Красивата музика на Есбьорн Свенсон поема по нов път в албума E.S.T. Symphony, записан от Кралския стокхолмски филхармоничен оркестър

Красивата музика на Есбьорн Свенсон поема по нов път в албума E.S.T. Symphony, записан от Кралския стокхолмски филхармоничен оркестър

Осем години след внезапната смърт на пианиста Есбьорн Свенсон музиката му не само продължава да бъде източник на вдъхновение, но придобива ново звучене и измерение в проекта E.S.T. Symphony, записан от Кралския стокхолмски филхармоничен оркестър (Royal Stockholm Philharmonic Orchestra). Свенсон почина на 44-годишна възраст на 14 юни през 2008 г. след инцидент при гмуркане. Празнината, която това трагично събитие остави в музиката, е огромна. Триото на Есбьорн Свенсон – E.S.T., което включва още басиста Дан Берглунд и барабаниста Магнус Йострьом, беше една от най-ярките и успешни европейски джаз формации. Музиката им, съчетаваща едновременно поетична красота и по-мрачни настроения, и отличаваща се със силно визуално въздействие и дълбочина, остави отпечатък у мнозина. E.S.T. оглавяваха поп и джаз класациите за продажби на албуми и бяха първата група от Европа, появила се на корицата на известното американско списание DownBeat. Преди години в България имаше един период, в който споменаването на E.S.T. беше като парола за приемане в обществото на джаз познавачите и ценителите.

Концепцията за представяне на музиката на E.S.T. с оркестър не е нова. През 2003 г. Есбьорн аранжира пиеси на триото за камерен оркестър, за да бъдат изпълнени по време на няколко концерта. Един от аранжиментите – този на композицията Dodge The Dodo, е включен и в албума E.S.T. Symphony, а всички останали аранжименти са направени от шведския аранжор и диригент Ханс Ек. Преди 13 г. триото свири Dodge The Dodo в програмата на фестивала Jazz Baltica, а в изпълнението специален гост е китаристът Пат Матини.

Шведската певица Виктория Толстой пред Джаз ФМ: „Вярвам, че музиката лекува. Стига само да й позволим да достигне до нас.“

Миналата година направихме интервю с шведската вокалистка Виктория Толстой, която гостуваше в България, за да вземе участие в „Пловдив джаз фест“. Певицата, която е работила с Есбьорн Свенсон, разказа за сътрудничеството си с него: „Срещнах го през 1994 г. Ние участвахме в един и същи фестивал, когато чухме музиката си за първи път и решихме, че трябва да направим нещо заедно. След това години наред аз изнасях концерти с неговото трио преди той да стане много известен. Есбьорн беше чудесен музикант, неговата личност също беше уникална. Той се интересуваше от хората, беше скромен човек, беше изключително отдаден на музиката, имаше ухо за нея, беше уникален в това отношение. Пеенето с него беше пълна свобода, беше предизвикателство и същевременно с това беше много освободено преживяване. Той беше наистина уникален.“

Ханс Ек извършва огромен труд по отношение подбора и претворяването на музиката на E.S.T. Той селектира произведения от каталога на триото, наброяващ 13 заглавия, и ги записва с 90-членния Кралски стокхолмски филхармоничен оркестър. Във всеки един от записите живее духът на Есбьорн Свенсон и откриваме неповторимата естетика на E.S.T., разгърната от богатия звук на оркестъра. В изпълненията се включват солисти, сред които саксофонистът Мариус Несет, тромпетистът Вернери Пойола, пианистът Иро Рантала, а главна роля имат и другите двама членове на Есбьорн Свенсон трио - Дан Берглунд и Магнус Йострьом.

„Разбира се, аз се опитах да пиша в духа на Есбьорн, но не исках просто да го имитирам.“ – казва Ханс Ек и обяснява: „Неговите композиции и удивителното му свирене са мое вдъхновение. Мисля, че целият проект е за това да оставиш музиката да живее, да дадеш друга перспектива към тези гениални композиции. Ние не можем да пресъздадем специалната магия при телепатичното свирене на триото, но вероятно можем да направим така, че великите пиеси да поемат по нов път.“

Ханс Ек се справя успешно с това начинание. Той подхожда специфично към всяка една от 10-те композиции, селектирани за албума E.S.T. Symphony. На моменти Ек поставя оркестъра в ролята на някой от членовете на триото, на места прави транскрипции на солата на Есбьорн, в други взима предвид електронния саунд в пиесите на групата или пък препратките към класическата музика. Ханс Ек изгражда плътна, импресионистична музикална картина, в която се съчетават контрасти и различни настроения, минималистичността прелива в пищност, а поетичността, северната мечтателност и меланхолия са примесени с драматични моменти. Музиката на E.S.T. живее нов живот, с различна динамика в албума E.S.T. Symphony. Проектът е подарък не само за нас феновете. Според музикантите, взели участие в него, дискът е подарък и за покойния пианист, защото сега музиката му може да се изпълнява от всички оркестри по света.

Дата на издаване: 28 октомври 2016 г. от ACT Music

Записи от E.S.T. Symphony слушаме днес в предаванията „Джаз ден“, „Следобедни импровизации“ и All-Time Jazz Masters.