Фундаментът на съвременната ни джазова култура: 12 пиеси на Милчо Левиев с Бигбенда на БНР излизат в „Антивалс“

Фундаментът на съвременната ни джазова култура: 12 пиеси на Милчо Левиев с Бигбенда на БНР излизат в „Антивалс“

Пълна ретроспектива на творчеството на Милчо Левиев с Бигбенда на БНР ни представя за първи път албумът „Антивалс. Музика за бигбенд“. С изпълнителни продуценти дългогодишният приятел и сътрудник на маестрото Иван Минчев и Мая Райкова, той излиза година след смъртта на великия музикант, за да документира неговия принос и така още веднъж да ни изуми с неговото визионерство и възхити с находчивостта му. Забележително е, че тези основополагащи за музикалната ни култура записи се издават за първи път сега – само няколко от тях са били публикувани в България и в чужбина досега. Всички произведения са на Милчо Левиев, аранжирани са от него (без две), с негово участие като диригент или на пианото, а понякога – и двете. Премиерата на албума ще се състои на първия за сезона концерт на Бигбенда на БНР на 14 октомври от 19 ч. в „София лайв клуб“. Като поклон пред Милчо определи събитието Иван Минчев в интервю по Джаз ФМ.

„Антивалс. Музика за бигбенд“ проследява цялото сътрудничество на Милчо Левиев с ЕОБРТ, преминал в Бигбенда на Българското национално радио. Той е третият ръководител на състава в периода от 1962 до 1966 г., оформя неговия звук като за първи път чрез него внася изобщо в джазовия идиом в България фолклорното звучене, както му е завещал Панчо Владигеров и както му диктува неговият усет на творец. Ретроспективата на тези най-ранни години на взаимодействие започва с първата творба на Милчо Левиев за ЕОБРТ – „Студия“, преминава през „Блус в 9“ и „Блус в 10“ и завършва с „Антивалс“, която е записана навремето, но не е свирена на живо до след промените. Милчо Левиев я определи в „Джаз истории“ като израз на презрението си срещу конформизма. Цензурата надушва, че това е протестна пиеса, но пред комисията в радиото авторът настоява върху единственото възможно, че е „анти“ просто защото не е валс. Тук солисти са Михран Берберян – тромбон, Светозар Русинов – алт саксофон, и Петър Славов – барабани. На пианото в тези записи е Вили Казасян.

За дълги години пътищата на Милчо Левиев и ЕОБРТ се разделят, за да се съберат отново в новото хилядолетие и да продължат почти до края на самия земен път на твореца чрез работа с него или отдаване на почит към изкуството му. „Приятно ми е да свиря в малка джазова формация, но най-интересно ми е с бигбенда – с неговия апарат могат да се постигнат различни колорити, да се наслагват звукови и темброви петна, да се прави контрапункт…“ – е цитиран Милчо Левиев в книжката към албума от автора на предговора проф. Клер Леви. През целия си живот той създава творби за бигбенд. През 2003 г. като ръководител на Музикална къща на БНР Теодосий Спасов кани Милчо Левиев да запише някои от тях. В албума са включени „Увертюра“ към неосъществения мюзикъл „Златното руно“ (в памет на Радой Ралин), „Опасен полет“, „Софроника и Вергилий“ и „Пътешествие отново“. Те са изключително ценни и с това, че Милчо освен че е диригент, свири и на пианото, отбелязва Иван Минчев.

„И сигурно не е случаен фактът, че редица новаторски идеи в неговото творчество са щастливо вплетени в историята на Бигбенда на БНР. Белязана от космополитизма в изкуството през втората половина на ХХ в., музиката му действително проправя оригинални насоки в представата за фюжън, за синтез между елементи от класиката, фолклора и джаза.“ – продължава в предговора проф. Клер Леви. Албумът излиза в годината, в която Бигбендът на БНР отбелязва 60 години от своето създаване, а самото радио празнува 85 години. За половинвековния юбилей на оркестъра на Милчо Левиев е поръчано да създаде „Студия 2“. В нея солисти са Михаил Йосифов, Стоян Янкулов – Стунджи, и Атанас Хаджиев. „Беше прекрасно изпълнението на тази „Студия“, защото Милчо я дирижираше по уникален начин, както само той можеше – с артистичен подход. При него няма стоене пред оркестъра, той се движеше непрекъснато, общуваше с музикантите точно на място. Много, много специално изпълнение!“ – споделя Иван Минчев.

От проекта на Милчо Левиев с Бигбенда на БНР и с участието на хор „Ваня Монева“ „Пътешествие в два свята“ тук е „Така-ший“. „Супа на деня“ и „Селски танц“ са записани на живо от концерт в почит към маестрото за неговата 80-та годишнина в Първо студио на БНР. Аранжор и диригент е Антони Дончев. „Сложих „Селски танц“ накрая, защото освен че е знакова композиция за Милчо, има много възторжени аплодисменти на финала и затваря целия албум много добре.“ – разказа Иван Минчев за пиесата, овациите след която чрез този диск стават знак на признателност към всички постижения на Милчо Левиев с Бигбенда на БНР.

На концерта за премиерата на „Антивалс. Музика за бигбенд“ довечера от 19 ч. в „София лайв клуб“ специални участници ще са Вики Алмазиду, Стоян Янкулов – Стунджи и Михаил Йосифов. „Това са знакови музиканти, които са изключително свързани с Милчо. Ще има изненади за феновете – някои неща, които ще се случат за първи път. Който дойде, ще разбере.“ – оставя ни в очакване Иван Минчев. Довечера първите бройки от албума ще достигнат до хората, желаещи да познават фундаментите на съвременната национална джазова култура. Създало и поддържащо Бигбенда вече 60 години, продуцент и хранител на изключително ценни звукозаписи, за Българското национално радио издаването на този албум е реализирана отговорност.

Дата на издаване: 14 октомври 2020 г. от БНР

  • Интервюто с изпълнителния продуцент Иван Минчев можете да чуете чрез бутона „Аудио“.