1962 г. – от Великата октомврийска социалистическа революция са изминали 45 години. В Съветския съюз и в комунистическия лагер джазът е отречен като упадъчна музика – той само се прокрадва по музикалните сцени, но не може да се развива свободно, както вече много години прави на Запад. Затова е и толкова важно първото представяне в Съветския съюз на американска джаз група. В продължение на десетилетия Държавният департамент на Съединените щати се опитва и накрая успява да убеди Москва – Бени Гудман е поканен в социалистическата държава за поредица от концерти, които са знаменателни за почитателите на музиката не само като духовно преживяване, но и като културен феномен. Макар да е „вражеска“ музика, джаз идват да слушат партийни функционери и меломани с достатъчно солидни връзки, за да успеят да се доберат до билети, както става ясно от американски телевизионен репортаж от онова време (можете да го видите във „Видео“ под снимката). Преди това само операта на братята Гершуин „Порги и Бес“ успява да си пробие път до Съветския съюз. Американски актьори я представят през 1955 г. при първото гостуване на театрална трупа от Съединените щати в Москва след болшевишката революция.
Джазът е музика на танца и забавлението – това обявява Бени Гудман в началото на концерта с Let’s Dance. Джазът е енергия и красота, които преодоляват географски и идеологически граници, допълва втората пиеса Mission to Moscow (тази композиция не е създадена специално за концерта в Москва – Бени Гудман я записва за първи път 20 г. по-рано; тя е на детето-чудо в неговия състав – пианиста Мел Пауъл). Джазът е индивидуалност, свобода и импровизация, илюстрира третата композиция – Meet the Band (вижте във „Видео“), в която музикантите се изявяват с кратки виртуозни сола. Всички тези теми са табу в съветската държава. И това е само началото...
Истинска класа демонстрират пред съветската публика Бени Гудман и музикантите от неговия състав. Този концерт за тях е дълг – първи и може би последен за много години напред шанс почитателите на джаза в Съветския съюз да бъдат в пряк контакт с автентични американски образци на този жанр. Затова и програмата е богата – 20 пиеси, представящи както класици, така и съвременни джаз композитори, а музикантите свирят в различни формации – пълен състав, квинтет, септет и октет. Сред участниците са и такива легенди като Зуут Симс, Фил Уудс, Теди Уилсън. Възторгът на публиката е доловим като енергия дори в записа от този концерт – докато звучи музиката, слушателите са притихнали, а между пиесите аплодисменти в знак на благодарност траят по половин минута.
Откъси от политически значимия концерт на Бени Гудман в Москва от 1962 г. са издадени още през декември същата година от неговата звукозаписна компания RCA под заглавието Benny Goodman in Moscow. През 2013 г. албумът излиза в нова версия, в която стерео записите са ремастерирани до кристално чисто звучене от британския инженер Майкъл Джей Датън – един от световните капацитети в обработката на звук. На него дължим възможността да чуем по максимално близък до оригиналното звучене начин записи от историческа важност, направени през периода от двадесетте до седемдесетте години на миналия век.
Дата на издаване: 12 февруари 2013 г. от Dutton Vocalion