На 30 септември се навърши век от рождението на Бъди Рич, определян като „най-великия барабанист на света“ още през 40-те г. на миналия век.
Трябва да си призная, че през годините не бях обръщал особено внимание на Бъди, въпреки че знаех за неговото величие. От една страна, бях афектиран по някакъв начин от лошата му слава на доста сприхав човек, който не се е отнасял много добре с музикантите си, а, от друга - виртуозността му ми беше прекалена, особено в период, когато исках да се науча да свиря по-музикално на барабаните и в обсега ми бяха повече „художници“ на този инструмент като Макс Роуч, Рой Хейнс, Фили Джо Джоунс и други, които далеч нямат техническите възможности на Бъди.
Наскоро обаче, когато се заех да посветя следващото издание на образователните концерти Jazztory именно на Бъди Рич, се заслушах и загледах внимателно в неговото свирене и открих, че незаслужено не съм му отделил внимание. Освен че притежава недостижима техника на барабаните, особено що се отнася до бързината и гъвкавостта на ръцете, Бъди всъщност е изключително музикален барабанист. Когато започнах да изследвам как точно оркестрира биг бендовите фигури, бях удивен от прецизността, с която регистрира всяка инструментална партия, фантазията, с която запълва пространствата между фигурите и подготвя бенда, и особено как всичко това се случва без той да спира нито за миг да свири суинг, фънк, бугалу или какъвто и да е друг ритъм, с който дава на цялата музика едно танцувално усещане, така че изобщо да не се усеща сложността й.
Още повече бях респектиран, когато разбрах, че всички тези аранжименти, кой от кой по-сложни и дълги, Бъди е помнел наизуст. В историята на Бъди Рич биг бенд няма случай, когато Бъди да се е появил с ноти на сцената. Всъщност Бъди Рич никога не е взимал уроци по барабани. Той сякаш се ражда с този инструмент. Родителите му регистрират неговото чувство за ритъм, още когато той е едва на шест месеца и те забелязват, че си тактува с доста голяма точност на една тяхна репетиция в театъра. Не след дълго Бъди става детска барабанна звезда, получава свой номер в шоуто на родителите си, а на 12- годишна възраст прави и първия си запис в телевизионно шоу, в което свири диксиленд барабани и звучи феноменално, не просто за възрастта си. След като свири във всички знаменити биг бендове, запазили се по време и след края на Втората световна война - на Арти Шоу, Томи Дорси и Хари Джеймс - Бъди участва за кратко и в революционното бибоп движение, като дори записва с неговия доайен Чарли Паркър. Макар че през 1955 г. е вписан в рекордите на Гинес за най-високо платения сайдмен в музикалната история, получавайки заплата от 1500 долара седмично в Биг бенда на Хари Джеймс, истинската звезда на Бъди Рич като велик музикант, освен барабанист, изгрява, когато той основава собствен биг бенд през 1966 г. В следващите почти 20 г. Бъди Рич биг бенд остава един от най-добрите бендове, чиято музика неотклонно следва тендециите на времето и не престава да се реформира и модернизира. В бенда започват кариерата си много големи имена в джаза, защото Бъди държи да наема музикантите си направо от музикалните училища. Теорията му е, че младите музиканти могат да спазват по-добра дисциплина и да бъдат много по-отдадени на творческия процес от вече утвърдените професионалисти. Вярно е, че Бъди Рич често е бил прекалено взискателен и груб с музикантите си, защото е държал те да дават на музиката винаги толкова, колкото ѝ е давал самият той - 120 процента. По тази причина му излиза и репутация на зъл бенд лидер, но всъщност близките и приятелите му го описват като много чувствителен, лоялен, внимателен и любящ човек.
Бъди Рич е един от малкото примери за човек, който не се влияе от възрастта си. Дори в последните си сценични изяви, когато е на 69 г., Бъди не е изгубил нищо от техниката, енергията, прецизността и страстта си. Продължава да води бенда си със същия ентусиазъм, а солата му на барабани са още по-феноменални, макар че много отдавна няма накъде повече. Работата ми върху Бъди Рич ме накара да си дам сметка, че всеки, който световната музикална култура е определила за величие и е издържал проверката на времето, заслужава внимание и уважение, и в никакъв случай не бива да бъде подценяван, независимо от публичната си репутация. За мен ще бъде огромно предизвикателство да покажа достойно стила на Бъди Рич в Jazztory на 29 октомври, даже вече смятам, че идеята ми беше малко налудничава. Ненапразно великият барабанист Дейв Уекъл казва в едно интервю: „Всеки, който си мисли, че може да се опитва да имитира успешно Бъди Рич, не си дава сметка с какво точно се е захванал!“
Инициативата Jazztory ще се проведе на 29 октомври (неделя) от 18:30 ч. в клуб „Студио 5“. Музикантите от биг бенд „Брас асоциация“ с диригент Ангел Заберски ще съживят духа на Бъди Рич биг бенд, а създателят и водещ на Jazztory - Борислав Петров, ще се нагърби с изключителното предизвикателство да ни представи неповторимия гигант на джаз барабаните - Бъди Рич.