„И те заживели щастливо...“ – първата дама на британския джаз Клеър Тийл разказва вълшебни приказки с Оркестър Хале в Twelve O’Clock Tales

„И те заживели щастливо...“ – първата дама на британския джаз Клеър Тийл разказва вълшебни приказки с Оркестър Хале в Twelve O’Clock Tales

Да си първа дама на британския джаз, и то на 42-годишна възраст, е чест и отговорност за Клеър Тийл. И удоволствие. В новия си албум Twelve O’Clock Tales тя изразява това с Оркестър Хале, базиран в Манчестър и развиващ културна дейност за цялата общност в разнообразни състави. Елегантна, фина, живописна – Клеър Тийл буквално рисува герои върху тучния пейзаж на перфектния акомпанимент. Спокойно, с наслада се разстила музиката в албума, съставен от джаз стандарти, песни от мюзикъли и от репертоара на Ван Морисън и оригинални композиции от предходни албуми на вокалистката. Макар целият материал да е познат, той е развит съзерцателно в нова светлина, с невиждани досега отблясъци. Това са песни – диаманти.

Feeling Good, Lush Life, It Might As Well Be Spring, Wild Is The Wind, песни на Коул Портър и Били Стрейхорн, популяризирани от Нина Симон, Ела Фицджералд, Нанси Уилсън и Пеги Лий, композиция на прочутия британски автор на мюзикъли Тим Райс, песен на Ван Морисън, оригинали на Клеър Тийл – репертоарът на Twelve O’Clock Tales е разнообразен. Той е обединен от омагьосващия бигбендов звук на симфоничния оркестър – проблясва нежността на струнните и дървените духови инструменти, избухва заряда на брас секцията, а гласът на Клеър Тийл разказва… Разказва вълшебни приказки в полунощ, каквото е заглавието на продукцията.

Twelve O’Clock Tales е роман за любовта. Песните са развити като епични повествования и се слушат точно както четем книга – изпетите от Клеър Тийл думи от текста създават в съзнанието приказни образи, омайни и вълшебни като звука на оркестъра. Накрая остава копнеж, но нямаш усещането за неосъществимост. Напротив, в начина, по който музиката е изпълнена, усещаш реалността на мечтите.

Аранжиментите на песните в албума са направени от трима автори, които са спътници на Клеър Тийл през годините – най-голям е приносът на британския композитор и тромпетист Гай Баркър, който е и музикален ръководител, като участват още пианистите Грант Уиндзър, с когото вокалистката по-рано записа дуетен албум, и Джейсън Ребъло, който свири тук. Идеята за Twelve O’Clock Tales се появява спонтанно след благотворителен концерт в Манчестър на Тийл и Оркестър Хале. И тъй като това е скъпо начинание, ограничението във времето – албумът трябва да бъде записан само за два дни, се превръща в предимство – продукцията е създадена както се е правело преди: на живо, неподправено. От тук идват и спонтанността, и органичният звук.

Радиоводещ по Би Би Си и автор на седмичен блог в Yorkshire Post, Клеър Тийл има разказвачески талант, който чуваме и в Twelve O’Clock Tales – нейният 15-и студиен албум. Вокалистката подбира песните, а диригентът Стивън Бел обобщава: „Всяка от тях разказва история.“ Тези повествования обикновено завършват с „И те заживели щастливо...“ А вълшебството на приказките, разказани в полунощ е, че се сбъдват.

Дата на издаване: 29 април 2016 г. от MUD Records

  • Песни от Twelve O’Clock Tales на Клеър Тийл и Оркестър Хале слушаме в днес „Джаз ден“ и „Следобедни импровизации“ преди пълното представяне на албума в Singin’ & Swingin’.