Music from Man of La Mancha: 23 год. след записването им Елиане Елиас издава своите разработки по песни от прочутия мюзикъл на Мич Лий

Music from Man of La Mancha: 23 год. след записването им Елиане Елиас издава своите разработки по песни от прочутия мюзикъл на Мич Лий

Елиане Елиас претворява пиеси от бродуейския мюзикъл „Човекът от Ла Манча“ в новия си албум Music from Man of La Mancha. Записите са направени с два комбо състава – единият – с басиста Марк Джонсън и барабаниста Сатоши Такеши, а другият – с Еди Гомес и Джак Дежонет. Майсторът на перкусията Маноло Бадрена свири и с двата състава. Предходния й проект с прекрасна музика Dance of Time спечели латино „Грами“ миналата година, а албум ни разкрива привлекателния и интелигентен свят на една талантлива бразилка от преди над две десетилетия.

Историята на Music from Man of La Mancha започва преди 23 години, когато авторът на оригиналната музика на бродуейския мюзикъл „Човекът от Ла Манча“ Мич Лий кани Елиане да преработи някои пиеси от него като й дава пълна свобода. Той е убеден, че тя е най-подходяща да пресъздаде и освежи оригиналния музикален материал. Мич Лий е голям почитател на творчеството и стила й, наблюдава развитието й и истински й се възхищава. До него в подкрепа застава и аранжора на оригиналната версия на мюзикъла, а Елиане Елиас получава свободата и предизвикателството да създаде нов прочит на „Човекът от Ла Манча“ в компанията на две различни ритъм секции – контрастни помежду си, но допълващи стила и финеса й със своята виртуозност, интелект и изразителен музикален изказ.

През 1995 г. са записани девет пиеси на принципа на лайв сешъна. За жалост тогава настъпва усложнение с договорните отношения и записите, чието издаване е отложено, потъват в забвение. През 2014 г. авторът на музиката на „Човекът от Ла Манча“ си отива от този свят и така и не вижда своята идея реализирана от Елиане Елиас в нови и вълнуващи аранжименти. А те наистина са неочаквано променени, но преработени с много чувство за мяра и отношение от всички музиканти.

Елиас Елиас винаги е правела впечатление. Когато през 80-те решава да се премести от Рио в Ню Йорк, именно Еди Гомес е човекът, който й помага да предприеме съдбовната промяна. Тогава той я представя пред Майк Мейниери от Steps Ahead, a в тази епоха групата е институция и символ на добрия музикален вкус. През нея минават първокласни джаз музиканти и Елиас е една от тях. Още тогава тя впечатлява като техничен и умен пианист, който умело разиграва своята инструментална фраза. И не само ритмически, както се очаква от човек, родом от Бразилия. През годините тя развива своето дълбоко чувство за рехармонизация, вдъхновено на места от Бил Еванс. Това никак не нарушава вродената й страст към ритъма. Тя пази това като специално изразно средство и в пиесата с името на албума Man from La Mancha Елиане Елиас свири настоятелно ритъм с лявата си ръка. През това време Гомес и Дежонет я повеждат от въвеждащия капоейра ритъм към пианистичната й интерлюдия, последвано от интелигентното и сдържано джаз соло на барабаните.

В другия комбо състав тя не се чувства по-малко комфортно. До нея са Сатоши Такеши и настоящият й партньор и в живота Марк Джонсън. От предишния си брак с Ренди Брекър тя има красива и талантлива колкото нея дъщеря. А работата й с Марк Джонсън оказва силно влияние върху начина й на мислене и подхода на рехармонизация. Покрай неговата работа в триото на Бил Еванс (до неговата смърт през 1980 г.), тя успя да възприеме много от неговите идеи за свои, но и да ги преработи по свой характерен начин. По-късно Елиане Елиас записа албум в почит към Еванс. Изобщо, огромното й и безкомпромисно познаване на музикалния материал от мюзикъла и нейното прецизно изследване на детайлите е довело до чудесни аранжименти, направени с фантазия и вкус. И това е същността на този албум.

Дата на издаване: 13 април 2018 г. от Concord Jazz