По-зряла и все така вярна на себе си Нора Джоунс и един велик Уейн Шортър в албума Day Breaks

По-зряла и все така вярна на себе си Нора Джоунс и един велик Уейн Шортър в албума Day Breaks

След дебюта си с Come Away With Me през 2002 г., който я превърна в световна сензация, и последвалите 4 заглавия, затвърдили успеха й, Нора Джоунс издава 6-ия си студиен албум Day Breaks, с който остава вярна на себе си, но и не пропуска да разкрие нови детайли от своя талант и израстването си като артист. През годините Нора смело поемаше в нови посоки и правеше музиката, която я вълнуваше в конкретния момент – така от пианото тя премина към китарата, обогати палитрата от стилове в песните си – джаз, блус, кънтри, фолк и рок, и не пропусна да разшири своите хоризонти с нови сътрудничества. Day Breaks е важен момент в биографията на Нора, защото тя прави завръщането си към джаза и към първата си голяма любов – пианото.

Идеята за албума се заражда след концерта по случай 75-ия рожден ден на компанията Blue Note Records, с която Нора работи от началото на кариерата си. Празникът се провежда във Вашингтон в Lincoln Center през 2014 г. Джоунс излиза на сцената за две изпълнения – първото е солова версия на класиката The Nearness Of You, а за песента I’ve Got To See You Again към нея се присъединяват Уейн Шортър (саксофон), Джейсън Моран (пиано), Джон Патитучи (бас) и Браян Блейд (барабани). Нора ги определя като „една от най-добрите групи, с която съм свирила някога“. Оттук нататък тя вече знае как иска да звучи следващия й проект: „Помислих си, че е време да свиря отново на пиано и да направя джаз албум, това беше моето огромно желание.“

Докато пише песни, Нора търси вдъхновение в своите джаз влияния. Тя се насочва към записи на Блосъм Диъри и Шърли Хорн, слуша In A Silent Way на Майлс Дейвис, Lush Life на Джон Колтрейн, Haitian Fight Song на Чарли Мингъс, версията на Лес Маккан на Compared To What, изследва изпълнения на трио формации с орган, слуша соул джаз от 60-те г. Всички тези влияния дават своето отражение върху новата музика на Нора, но албумът Day Breaks не изненадва с радикално различно звучене, защото Джоунс е артист с характерен почерк и тя остава вярна на него – набляга на оригиналите за сметка на джаз стандартите, пианото й е все така нежно и лирично, гласът – сладък и топъл, атмосферата е поглъщаща, а меланхолията се вписва естествено в записите и придава допълнителна дълбочина на изпълненията. Различното тук е в узряването на Нора, в израстването й като артист и желанието й да се завърне към корените си.

За създаването на Day Breaks Джоунс пише общо 9 песни – сама или в съавторство, а кавърверсиите са на теми на Хорас Силвър (Peace), Нийл Йънг (Don’t Be Denied) и Дюк Елинтън (Fleurette Africaine (African Flower). Това е вторият път, в който американската вокалистка и пианистка записва Peace на Хорас Силвър. През годините тя неведнъж е заявявала колко харесва текста на тази песен, в която се пее за постигането на вътрешен мир и хармония, послания, по-актуални от всякога.

В Day Breaks участват големи музиканти като органиста д-р Лони Смит и барабаниста Браян Блейд, който свири и в дебюта на Нора. Двамата се познават добре и този комфорт се усеща в самите изпълнения. Специален гост в диска е легендарният саксофонист Уейн Шортър. „Да свиря с Уейн е като някаква луда мечта, която никога не съм си представяла, че е възможно да бъде осъществена.“ – казва Нора и споделя, че е имало момент, в който е трябвало да изпълнява соло след красив хорос на Шортър и тогава изумена се е чудила какво точно се случва. Истината е, че именно присъствието на Уейн Шортър оставя силен и неповторим отпечатък върху музиката в диска. Саксофонистът превръща Day Breaks от великолепен проект в албум-събитие.

Дата на издаване: 7 октомври 2016 г. от Blue Note Records

  • Музика от Day Breaks на Нора Джоунс слушаме днес в предаванията „Джаз ден“ и „Следобедни импровизации“ преди пълното му представяне в Singin' & Swingin'.