Василена Серафимова с непрестанен стремеж към усъвършенстване. Перкусионистката се завръща за концерти в България

Василена Серафимова с непрестанен стремеж към усъвършенстване. Перкусионистката се завръща за концерти в България

„Маримбист от световна класа“ – така Христо Йоцов определи Василена Серафимова в интервю за Джаз ФМ през февруари. През март българската перкусионистка, която от години живее във Франция, се завърна у нас за един пъстър и изпъленен с изненади съвместен концерт с гъдуларката Христина Белева и пианиста Димитър Горчаков в пространството на Portrait, а през месец май Василена беше гост в нашия ефир, за да представим музика от новия ѝ албум Bach Mirror, който тя записва заедно с френския пианист Тома Енко.

Василена Серафимова е родена в Плевен в семейството на музиканти и първите ѝ занимания по ударни инструменти са с нейния баща - Симеон Серафимов. През 2004 г. завършва Националното училище по изкуствата „Панайот Пипков“ в родния си град, след което продължава образованието си във Франция – първо в Националната регионална консерватория във Версай в класа на Силвио Гуалда, а после и във Висшата национална консерватория за музика и танц в Париж в класа на Мишел Серути. Българската перкусионистка е носителка на десетки награди от международни конкурси, свирила е по цял свят, а през 2014 г. прави дебюта си в „Карнеги хол“. За излизането на тази престижна сцена Василена споделя, че това е „сбъднат копнеж“, но уточнява: „Пред каквато и публика да свиря, където и да свиря, аз винаги го правя от цялото си сърце и винаги давам всичко от себе си, сякаш това е последният път, когато ще свиря някъде.“

Тома Енко и Василена Серафимова

Талантът на Василена Серафимова се откроява едновременно с виртуозност и силен емоционален заряд, движени от неспокоен и търсещ артистичен дух. Перкусионистката има вкус към експеримента, отворена е към различни сътрудничества и разнообразни форми на изкуството, харесва пътешествията отвъд жанровете и не е артист, който може да бъде поставен в рамки. „Изключително важно да си дадем тази свобода да летим между границите, които се поставят по една или друга причина.“ – твърди Василена, а за своята движеща сила казва: „От една страна, е любопитството. Другото нещо е, че винаги искам да отида по-далеч от мястото, на което съм. Това е един непрестанен стремеж към усъвършенстване, който всъщност е нож с две остриета. Това е нещо страхотно, защото мисля, че цял живот ще ме движи напред и ще ме кара да търся нови и нови хоризонти. От друга страна, никога няма да се чувствам спокойна. Аз всъщност постигам баланс благодарение на спорта и на природата, където наистина успявам да се уединя и да бъда със самата себе си. Но когато съм в музиката и съм в период на създаване, винаги си мисля къде мога да отида след това.“ Този елемент на изненада е неотменна част от изявите на перкусионистката: „Аз съм неспособна да направя един класически концерт, както очакваме да бъде, т.е. да изсвириш нещо, както си го работил и така да приключи, после да се поклониш и да преминеш към следващото произведение. Винаги има импровизация, винаги ми хрумват някакви идеи по време на концерта, винаги мога да променя нещо.“

Специален момент в биографията на Василена Серафимова е сътрудничеството ѝ с френския пианист Тома Енко, чийто опит се простира както в сферата на класическата музика, така и в полето на джаза. „Срещнахме се по случайност, ако случайността изобщо съществува.“ – казва Василена за съдбовната сила на тази среща. Запознава ги преподавателката на Енко по класическо пиано - Жизел Маньон. Тя е артистичен директор на асоциацията „Джобни концерти“, която съществува във Франция вече 15 г. Чрез този проект класическата музика достига до хора, които не са запознати с нея. В концертите от поредицата се включват най-добрите френски артисти, а провеждането им е на неочаквани места като малки села, затвори, центрове за деца с увреждания и т.н.

