Със суперлуксозно издание отбелязваме 20 години от излизането на дебютния албум на Нора Джоунс Come Away With Me. На 26 февруари 2002 г. се появява албум, за който никой няма огромни очаквания, но от който ще тръгне славата на едно от големите имена на музиката. С интерес се прие неговата стилистика – във времена на ясни категории бе много необичайна смесицата между джаз, поп, рок, блус и кънтри. Всички те бяха обединени от автентичността на Нора Джоунс, изградила своя стил с нежни и затрогващи изпълнения. Неслучайно за нея ще се използват определения като „чаровна“ и „пленителна“. Още заглавната песен в албума ни кани да тръгнем заедно по безкрайни пътища, да се носим леко по тях. Ние сме неочакваният сред пустинята пътник във видеото, който се качва в колата й. Тя се движи неестествено бавно, но всъщност с невероятно висока скорост, за което и получава глоба. И продължаваме напред, докато другите тичат назад. В това начало има толкова много символика, която ще олицетворява кариерата на Нора Джоунс и връзката ѝ с аудиторията.
Албумът веднага бе харесан от слушателите и оценен от критиката. Достигнал до първо място в класациите на 20 страни, от него досега са се продали 30 милиона екземпляра, той печели 8 награди „Грами“, включително за албум, запис, песен и нов артист. На 29 април ще излезе суперлуксозно издание на Come Away With Me с 44 песни, които ще разкажат цялата му история, а също и ще ни запознаят с пътя на утвърждаването на Нора Джоунс.
Колекцията започва с ремастерирана версия на албума. Следват 30 заглавия, от които 22 са неиздавани досега. Връщаме се възможно най-назад и слушаме демо записите, с които певицата и пианистка се представя в Blue Note. Продължаваме с първите демо записи за албума, следва първата му версия с продуцент Крейг Стрийт. Come Away With Me: 20th Anniversary Super Deluxe Edition ще излезе на 29 април дигитално, на 4 плочи и на 3 диска, ще има книжка с думи на Нора, както и малко познати снимки от записите.
Събитията в началото се развиват с шеметна скорост и с елемент на предопределеност. Нора Джоунс се изявява в ресторанти в Ню Йорк често с Джеси Харис и Ричард Джулиан, които пишат песни, пеят и свирят с нея. На 21-вия ѝ рожден ден служителка на издателското звено на EMI я чува на джаз брънч и урежда среща с президента на Blue Note. Нора Джоунс носи демо диск с три песни, включително два джаз стандарта – Walkin’ My Baby Back Home и Spring Can Really Hang You Up The Most. Това второ изпълнение тя е записала, пеейки и свирейки на пианото в музикалната зала на гимназията си. В него музицира с чист тон, уверено, но премерено, спокойно, впечатлява с чиста искреност, с отсъствие на всякаква демонстративност. Записът разкрива онази прелест на нейния светъл характер, която ще направи присъствието ѝ в музиката така желано.
Песента сега излиза като сингъл, в който е съпътствана от алтернативна версия на заглавната. Тя пък разказва предисторията на албума, тъй като е част от първия му вариант, от който са взети само три изпълнения. Третата песен от демо диска на бюрото на президента на Blue Note Брус Лундвал е World of Trouble. Тя е написана от Харис и в нея той свири на акустична китара, а Лий Алегзандър – на баса. Точно с тях двамата и в тази посока Нора Джоунс започва в Blue Note, получила договор за демо записи. Те работят по оригинален репертоар и още първата песен е самото съвършенство. Don’t Know Why от Джеси Харис никога не са свирили на живо. „Записахме я от първия път. Чувствахме се страхотно, бе един от тези вълшебни тейкове, които просто стават с лекота. Когато влязохме в кабината, за да чуем резултата, инженерът Джей Нюланд летеше в облаците от щастие. Това ми даде увереност за останалите записи и зададе тона им. И точно този първи тейк с добавени само няколко хармонии и удвоена китара влезе в албума.“ – разказва Нора Джоунс. Don’t Know Why открива Come Away With Me и е първата ни любов, останала завинаги.
От тези най-ранни сесии са 14 от песните в суперлуксозното издание, като 6 са били публикувани в краткосвирещ демо албум. Първите записи на Нора Джоунс са оценени високо и тя получава договор за издаване. Насочва се към Крейг Стрийт, продуцирал любимия ѝ албум – New Moon Daughter на Касандра Уилсън. Те влизат в Allaire Studios край Удсток и повтарят песните от демо записите, вече в друг състав. „Почти всичко записано ни се струваше специално. Презаписахме демо песните, за да видим къде другаде можем да ги отведем.“ – разказва Нора Джоунс. Но при смесването усеща, че музиката е отишла твърде далеч в посока, която не е нейната. Това чуваме във втория сингъл, излязъл сега – Come Away with Me (Alternate Version). Тук блус-рок звученето е преекспонирано, звукът напомня за Джим Морисън.
Нора Джоунс се усъмнява, че Стрийт е правилният продуцент. В Blue Note потвърждават колебанията ѝ и предлагат да продължи с Ариф Мардин. Неговите песни се отличават с емоционална дълбочина, но на повърхността звученето е полирано и гладко. Той продуцира записи на Арита Франклин, Шака Кан, Бет Мидлър. Така Come Away With Me е оформен като съчетание от всичко случило се до тук. Три песни са от сесиите в Allaire Studios с Крейг Стрийт – Seven Years, Feelin’ The Same Way и The Long Day Is Over. От демо записите освен Don’t Know Why е използвана и Turn Me On. Останалите девет са от работата с Мардин, а стремежът е бил да са максимално близко до духа на демо записите.
Две десетилетия след дебюта си Нора Джоунс решава да разкаже цялата история на премиерния си проект. „Бях невероятно горда от този албум и благодарна на всички, с които го създадох. Стори ми се добър първи опит. Чувствах, че той улавя моята същност. Това ме правеше най-горда и е всичко, на което можеш да се надяваш, когато записваш. Накрая бях толкова благодарна, че изследвах различни пътища преди да ги събера. Никой, включително звукозаписната компания, нямаха представа, че ще постигне този успех. Благодарна съм на Брус и на целия специален екип на Blue Note, че ми дадоха възможността да открия своя звук чрез цялото това пътешествие и че никога не ми казаха каква да бъда. Завръщането към първите записи, които съм слушала само веднъж за тези 20 години, бе прекрасна изненада. Радвам се, че отново се свързах с Крейг и имах шанса да довърша започнатото заедно. Научих много от него. Споменът ми за времето в Allaire Studios е като за мечтателен унес и усещам това, слушайки песните.“ – споделя Нора Джоунс.
Дата на издаване: 29 април 2022 г. от Blue Note