Новооткрити полети на „Птицата“

Новооткрити полети на „Птицата“

За първи път ми се случва да чуя в албум, при това двоен, с толкова много подробности от кухнята на звукозаписа – освен неиздадени до този момент дубли бихме могли да чуем грешки, подвиквания, свирене с уста и множество други, на пръв поглед несъществени детайли.

Ако се запитаме, какъв джаз се е свирел в Америка през 1945 г., отговорът, от историографска гледна точка, е лесен: би-боп! Само че в чистия си вид този стил е бил там, където са се подвизавали чернокожите Дизи, Бърд и Монк - Minton's Playhouse в Харлем. Започвам да си мисля, че обстановката в студиото, която описах, едва ли се е различавала много от обстановката в Minton's. И все пак основната причина за целия този „хаос“ е главното действащо лице в този звукозаписен продукт – Чарли „Бърд“ Паркър. Защото тъкмо Чарли Бърд превръща свиренето на алтсаксофон към средата на 40-те години в сложно музикално предизвикателство. Джазмените е трябвало да се справят или да си търсят друго занимание. Партньорите на Паркър в тези записи определено са се справили. Те са твърде много, тъй като в албума са включени записи на квинтетите на Паркър (ръководени от него или пък сформирани по определен повод - pick up bands), записи на големи оркестри с прибавени струнни секции, пиеси от концептуални албуми, илюстрации на опитите на Паркър в сферата на латино джаза и т.н. Все пак не бих пропуснал да спомена имената на Дизи Гилеспи, Телониъс Монк и Бъди Рич, които се изявяват в отделни епизоди.

Накратко: основната идея на този албум е да запознае широката публика с неиздадени до този момент дубли от различни звукозаписни сесии, които някога са били отхвърлени по различни причини.

Ще завърша с една история! На 2 юли 1944 г. във филхармоничната зала на Лос Анджелис трябвало да се състои концерт. Заглавието на афиша било следното: „Джазов концерт в залата на Филхармонията“. Печатарят обаче се отнесъл нехайно и в резултат на афишите в целия град се появил надписът: „Джаз във Филхармонията“. Инициаторът на този концерт, който дава началото на световноизвестните импровизационни цикли Jazz at the Philharmonic е и причината да чуем днес по Джаз ФМ радио фрагменти от двойния албум, озаглавен Charlie Parker - Unheard Bird: The Unissued Takes. Неговото име е Норман Гренц.

Дата на издаване: 1 юли 2016 г. от Verve