В лабиринтите на шоубизнеса – Куинси Джоунс води дело за 10 милиона долара за авторски права върху хитове на Майкъл Джексън

В лабиринтите на шоубизнеса – Куинси Джоунс води дело за 10 милиона долара за авторски права върху хитове на Майкъл Джексън

Заради специфичния си характер, за втори път бе отложено делото на Куинси Джоунс срещу компанията, управляваща имуществото на Майкъл Джексън, и Сони. Процесът трябваше да започне днес, но бе отложен за неопределено време, за да могат двамата ответници да назначат различни адвокати. Причината – изникнаха пунктове, по които те са противопоставени. Искът на Куинси Джоунс е предизвикан от това, че са направени нови версии на големи хитове на Джексън, за да не се плащат авторски права, а също и че продавайки дигитално музиката на изпълнителя, на автора се предоставят по-малки отчисления от тези, които той смята, че му се полагат. Искът е за 10 милиона долара.

След смъртта на Майкъл Джексън през 2009 г. популярността на изпълнителя отбеляза пик. Тогава излезе концертният документален филм This Is It, а „Цирк дьо солей“ направи турне с акробатични номера на фона на музиката на Краля, чийто успех повтаря сега с ново шоу. Според Куинси Джоунс в тези случаи са направени нови монтажи на големи хитове, като Billie Jean, Thriller и Don’t Stop Till You Get Enough, с което е нарушен договорът му, но също така той е и лишен от отчисления за авторски права. Самият продуцент твърди, че по договор е трябвало компаниите да се обърнат първо към него за новите версии на тези песни.

По отношение на дигиталните продажби въпросът е дали когато потребителите си закупят песен, която физически изтеглят на своя компютър, отчисленията се полагат като за продажба на краен купувач или като за предоставянето на лиценз на електронен магазин да разпространява музика. Sony прави първото, а според Куинси Джоунс и предишно решение на американски съд по друго дело би трябвало да е второто. Разликата е огромна – при хипотезата за лиценз авторът получава половината от приходите, а във варианта на директна продажба – едва 15%. В по-ранно дело срещу гигантите в музикалната индустрия американски съд се произнесе, че компаниите са имали основание да запазват по-голям дял от средствата за себе си при продажби, тъй като са посрещали много разходи за отпечатването и разпространението на компакт дискове. Сега, с евтиното изтегляне на песни, би трябвало продажбите да се третират като предоставяне на лиценз на електронните магазини да разпространяват музика и така авторите да получават повече пари.

„Няколко години Куинси се дразнеше от случващото се, установи, че не може да постигне конструктивно решение и реши да предприеме тези действия.“ – обяснява един от адвокатите на продуцента в коментар за „Холивуд рипортър“. В прессъобщение от компанията, управляваща имуществото на Майкъл Джексън, пък се посочва: „Доколкото знаем, г-н Джоунс е бил щедро възнаграждаван в продължение на 35 години за своята работа с Майкъл.“ Казусът е свързан с три от най-популярните албуми на Майкъл Джексън – Off The Wall, Thriller и Bad.

Делото, заведено през 2013 г., трябваше да започне да се гледа през юни, но бе отложено за днешния 11 октомври. Съдията обаче вчера прецени, че ответниците трябва да си назначат различни адвокати, тъй като поне по една от точките са противопоставени един на друг. Засега не е насрочена датата на следващото заседание, а през ноември ще бъде направена техническа среща за установяване на степента на подготовка на страните да се пристъпи към фактически процес.