Брад Mелдау като философ и благороден проповедник на човечността през музиката в албума си Finding Gabriel

Брад Mелдау като философ и благороден проповедник на човечността през музиката в албума си Finding Gabriel

Всеки нов албум на Брад Мелдау е своеобразно събитие в музикалния свят, а той е продуктивен и многолик. Новата му продукция се появи на 17 май и се нарича Finding Gabriel. Отвъд безспорната виртуозност албумът ни открива нови перспективи относно творческия свят на пианиста: изненадваща звучност, производна на електрониката, задълбочени общочовешки теми и чудесни музиканти.

Ако се вгледаме в заглавието на албума, веднага ще разпознаем библейското име на архангел Гавриил. Мелдау често коментира в интервютата си митологични или евангелски истории и гледа на тях като на метафори за света и човешките отношения. Новият му проект е свързан с теми, вдъхновени от някои от най-познатите старозаветни книги като Еклисиаст, Псалмите, Книга на пророк Даниил. Пиесите в албума Finding Gabriel са отражение на неговите размишления за времето, в което живеем - лишено от човечност и от духовност, но пък белязано от алчност, агресия, омраза.

Познаваме Мелдау като брилянтен пианист с безупречна техника и създател на цели масиви от нови джаз идиоми. През годините неведнъж ни се разкри като философ и благороден проповедник на човечността през музиката си. И в тези записи той ни се представя като интригуващ импровизатор и експериментатор. Тук той посяга и черпи вдъхновение от разноликите възможности на новия си синтезатор, като в някои от пиесите изсвирва дигитално партиите и на барабаните, и на баса. В други барабанист е неговият партньор от вдъхновения от електрониката дует Mehliana - Марк Джулиана. Самият Мелдау твърди, че именно с Джулиана първоначално се впуска в изследване на новата и неконвенционална звучност, вдъхновена от електронни изразни средства. Този тип естетика преживява своя ренесанс и в момента е своеобразна тенденция. Убеждават ни в това и новите албуми на други забележителни съвременни джазмени като Крис Потър, Дони Маккаслин, Марк Джулиана.

Новост в музиката на Брад Мелдау е използването на гласове. Самият той пее, а другаде е поканил Кърт Елинг и Бека Стивънс. Вокалите са без думи, присъстват като част от хармоническото разнообразие и богатство на звучността на продукцията. В значима част от пиесите се чуват струнни, оркестрирани от Мелдау в неговата разпознаваема модернистична и дръзка стилистика. А сред другите гост-инструменталисти виждаме и името на тромпетиста Амброуз Акинмусире, който прави видим пробив на съвременната джаз сцена.

Пилотната пиеса е Prophet Is a Fool. Тя е направена като анимационен клип, който илюстрира беззаконията на света, в който живеем и е в контраст със софистицираната музика, на фона на която внезапно тръгва малко тромав диалог за Тръмп и неговата политика. Образът му е иронизиран, както и прословутата му фраза Build that wall!. Впрочем, говоренето в съвременната инструментална музика става все по-често използван похват. Чува се при Робърт Гласпър, Дони Маккаслин, Марк Джулиана и др.

Пиесите в новия албум на Брад Мелдау са свързани помежду си, обединени както от новата електронна звучност, така и от препратките към библейски мотиви. Сред заглавията виждаме красноречивите: The Garden, O Ephraim, St. Mark is Howling in The City of Night. Музиката в албума е вдъхновяваща с красотата на мелодиите, контрастите, привидния дисонанс на оркестрациите, майсторски аранжираните вокали, солата и импровизациите. Над всичко това е авторът на музиката Брад Мелдау, който отново успешно е преодолял жанрови и мисловни предели.

Дата на издаване: 17 май 2019 г. от Nonesuch Records