха музиката. Юбилейно издание възкресява историята им

Нова версия на албума разкрива детайли за работната атмосфера на вдъхновение и посвещение на традиционните кубински песни

„Изпълнителите на традицонни кубински песни са отгледали тази много фина и фънки в същността си музика в изолирана от свръхорганизирания и шумен свят атмосфера. Албумът е благословен с участието на някои от най-добрите музиканти на Куба днес – тяхната отдаденост на музиката и връзката помежду им е уникална. За мен бе радост и огромна привилегия да работя по този проект. Като че ли цял живот съм се готвил да направя този албум и въпреки това работата по него не бе това, което очаквах. Музиката е търсене на съкровища. Навлизаш все по-надълбоко и понякога откриваш нещо. В Куба музиката тече като река. Тя се грижи за теб и те преизгражда отвътре.“ – казва Рай Кудър, описвайки работата си по проекта Buena Vista Social Club. Легендарният албум, създал група, днес е на 25 години. Той напълно промени представата ни за традицията – направи я модерна, после ни научи да я уважаваме. Появата на албума е плод на посвещение на музикалната история, любов към изкуството и щастливи случайности. Звукозаписните сесии продължават само 7 дни, а година след излизането си албумът вече е продаден в тираж от 8 милиона и е удостоен с наградата „Грами“ – в категорията за най-добро тропическо латино изпълнение отличието е присъдено на Рай Кудър. В Buena Vista Social Club участват 20 музиканти, които изпълняват творби на 19 композитори.

Когато кубинските музиканти, вече на възраст, влизат в студио „Егрем“ на 26 март 1996 г., никой от тях не прекрачва прага му за първи път, но за някои последният е бил преди десетилетия. Всички са големи имена, но не са излизали на сцената и не са заставали пред микрофона от цяла вечност. Те са забравени, но не са забравили кубинската музика. Част от тях се срещат два сега.

Инициатори на записите са американският китарист Рай Кудър и британският продуцент и собственик на звукозаписната компания World Circuit Ник Голд, а артистите ще работят с кубинско трио, водено от Хуан де Маркос Гонзалес. С него Ник Голд иска да създаде два албума. Единият е с бенда му с участието на различни поколения музиканти, които ще възвърнат традицията на големите оркестри на Хавана от 40-те и 50-те години. По-късно тази група е наречена Afro-Cuban All Stars и заживява собствен живот. Другият албум трябва да бъде продуциран от Кудър и с участието на музиканти от Западна Африка и Куба да документира изпълнявана в малки формации китарна музика от известното с музикалното си разнообразие градче Сантяго де Куба. Работата е подготвена на среща в Лондон между Ник Голд и Хуан де Маркос година по-рано, на която кубинският музикант го пленява с разкази за традицията на кубинската популярна музика, която той из основи познава чрез нейните представители – приятели на баща му. Той е известен вокалист от бигбенд ерата. На следващата година албумът с Afro-Cuban All Stars е записан и идва ред за китарния проект. Но музикантите от Мали не успяват да пристигнат. „Няма значение, нека да опитаме нещо с кубинските.“ – казва Кудър, залагайки на съвсем спонтанна идея. И така е положена основата на Buena Vista Social Club, която предстои да създаде история.

Албума открива песента Chan Chan, написана малко по-рано от 89-годишния Компай Сегундо. Той е на сцената още от 20-те. Творческият псевдоним на Франсиско Репиладо идва от думите „приятел“ и „втори“ заради запазената му марка на свирене с бас хармония като втори глас. В началото на 80-те той се запознава с Елиадес Очоа и му пуска касета с демо записи на свои песни. Вокалистът особено много харесва тази и започва да я пее. Тя става емблематична за Buena Vista Social Club.

Проектът коренно променя музиката в световен план. Той извежда напред наследството и показва, че един артист винаги има какво да ни даде. Паметен остава концертът от 1998 г. в „Карнеги хол“, който е издаден в друг албум и става основа на едноименен филм на Вим Вендерс. „Помня колко въодушевени бяха тези възрастни хора тогава! Държаха се като средношколци, всички завладени от сценична треска като дебютанти.“ – казва режисьорът в интервю на Маргарита Борисова от Дюкян „Меломан“ и „Джаз плюс концерти“ през 2008 г., когато концертът е издаден в албум. В отговор на въпрос за наученото от кубинските музиканти, той казва: „Че трябва да следваш мечтите си. Да не губиш вяра в онова, в което си наистина добър. И че никога не е късно да се радваш на живота и на плодовете на своя труд. Но най-важният урок, който всички ние научихме от тези superabuelos (супердядовци), както ги наричахме, беше скромността. Те бяха кротки и скромни, когато ги срещнахме, и си останаха такива и след невероятния си успех, когато станаха известни като „Бийтълс“.

