New Sight на Мартин Марков трио: трима приятели и осем пиеси в името на самата музика

New Sight на Мартин Марков трио: трима приятели и осем пиеси в името на самата музика

„Музицираме с Наско Попов още от 2011 г. Тогава издадох първия си авторски албум Curves. Още от тогава се усетихме като единомислещи музиканти и си паснахме. През цялото време не сме спирали да свирим заедно и беше най-логично той да участва и в това мое ново начинание. С Мишо Иванов се познавам от студентските години в Академията. Още от тогава се усетихме като хора с близки вкусове. Той доста пътува, учи, работи в чужбина. И сега е тук, задържа се за известно време и имах щастието да свиря и с двамата и да се осъществи албумът с тях.“ – въвежда ни в състава, с който представя пиесите си в New Sight пианистът Мартин Марков. „Много обичам да свиря с близки хора и най-често свиря с приятели. Зарадвах се и с любопитство очаквах нашата съвместна работа.“ – добавя басистът Михаил Иванов. Барабанистът Атанас Попов допълва: „Марти има много материал и даже не можем да запишем всичко, което е написал. Събрахме се и стана чудесен албум!“

New Sight ни представя съвременна джаз музика, в която мелодията достига до специална интересна точка, инструменталистите я изучават внимателно и след това продължава. Както винаги, стремежът на Мартин Марков е да създаде музика, която е новаторска и да не е чувана досега, но тук има и друг елемент. „Винаги съм се стремял към новото и неоткритото. Тук подходът беше различен – исках просто да седна и да пиша. Оставих музиката сама за себе си да ме води. Търсех по-лиричен звук, нова страна в себе си. И така албумът тръгна в тази посока. И тъй като за мен това е лирична музика, най-логично беше да посветя албума на моето семейство. Защото може би следващите албуми ще бъдат авангард и няма да имам тази възможност.“ – завършва със смях той.

Реализацията на New Sight има предистория в замислен албум, пиесите от който Мартин репетира с Наско и с басиста Борис Таслев. Условията за издаване обаче са толкова тежки, че той остава нереализиран, а всичките репетиции и целият положен труд са загъбрени. „Бях се потиснал, че трудно се издава албум, пък къде после ще се продава, къде ще го свирим, кой ще го слуша... Бях изпаднал в особено състояние на нежелание да музицирам.“ – разказва Мартин Марков. Тогава случайно среща Наско в парка и той го пита кога пак ще свирят и написал ли е нови пиеси. „Отговорих му: „За какво да се събираме?“ Наско каза: „За музиката, Марти, за музиката.“ Тези негови думи ме върнаха в началната причина, поради която човек трябва да твори и да търси себе си. Мисля, че концепцията на този албум е тази – заради самата музика. Няма някакъв друг замисъл.“

Идеята за музиката като център Мартин предава на другите двама артисти в свободата те да участват според своя характер в сътворяването на произведенията. „Марти е от лидерите, които носят музика, но не ти обяснява много как да свириш, оставя музиката да се случва. И понеже свирим доста отдавна заедно и сме близки, затова и така се случи.“ – посочва Мишо Иванов. „Няма как да им казвам как да свирят, при условие, че всеки от тях е специалист.“ – вмята Мартин, точно преди Наско Попов да продължи: „Слушаме едни и същи неща, това също е доста важно. Всички ние сме ги слушали много, повлияни сме от общи музиканти.“ И изрежда пианистите Брад Мелдау, Бил Евънс, Кийт Джарет, Алън Паркс. Мартин Марков добавя името на барабаниста Браян Блейд. „Свободата и общият език, който имаме – това доста помага нещата да се случат леко. Марти ни оставя да свирим, както си свирим и това е много хубаво.“ – завършва Наско Попов.

New Sight на Мартин Марков трио е записан в студио „88“ от Павел Болярски, снимката за корицата е на Gesh Shexpir, а дизайнът на обложката е на Анна Чакърова – Маркова. Албумът се продава в магазина на Съюза на българските композитори на площада до Народния театър, както и в „Дюкян меломан“. Концертната премиера е в събота от 22 ч. в Jazz Bar.

За слушателите на Джаз ФМ творците споделят по една пиеса, специално преживяване в работата по албума:

Мартин Марков – Listening Chick
Тази пиеса е с испанска насоченост. Чик Кърия е голям пианист. Няма как пианисти, които свирят джаз, да не са повляни от неговото творчество и таланта му. Спомняйки си първите впечатления от неговата музика, не можех да повярвам колко е сложна и интересна. Тази пиеса посветих на него.

Атанас Попов – Under the Ice
В нея не чувам нищо ледено. По-скоро си я представям като забързано ежедневие, но с баланса вътре – когато тръгнеш много напред, да прибереш назад нещата, за да продължиш по-спокойно. В нея могат да се използват много тембри и нюанси като звуци и като предаване на музиката към хората. Доста интересна композиция е. Докато я записвах, не съм си мислел за нищо, цялата музика просто течеше. Сега, когато ни задаваш този въпрос, ми хрумва тази идея – за ежедневие, за един ден, за различните му нюанси. Доста неща могат да се случат – или нищо – зависи какво си избереш. Сега си мисля, че може би това съм искал да изразя подсъзнателно.

Михаил Иванов – New Sight
Едно време се плашех от предизвикателства, а сега много обичам да ми се предлага музика, която трябва да изсвиря и не мога да изсвиря от раз. Винаги има неща, които те обогатяват и те карат да ставаш по-добър. С всяка пиеса в този албум има нещо такова, което е супер за мен. На New Sight трябваше да й отделя по-сериозно внимание – и ритмически, и хармонично. Обичам предизвикателствата за всякакви неща в живота, но в музиката се сблъсквам с това едва ли не всеки ден.

  • Интервюто на Светослав Николов с Мартин Марков, Михаил Иванов и Атанас Попов можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

Дата на издаване: 2 декември 2019 г.