Малкият ни свят и безкрайната вселена – нашите мечти ги свързват в Comet, Come to Me на Мишел Ндегеочело

Малкият ни свят и безкрайната вселена – нашите мечти ги свързват в Comet, Come to Me на Мишел Ндегеочело

Неуловимото трептене на космоса, думите, с които конкретизираме – електронни и гласови семпли въвеждат в необичайната атмосфера на новия албум на Мишел Ндегеочело Comet, Come to Me. Той е за стремежите отвъд – за онова вечно движение напред и надалеч, което бележи развитието ни, а също и за самоограниченията, които си налагаме заради липсата на хоризонт. Човека и начина, по който чувстваме средата си, Мишел Ндегеочело извежда на фона на пределите на света ни и на разума ни, на необятността на космоса и на душите ни.

Първата песен Friends (кавър на Whodini) изяснява най-важното, което имаме: близки приятели – нашата подкрепа. Тя възразява срещу начина, по който обезсмисляме думата – твърде много разширяваме кръга на назоваваните с нея хора, губейки усещането за ценност. Втората – Tom, очертава липсващото ни: празнотата в живота и отсъствието на опора. Третата песен от албума разполага човека в тази среда – красив, но несигурен и крехък. Good Day Bad се обръща към склонността ни понякога да правим и невъзможното, за да попречим на добрите неща да се случат с лекота; тя ни призовава да не пропиляваме живота си в безмислени самосъздадени трудности. Така, песен след песен, Comet, Come to Me разсъждава за нас и нашите чувства в контекста на космичното – не изолирано в собствения ни живот, а погледнато отвисоко. Така виждаме цялостната картина на това, което ни определя като част от вселената, глобалните последствия от житейските избори, които всеки един от нас прави, света, който изграждаме така.

С електроника и акустични инструменти, с шепот и глас, кралицата на нео соул музиката Мешел Ндегеочело продължава да бъде новатор – и като артистично изразяване, и като идейно съдържание. Comet, Come to Me е с медитативен характер, който определя и структурата на песните – те имат дълги инструментални пасажи между словесното излагането на тезата в началото и обобщението на финала. Тези моменти на „космически шум” са за оглеждане на собствените усещания в двойнствеността на разочарованието от пропуснатото в миналото и някак си дори наивната надежда за добро бъдеще, която е толкова естествена част от нас.

Дата на издаване: 3 юни 2014 г. от Naïve

  • Премиера днес в „Джаз ден” и „Следобедни импровизации”.