Жизел Маньон организира първия съвместен концерт на Василена Серафимова и Тома Енко на 16 май през 2009 г. Двамата музиканти помнят тази дата и до днес. „Беше невероятна, светкавична и безкомпромисна химия. Ние бяхме сигурни, че искаме да свирим цял живот заедно.“ – спомня си Василена, а за развитието на тези взаимоотношения споделя: „Връзката ни с Тома Енко вече е дълбока, защото станахме близки приятели, дори като брат и сестра.“ Днес дуото продължава да се наслаждава пълноценно на тази „поредица от авантюри – и музикални, и житейски.“

Василена Серафимова и Тома Енко

Седем години след появата си на една сцена пианистът и маримбистката издават първия си съвместен албум - Funambules, който излиза от каталога на Deutsche Grammophon. Новият проект на Василена Серафимова и Тома Енко Bach Mirror ( Sony Music) е от март 2021 г. и е посветен изцяло на творчеството на Йохан Себастиaн Бах. Василена казва, че от много време е искала да направи нещо върху неговата музика. В някои от записите двамата артисти много точно транскрибират неговите произведения, друг път взимат елементи от тях и поемат в съвсем друга посока. Бах е оказал влияние на музиканти от различни жанрове, които се прекланят пред него заради музикалното съвършенство, на което е станал символ. „Именно това съвършенство ни дава свободата да направим целия този експеримент с неговата музика. Като, разбира се, най-важното са респектът и дълбокото познаване на неговата музика. Име нещо много силно в творчеството на Бах, което някак си ни води като един добър приятел, води ни по правилния път. Във всяко едно от произведенията, които записахме, се опитахме да доловим това, което ни се струва най-важно, бисера на това произведение, ядрото. Взимаме най-важното, за да го направим по наш начин и така създаваме едно огледало на Бах в XXI век, но за да го изнесем на пиадестал, така да се каже. Всяко произведение е като едно поглеждане от различен ъгъл на неговото творчество.“ – казва Василена Серафимова. Аналогията с огледалото в заглавието на албума Bach Mirror не е случайна: „Едно огледало никога не ни показва точния образ. Той винаги е пречупен и леко променен, но може и да е просто едно криво огледало. Ние постоянно играем и моделираме това огледало и решаваме до каква степен да променим образа на Йохан Себастиан Бах.“


Пиесата на Василена Серафимова Miroirs, включена в албума Bach Mirror. Тя е базирана на два такта от Адажио за орган на Бах. Своята идея перкусионистката записва миналата година в пещерата „Проходна“, където с помощта на родителите си пренася маримбата.

Новият си албум Bach Mirror Василена Серафимова и Тома Енко ще представят официално и у нас. Те ще свирят на 28 юни в Камерна зала България от 18 ч. в рамките на Софийски музикални седмици. Ден след това е концертът им на „Варненско лято“. От 1 до 5 юли Василена Серафимова ще се включи в шестия Mеждународнен фестивал за маримба и ударни инструменти в Плевен, като на 4 юли в рамките на събитието заедно със сопраното Ина Кънчева ще представят съвместния си проект „Самодиви“, по който започват да работят по време на първия локдаун миналата година. След това с Ина Кънчева заминават за Варна, за да станат част от музикално-драматичния и визуален пърформанс на Петър Дундаков, Явор Гърдев и Венелин Шурелов - „Портрет на непознатото“. Премиерите там са на 10 и 12 юли. „Опитвам се да съчетавам полезното с приятното. Да се прибера в България винаги е радост и момент на зареждане.“ – казва Василена Серафимова за завръщането в родината си.

Следващата година, най-вероятно през пролетта, очакваме премиерата на Концерт за маримба, перкусии и симфоничен оркестър, който Христо Йоцов написа специално за себе си и Василена Серафимова. „Концертът е много красив, много цветен. Има една френска елегантност в него.“ – разкрива перкусионистката. Цялото интервю на Таня Иванова с Василена Серафимова може да чуете чрез бутона „Аудио“.

Фотографии: от фотосесията за албума Bach Mirror