„Не можете да разберете Америка, ако не разбирате джаза, а не можете да разберете джаза, ако не разбирате Дейв Брубек“. Това са думи на бившия американски президент Барак Обама, а една сериозна институция, каквато е Библиотеката на американския Конгрес обяви Дейв Брубек за „жива легенда“.
В началото на декември 2020 г. американската културна общественост отбеляза 100-годишнината от рождението на Дейв Брубек. По този повод новосъздадената от семейство Брубек компания Brubeck Editions обяви, че ще публикува открити неотдавна и неиздадени до този момент записи на Дейв Брубек квартет. И така: тази вечер в предаването All-Time Jazz Masters - колекция със заглавие в оригинал - Time OutTakes. Записите в Time OutTakes са направени по време на историческите звукозаписни сесии, състояли се през 1959 година. Че въпросните сесии са исторически няма съмнение, тъй като резултатът е студийният албум Time Out – крайъгълен камък в дискографията на Дейв Брубек квартет, а също и в Пантеона на джаза. Естествено, нямам предвид продажбите, а следата, която албумът е оставил в историята на джаза. В един по-свободен превод заглавието Time OutTakes означава дубли на пиеси или записи, които по една или друга причина не са влезли в официално издадения албум Time Out. Правописът Time OutTakes подчертава, че музиката в колекцията е актуална и до днес. Освен това албумът Time OutTakes предлага внимателен поглед „зад завесата“, поглед към практическата реализация на своя знаменит предшественик Time Out - този най-значителен и популярен джазов запис за всички времена.
И малко история: творческото сътрудничество между Дейв Брубек и неговата съпруга Айола е предимно в сферата на идеите. Айола е човекът, който през 50-те г. насърчава новосъздадения Дейв Брубек квартет да направи серия от концерти в американски колежи, тъй като твърдо вярва, че студентите от следвоенното поколение са хората, които ще харесат музиката на Дейв Брубек и респективно джаза. Така се ражда Jazz Goes to College. Айола се оказва права и Дейв Брубек квартет се появява на корицата на престижното списание Time още през 1954 г., т.е. пет години преди да се появи албумът Time Out.
Освен това Дейв и Айола Брубек посвещават мюзикъла The Real Ambassadors на своя приятел Луис Армстронг. Една от песните в мюзикъла, Summer Song, се основава на импровизация върху известната балада Over the Rainbow, която дълги години е в репертоара на Армстронг. А днес стихче от Summer Song е изписано като епитаф върху надгробната плоча на Дейв и Айола Брубек.
Също така всички сме чували за мюзикъла West Side Story, който безспорно се родее с Шекспировата драма „Ромео и Жулиета“. В началото на 60-те г. Дейв Брубек решава да се възползва от брилянтната партитура на Ленърд Бърнстейн, за да обогати своя мелодически свят (тук важна роля изиграва алтсаксофонистът Пол Дезмънд, може би единственият, който би могъл да пресъздаде музикално онова особенно състояние - да бъдеш влюбен и същевременно да се чувстваш тъжен). Така се ражда Dave Brubeck quartet Plays Music from West Side Story.
Четирима от синовете на Дейв Брубек са професионални музиканти. През 2010 г. трима от тях – Дариус, който е пианист, Крис, който свири на акустичен бас и тромбон (слушали сме го с неговия баща приживе във великолепния албум Reflections), и Дан, който е перкусионист плюс великолепния саксофонист Дейв О‘Хигинс създадоха квартета Brubecks Play Brubeck. През 2020 г. формацията отбеляза 100-годишнината от рождението на Дейв Брубек с поредица от турнета в САЩ и Европа. Ето какво разказва басистът и тромбонист Крис Брубек: „Докато пътувахме из Великобритания ние слушахме с часове музика, която никога не е била включвана в окончателната версия на дългосвирещата плоча Time Out. Тези неиздадени записи бяха вълнуващо откритие. Чудесна музика, която беше резултат от музикалното общуване между невероятно талантливи музиканти, но също така се случваше да чуем, че те понякога са правили и грешки. Дейв Брубек, Пол Дезмънд, Юджийн Райт и Джо Морело са приели предизвикателството да изсвирят тази нова мелодия Take Five в 5/4, която накрая се превръща в световен хит. Чухме и чудесен дубъл на Cathy’s Waltz, който май беше по-добър от оригинала, който е влязъл в Time Out. Колкото повече слушахме толкова повече се усмихвахме, тъй като се връщахме назад във времето чрез мелодичната лирика на Пол Дезмънд, горещия суинг и брилянтната техника на Джо Морело, задълбоченото и уверено звучене на басиста Джийн Райт и неоспоримата пианистична изобретателност на нашият баща. Неговите композиции бяха свежи, неравноделните размери „променяха посоката“, а мелодиите му бяха основа за оригинални сола“.
Ще завърша с изявлението на Дъглас Бринкли – известен автор, продуцент и коментатор за CNN: „След 1959 г, когато Дейв Брубек квартет издаде албума Time Out светът на джаза вече не беше същия. Скоро стана ясно, че Брубек беше много повече от пианист и композитор. Той беше гений с зашеметяваща оригиналност. Time Out беше инструментален албум, който беше в състояние да накара хората да си поставят високи цели, да ги обмислят внимателно или... да суингират до зори. Албумът Time OutTakes представя алтернативни дубли на шедьовъра, който разшири представите за джаза. Каква невероятна привилегия е да бъдеш в студиото с квартет, който новаторски използва 9/8, 5/4 и 6/4 за класика като Blue Rondo a la Turk и Three to Get Ready“.
Дата на издаване на Time OutTakes: Previously Unreleased Takes From The Original 1959 Sessions: 4 декември 2020 г. от Brubeck Editions