Das Weltschmerz Duett: романтика и аристократизъм през XXI век

Das Weltschmerz Duett: романтика и аристократизъм през XXI век

Das Weltschmerz Duett, съставен от пианиста Милен Кукошаров и басиста Веселин Веселинов – Еко, е явление в българския музикален живот!

Немската дума Weltschmerz (най-вероятно попадение на Еко) ни връща към европейския романтизъм от края на XVIII и началото на XIX век, когато поетите отказват или не успяват да се адаптират към реалностите на света, които те възприемат като заплаха за тяхната лична свобода. Думата Weltschmerz е съставена от Welt (свят) и Schmerz (болка) и изразява меланхолията и песимизма, така характерни за изкуството на една отдавна отминала епоха. Наистина германците имат думи за всичко. Терминът Weltschmerz се среща за първи път в романа Selina на немския писател-романтик Йохан Паул Фридрих Рихтер, известен с литературния псевдоним Жан Пол. Любопитно, но думата Weltschmerz навлиза като смисъл в английския език около 50 години по-късно и това е напълно закономерно, тъй като англичаните по онова време владеят половината свят и следователно мислят „положително“.

Терминът Weltschmerz без съмнение е в основата на стилa, който доминира в двата поредни албума на дуета Милен Кукошаров – Веселин Веселинов – Еко, представени по Джаз ФМ радио. Във втория от тях, озаглавен Consequences, двамата сякаш се надпреварват да свирят красиви, изящни мелодии, независимо дали авторът е Милен, Еко, Рахманинов или Ерик Сатѝ. Почеркът Weltschmerz прозира и в заглавията: например в Das Weltschmerz Tango от Веселин Веселинов – Еко, или пък в сарказма, който се съдържа в заглавието „Марш на глупаците“ от Милен Кукошаров.

Поредица от последствия доведе до създаването на новия албум на Das Weltschmerz Duett - Consequences

В едно свое есе Ари Ратнър – съветник на бившия американски президент Обама, си задава въпроса дали не е време светът някак си да „се отърси“ от немската дума Weltschmerz („мирова скръб“)? „По-скоро, не!“, заключава Ратнър, „защото това е думата, която стимулира прогресивната промяна. Защото думата Weltschmerz дава живот на презумпцията, че нещата биха могли и трябва да станат по-добри!“

Мисля, че още по-конкретен е басистът в Das Weltschmerz Duett Веселин Веселинов – Еко. В интервюто на Таня Иванова за Джаз ФМ Еко споменава, че неговата сестра е психолог в Орегон, САЩ. Според нея музиката на Das Weltschmerz Duett определено помагала на нейните пациенти и какво по-хубаво от това?

Веднъж, в случаен разговор на улицата със съпродуцента Марио Кръстев, който по професия е кинорежисьор, той сподели с мен някак си между другото, че през последните години се чувства „свободен артист“. Днес съм сигурен, че съпричастието на Марио към каузата, наречена Das Weltschmerz Duett настина го прави свободен.