Музикален разговор за духовността в четвъртата част на The Gospel According To Jazz на Кърк Уейлъм

Музикален разговор за духовността в четвъртата част на The Gospel According To Jazz на Кърк Уейлъм

Чрез поредицата The Gospel According To Jazz, първата част на която се появи през 1998 г., саксофонистът и бендлидер Кърк Уейлъм демонстрира своята социална ангажираност към бедните и бездомните хора, вдъхновението си от забележителни личности, с които се е срещал, както и дълбоката си привързаност към духовността въобще.

През пролетта на 2015 г. Уейлъм представи четвъртата част на The Gospel According To Jazz (на аудио и видео диск). Това е концерт, състоял се в Christian Cultural Center в Бруклин, Ню Йорк, за съжаление без двама от основните участници в поредицата от самото й начало – отишлите си неотдавна от нашия свят Джордж Дюк и басиста Уейман Тисдейл (също така приживе професионален баскетболист в NBA). В основната група за този концерт са Рик Браун, Норман Браун, Джералд Вийзли, Кевин Уейлъм, Кенет Уейлъм Трети.

Кърк Уейлъм започва разговора за духовността в музиката, откривайки с химна Just As I Am. Концертът е хубава колекция от мелодии, вдъхновени от семейството на Уейлъм, негови приятели, хора, които са му повлияли като музикант, и герои, от които се е учил – Нелсън Мандела, президентът Барак Обама, Джон Колтрейн, Пол Макартни, Уейман Тисдейл, Джордж Дюк, Къртис Мейфийлд и не на последно място – собствената му майка.

Кърк Уейлъм не пропуска възможността да общува и словесно с публиката, разказвайки своите спомени, повечето от които са включени (в превод) в днешното предаване All-Time Jazz Masters, посветено на четвъртата част от поредицата The Gospel According To Jazz. Сред най-хубавите изпълнения в репертоара на концерта фигурират версия на Let ‘em In от Пол Макартни, A Love Supreme от Джон Колтрейн, аранжирана в испански стил и озаглавена Un Amor Supremo, както и песента Madiba, посветена на Нелсън Мандела.

Разпространено е схващането, че госпъл музиката и джазът са първи братовчеди. Хората, които вярват в това, обикновено имат предвид джаза от 30-те години (Ерата на суинга). Кърк Уейлъм и неговите партньори днес са предпочели нещо по-различно: своеобразното сближаване на госпъл музиката със съвременната музика, запазвайки идентичността на солистите. Поради тази причина предпочетох да преведа заглавието The Gospel According To Jazz като „Евангелието в контекста на джаза“.

Дата на издаване: 24 март 2015 г. от Rendezvous

  • Музика от The Gospel According to Jazz – Chapter 4 слушаме в „Джаз ден“ и All-Time Jazz Masters днес.