Data Lords на Maria Schneider Orchestra - музикален портрет на реалността, в която живеем

Data Lords на Maria Schneider Orchestra - музикален портрет на реалността, в която живеем

Когато през 2017 година поканих Дони Маккаслин да свири на сцената на Пловдив Джаз Фест и говорихме за колаборацията му с Дейвид Боуи, той на няколко пъти спомена името на Мария Шнайдер с огромно уважение. Някак натъртваше, че тя е човекът отвел Боуи до него. Така Маккаслин и квартетът му с участието на Марк Джулиана записват и аранжират последния албум Black Star на британската легенда. Всъщност Мария Шнайдер реализира една от най-силните като послание и аранжимент песни в дискографията на Дейвид Боуи, наречена Sue (Or in a Season of Crime) през 2014 г. На следващата година тя донася награда „Грами“ на Шнайдер за най-добър аранжимент и това е едно от петте ѝ престижни отличия.

Мария Шнайдер е много уважаван и високо ценен творец и от колеги, и от музикалната критика. Тя е сред най-влиятелните джаз дами в съвременния музикален свят: композитор, бендлидер, аранжор и оркестратор. Освен това е и впечатляващ активист в областта на авторското право и изобщо - правата на музикантите. Тя е вдъхновение за много творци по света, сред които вече споменатите Дейвид Боуи и Дони Маккаслин. А в България нейната музика е представена от Бигбенда на БНР и Антони Дончев, който споделя: „Беше истински шок, когато чух за първи път музиката на Мария Шнайдер. Отношението й към бигбендовата звучност е откритие, което дава изцяло нова перспектива на тази формация. Всъщност тя е причината да започна да работя с бенда на БНР.“ Шнайдер наистина издълбоко променя цялостната концепция на джазовия разширен ансамбъл, като създава цели масиви от нови изказности, хармонии и музикални подходи, революционни и дръзки за бендовата естетика, позната дотогава. А тя неслучайно достига до тези високи музикални пространства, които необяснимо свързват корените на джаза със съвременната музика. Като млад артист тя работи за Гил Еванс, прочут и с факта, че е сред най-добрите оркестратори на куул джаз и модален джаз. Преписвала е партитурите му и така усвоила някои от важните тънкости в изкуството на аранжиментите.

През 2020 г. се появи поредният ѝ шедьовър - двоен албум, наречен Data Lords. Той е считан за един от най-добрите инструментални джаз албуми за 2020 г. от престижни издания като британското Jazzwise и американското Jazztimes. Освен това е номиниран за „Грами“ в категорията за най-добър инструментален джаз албум, реализиран от разширен ансамбъл, какъвто е Мария Шнайдер Оркестра. Той представлява двоен диск, в естетска обложка, илюстрираща дихотомния характер на времето, в което живеем. Единият диск се казва Digital World, а другият - Natural World. Единият е дигиталният свят, на който някак неизбежно се поддаваме, а другият е природният със своята насъщна красота. Двата свята, а и музиката в двата диска не са в полемика. Шнайдер по-скоро е създала един истинен музикален портрет на реалността, в която живеем. И не е трудно да се досетим към кой свят тя предпочита да принадлежи.

Заглавието на поредната й иновативна продукция не е избрано случайно и е част от дълбоката концепция на нейните послания. И тук те отново са свързани с факта, че Мария Шнайдер е голям радетел на правата на музикантите и адвокат на авторските права на творците. Според нея големите и алчни компании събират непрекъснато дигиталните ни данни и така ставаме обекти на наблюдение, манипулация и контрол. А самата Шнайдер се е превърнала в мощен глас в застъпничество на музикантите, културата и личния ни свят, пострадали от постоянното наблюдение и контрол на цифрова информация за нас. Тя е дълбоко загрижена за това, че действащите стрийминг платформи не изплащат необходимите средства и отчисления на артистите; че постъпват непочтено, намирайки вратички в, и без друго, крехките закони на авторски права. Това са Data Lords, владетелите на нашите данни. Те превръщат музиката и изкуството в „морков“ (по думите ѝ), в обикновен, бездушен продукт, опитвайки се да го продават като всичко останало без да са запознати с трудните процеси на създаване и реализация на записите. Именно срещу всичко това бяха и протестите на музикантите наскоро в САЩ.

А музиката в последния албум на Шнайдер е впечатляваща: плътна и наситена на вътрешни развития, дълбини и звукови перспективи, които ни откриват несломимия свят на духа.

Дата на издаване: 24 юли 2020 г. от ArtistShare