Вим Вендерс: за Буена Виста и за най-хубавото от живота

През годините излиза и диск с неиздадени в оригиналния албум изпълнения, а сега в ново издание слушаме ремастерирани оригиналните заглавия, както и алтернативни версии. Документирани работни моменти ни дават ясна представа за атмосферата, в която се ражда проектът – освободени от абсолютно всичко, музикантите се събират в музиката, обединител на градската общност, изразител на градската култура. Част от наследството на Buena Vista Social Club е вълнението на публиката по цял свят, включително много пъти и в България. А също и началото на звукозаписна кариера на някои от легендарните участници, в която те получават редица признания. Омара Портуондо продължава да записва и досега. Тя няколко пъти бе у нас, пя от сърце на своята публика у нас, танцува с нея в Зала 1 на НДК. „В нашите песни ще откриете радостта от живота, оптимизма, желанието да бъдем преди всичко хора. Отличителната черта на музиката ни е топлината, с която ви зарежда нашият народ и нашата култура.“ – каза тя през 2013 г. в интервю на Георги Митов от Класик ФМ и bTV Radio.

Наричат Омара Портуондо Кралицата на чувствата. „През 40-те години се появиха група музиканти, които изпълняваха романтични песни. Това бяха трубадурите от традиционната епоха на Старата кубинска трова (Vieja Trova Cubana). Те изпълняваха любовни песни, а също и други по-танцувални композиции, но отличителното бе романтичният им стил. По това време аз бях студентка и се включих в това музикално течение, тъй като ме поканиха. Аз бях единствената жена, която изпълнява подобен род творби и затова ме нарекоха Кралицата на чувствата.“ – обясни в същото интервю Омара Портуондо. Тя е единствената жена в Buena Vista Social Club.

Сред запомнящите се изпълнения в албума е нейното представяне на Veinte años („Двадесет години“) с небезизвестния Компай Сегундо, който е бил в групата на авторката Мария Тереса Вера. „Истината е, че тази песен е на първата жена-трубадур в Куба, която я изпълняваше с много музикални формации. Аз бях още малка, но се впечатлих от нейния глас. Родителите ми ме запознаха с тази песен, когато бях на 8 години. По-късно се явих на конкурс с нея и с още една песен, а семейството ми каза, че я изпълнявам прекрасно. Постепенно песента стана популярна по целия свят. Така родителите ми се оказа, че са предсказали нейния успех. Затова Veinte años е толкова специална за мен. Тази песен е важна и заради контакта, който става по-близък с публиката, когато я изпълнявам, и едва ли има друга песен, която може да се сравни със силата й.“ – каза в интервюто Омара Портуондо. Как да превъзмогнем трудностите, я попита Георги Митов: „Те могат да се превъзмогнат дори и само с една песен. Казват, че да обичаш – това е власт, сила. Човекът има силата да обича, да се адаптира, да се бори – всичко това са черти на човешкия характер.“

Чрез новото издание на албума опознаваме историята и развитието на песни, които благодарение на Buena Vista Social Club са станали част от световната култура. Такъв е случаят с Mandinga, която излезе в албума от концерта в Ню Йорк. В новото издание на албума я чуваме като част от работния процес. „Това бе една от любимите песни на Рубен Гонзалес и той я свиреше на всяко пиано, което му попаднеше пред погледа, толкова много тя се бе превърнала в част от неговото ДНК. В нея той винаги вкарваше елементи от други песни, дори и на живо, затова по време на концерти Качаито стоеше близо до него, за да поеме идеята му и да я предаде на оркестъра, който бе в готовност да продължи музикалните хрумвания на Рубен. В този случай той вкара в нея част от „Очи чёрные“, която много кубински оркестри спонтанно включваха в програмите си.“ – разказва Рай Кудър.

  • Дата на издаване: 17 септември 2021 г. от World Circuit

Албума слушаме в предаването ни за латино музика Desafinado.

Ключови думи: