Класически кубински музикални стилове и съвременни музикални детайли в ансамбловия Ilé на Омар Соуса

Класически кубински музикални стилове и съвременни музикални детайли в ансамбловия Ilé на Омар Соуса

Новият албум на кубинския джаз пианист Омар Соуса се нарича Ilé и означава „родина” на наречието локуми на езика йоруба от Западна Африка. От 1993 г., когато емигрира от Куба, Соуса ни разкрива музикални пространства, в които африкански, кубински и бразилски елементи естествено и самобитно се срещат с чувствителността на съвременния джаз. В най-новия си албум Ilé той се завръща към своите корени, като този път е промъкнал и някои други свои музикални влияния.

В творческия си път Омар Соуса се е вдъхновявал от музиката на своите кубински колеги – Рубен Гонзалес, Мачито, Качао, Чучо Валдес, Иракере. В новия си албум, освен че по свой начин се е вгледал в музикалната традиция, към която принадлежи, е вмъкнал и някои съвременни музикални детайли, като електронни елементи, уърлд мюзик, хип-хоп, споукън уърд (ритмичен говор).

В Ilé кубинският пианист е привлякъл артисти, които си общуват на един и същ музикален език, използвайки кубинската и африканската традиция като опорна точка на своята творческа свобода. Основните инструменталисти тук са барабанистът Ернесто Симпсън, алт саксофонистът Леонардо Сент Хил, който свири също на флейта и кларинет, и бас китаристът от Мозамбик Чилдо Томас. Специални гости са кубинският перкусионист Педро Мартинес, американският китарист Марвин Суел и маестро „Дон Панчо” Тери. Интересно присъствие има и споукън уърд артистът Кукаи – представител на това ново течение в музиката, което навлиза все по-широко в различни жанрове. Трябва да се отбележи и участието на испанския вокалист „Ел Салао” Мартин, с когото Омар Соуса след престоя си в Барселона показва и влиянието си от фламенко музиката.

С пиесите в албума Ilé Омар Соуса представя съвременни интерпретации на някои от класическите кубински музикални стилове. Слушателят се наслаждава на прекрасни балади или пиеси в умерено и по-бързо темпо, като между някои от тях намират място кратки интерлюдии, поднесени с богати импровизации на пиано или сопрано саксофон.

Отличителна черта на албума е, че композиционният фокус е върху ансамбловото свирене – кубинският пианист е създал пиеси, за които е важно да бъдат изпълнени от плътен и звучащ компактно музикален състав, какъвто е Quarteto Afro Cubano – основните музиканти тук. В тази забележителна компания от музиканти Омар Соуса разгръща своите виртуозни умения да свири с лекота на електронно Фендър роудс пиано и едновременно на акустичен роял.

Дата на издаване: 10 март 2015 г. от Ota Records

  • Ilé на Омар Соуса представяме в „Джаз ден”, „Следобедни импровизации” и Desafinado